رواية انا لست خائنة



روايه انا لست خائنه للكاتبه مى حسام

مواقف كتير أوي في حياتنا بنحس انها مرت علينا قبل كده..
لكن في حياتي انا كانت خيال..
او مجرد وهم الواحد بيعيشه مع نفسه …
لكن طول ما انت واثق في ربنا…
اتأكد انه عمره ما هيسبيك …
صحيت ريماس مصدعة اوووي ومش فاكرة اي حاجة بصت ع نفسها لقت نفسها بفستان الفرح لسة والطرحة جمبها ع السرير و وسام ماسك ايديها ونايم جمبها ع الكرسي حطت ايديها التانية ع ايده وندت عليه براحة عشان ميقلقش
ريماس براحة : وسام وسام ويسوو حبيبي قوم بقي
صحي وسام مفزووع : ريماااس
ريماس ببتسامة : اهدي اهدي انا كويسة اهو قدامك انت اللي نايمك كده
وسام : انتي كنتي نايمة امبارح فكنت قاعد جمبك ع الكرسي فنعست ونمت
ريماس : طب يلا حبيبي قوم اخد شاور كده واغير وانا بعديك وبعديين ننزل نفطر
وسام راح باس رأسها : ماشي يا قلبي مش هتاخر
ريماس : ماشي يا حبيبي
دخل وسام ياخد شاور وخرج وهو يلف منشفة كبيرة حول خصره فقط وصدره عاري وابرز عضلاته شافته ريماس كده صوتت وديرت وشها الناحية التانية ريماس : عااااااااااااا اية اللي انت عامله ده
وسام ضحك ع طريقتها : في اية يا مجنونة انتي
ريماس وهي بصة في الارض : انت اللي في اية خارج كده ليية
وسام : اية نسيت لبسي هنا وكمان انا جوزك عادي يعني
ريماس وهي تاخد لبسها وداخلة ع الحمام : لا مش عادي انا بتكسف اوووي
مشي وسام وقامت ريماس وقفت قدام البحر وسرحت شوية وافتكرت حياتها مع وسام وهي اد اية مبسوووطة وكلمت منة وطمنتها عليها
و فجأة حد حط ايده ع عين ريماس وهيا قالت : اية ده مش معقووول لحقت تي وملحقتش تكمل الجمل راح الشخص د حط ايده التانية بمنديل فيه مادة مخدرة ع بوقها واغمي عليها شالها بسرعة وركبها في عربية كانت مستنياه و طلع بيها ع بيت ليه في اسكندرية ·
الحلقة الاولي والثانية
***********
في اوضة جميلة زي صاحبتها نايمة زي الملائكة في السرير اكيد ريماس تدخل عليها والدتها
ناهد : يلا يا ريمو قومي يا حبيبتي
ريماس بنوم : يا ماما حرام عليكي سيبيني انام
ناهد : يا حبيبتي قومي بقا عشان متتأخريش علي المحاضرة بتاعتك
ريماس : حاضر يا ماما قايمة اهوو هصلي وانزل ع طول
نزلت ناهد تحت وريماس دخلت الحمام وخرجت تصلي فرضها مع انها مش محجبة عادي يعني بس بتصلي وبتلبس مش ضيق
نزلت ريماس ع السلم ولقيت والداها والداتها بيفطرو راحت صبحت عليهم وقاعدت تفطر بسرررعة عش تلحق المحاضرة بتعاتها
وشويا وعمر اخوها نزل عشان رايح الشغل
عمر ببتسامة : صباح الخير عليكوا
ناهد ومحمد : صباح الخير يا حبيبي
ناهد : رايح الشغل يا حبيبي
عمر هو يقوم من ع السفرة وهو يتجه الي الخارج
عمر : اه ياماما لو عوزتوا حاجة قولولي سلام
ناهد : مع السلامة يا حبيبي
ناهد : ريماس انا همشي بقي هروح النادي هشوف طنط نادية عشان هنحضر ندوة في النادي ويلا عشان تلحقي محاضرتك
ريماس وهية متجهة الي الخارج : اوك يا ماما سلام
*********************************************************************************************
نروووح حتة تانية بقي عند فيلا حسن عز الدين وبالتحديد في غرفة وسام
في غرفة هادية وجميلة في نفس الوقت يكون وسام قدام المراية بيظبط نفسه وبيجهز عشان ينزل يروح الشغل وبعد مايخلص ينزل من ع السلم ويقابل اهله واخته منة ع السفرة
وسام ببتسامة : صباح الخير يا جماعة
نادية وحسن : صباح النور يا بني
حسن : عامل اية يا بطل في الشغل مش محتاج حاجة
وسام : تسلم يا حاج متشكرين
وسام هو يقوم من ع السفرة : يلا انا يادووب انزل عشان عندي اجتماع مهم انهارده
ومنة اخت وسام وهي تقوم برضو وبتسلم ع حسن ونادية : يلا انا كمان امشي عشان الحق محاضراتي سلام
****************************************************************
ونرجع تاني لريماس وهيا في العربية وبتسوق ويرن موبايلها وتبقي منة اخت وسام هما الاتنيين اصحاب اوووي عشان مع بعض وكده في نفس الكلية
منة وهيا في العربية برضو : اية يا ريمو فينك
ريماس : ايوة يا موني انا في الطريق اهووو انتي فييين
منة : انا كمان في الطريق لسة نازلة من شوية لما توصلي كلميييني
ريماس : خلاص اول لما اوص وفجأااااة ……
الحلقة الثانية من قصة انا لست خائنة
****************************
ريماس : خلاص اول لما اوص وفجـأة حد ظهر في وشها وقالها : حاااااسبي خبطو في بعض والخط قطع بين ريماس ومنة ومنة بتحاول تتصل بيها لقيته مقفول فقلقت عليها فوصلت الجامعة واستنتها كتيير مجتش فراحت تلحق المحاضرة
نروووح عند ريماس والشخص اللي خبطت فيه اكيد عرفتوه (وسام طبعا )
ريماس نزلت من العربية : انت يا بني ادم انت انت ازاي تخبطني كده
وسام اول ما نزل سرح فيها شوبة وبعدين فاق ع صوتها : انا برضو اللي خبطتك انتي اللي جاية بسرعة وببتكلمي في الفون كمان يعني انتي اللي خبطتيني مش انا
ريماس بشدة : ع فكرة انا حرة اتكلم في موبايل ولا لا وكمان مكنتش ماشية بسرعة زي مانت فاكر اية قلة الذوق دي
وسام بنظرة ارعبت ريماس : ماتتحترمي نفسك يا بت انتي هو انا مش مالي عينك ولا اية ومش عارفة انتي بتكلمي مييين اساسا
ريماس ارتعبت من نظرته بس مبينتش : اية ايعني هتكون مييين مش فاهمة
وسام : لا ياماما فوووقي كده انا وسام حسن ولو مش عارفة انا مييين انا هعرفك
وسبها ومشي واقفة مع نفسها من الغيظ خبطت في الارض برجلها زي الاطفال وقالت بينها وبين نفسها : في ستين داهية يا شيخ مييين وسام حسن يعني حصلي الرعب اوووي فبصت ع ساعتها لاقيت انها كانت بتتكلم مع منة وانها اتاخرت ع المحاضرة
فراحت بسرعة لعربيتها وركبت وراحت الجامعة بسرعة
****************************************************************************************************
نرووح عند وسام ذهب الي عمله وهو متعصب جدا من البنت اللي شافها الصبح ويقول بينه وبين نفسه : بقي حتت بت زي دي لا راحت ولا جت تكلمني انا كده انا هوريكي
يطلب السكرتيره وتدخل عنده
(مدام ديما ) السكرتيره : تحت امرك يا افندم اتفضل
وسام : ابعتيلي الباشمهندس خالد بسرعة
مدام ديما : تحت امرك يا فندم حضرتك تطلب مني حاجة تانية
وسام : لا شكرا روحي انتي
وبعد شوية يدخل خالد صديق وسام عليه يلاقيه سرحان فينده عليه
خالد : وسام وسام وساااااااااام
وسام بعد ما فاق من سرحانه : اية يا زفت هوا انا تحت البلكونة
خالد : ماهو يا عم عمال اخبط ع الباب و ديما قالت لي انك عايزني خير ومالك متعصب لية وسرحان
وسام : حتت بت لا راحت ولا جت خبطنا في بعض النهارده الصبح بالعربية لا وكمان بتقاوح وتقول انا انا اللي غلطان شوفت بجاحة اكتر من كده
خالد بضحك : معلش يا ويسووو خليك انت الكبيير ياعم
وسام : اضحك اضحك منتش مشوفتش قلة ادبها الصبح
خالد : خلاص يا ويسوو ولا تزعل نفسك تعالي نرووح نسهر في حتة وابقي روح
وسام : لالالا انا مش في المود اخرج انت
خالد وهو يقوم ويقوم وسام : لا طبعا مش هخرج من غيرك انا بتهزر يا جدع
وبعد الحاح خالد وافق وسام وراح معاه
***********************************************************************************
نرووح عند ريماس بعد ما وصلت الجامعة وقابلت منة في الكافتيريا
منة تروح عليها : اية ياريماس كنتي فيين قلقت عليكي اوووي ولما كنا بنتكلم الخط فصل فجأة حصل اية
ريماس بغيظ : مفيش واحد زفت خبطت فيه بالعربية لما كنت بكلمك
منة : طيب الخط قطع لية
ريماس : مش عارفة يمكن عشان وقع مني لما خبط فيه
منة : خلاص سيبك من ده كله المهم انتي كويسة
ريماس : اه يا حبيبتي انا تمام الحمدلله بس بجد بني ادم رخم ومعرفش شايف نفسه علي اية
منة : سيبك دلوقتي منه خالص يلا تعالي معايا البيت كده المحاضرات خلصت
ريماس : لالا انا هروح عشان تعبانة شوية
منة بالحاح علي ريماس : لالالا عشان خاطري تعالي معايا عايزة احكيلك حاجات كتيير حصلت
ريماس بعد الحاح منة وافقت وروحت معاها البيت
*******************************************************************************
وبعد مروووور الوقت كانت ريماس ومنة وصلوا البيت ودادة سنية فتحتلهم
منة ل سنية : دادة هيا ماما جت ولا لسة
سنية : لا يابنتي والله لسة ماجتش وحسن بيه لسة هيجي بليل
منة : تمام اووي انا هطلع انا وريماس صاحبتي فوق لو مفيهاش رخامة يا دادة اعملي لينا كوبايتين عصير فراولة
سنية ببتسامة : عنية يا حبيبتي ثواني ويبقي عندكوا
منة : تسلم عنيكي يا دادة
منة وريماس متجهين الي غرفة منة
بعد مادخلو وقعدو ودادة سنية جبتلهم العصير مة بتحكي لريماس
عن خالد وانها بتحبوا اد اية ومستية انها تخلص ع نار عشان يتجوزوا
منة بهيام : عارفة يا ريمو انا بحب خالد اوووي ومتعرفيش هو بيحب يعمل علشاني اية
ريماس بضحك : خلاص يا بنتي انتي بتحبي ع روحك ولا اية
منة : بكرة تعرفي وتوقعي يا مزة في الحب ونبقي نشوفك هتعملي اية
ريماس : انا هههههههههه ضحكتيني ميين ده اللي يستاهل كلهم شبه بعضهم
منة : ياستي لا طبعا كله مش زي بعضه بس افتحي قلبك بس وهتلاقيهم مترصصين قدام باب بيتكم
ريماس : سيبك مني وربنا يهنيكي انتي وخالد وتستاهلي الخير يا حبيبتي
منة حضنت ريماس : وانتي كمان يا ريمو تستاهلي الخير ربنا يخليكي ليا
ريماس : خلاص قلبناها دراما تعالي نعمل اي حاجة
***************************************************************************
قعدوا يتفرجوا ع فيلم ع التلفزيون وبعد مروووور من الوقت
جاء وسام دخل البيت وبيسئل سنية ع حد جه ولا لسة قالت له انا والداته قاعدة مع منة وصاحبتها ووالده في غرفة المكتب فراح ليهم وبيقول : مساء الخيير يا جماعة
نادية والدته ومنة : مساء النووور يا ويسوو
وفجأة ……….
الحلقة الثالثة
ريماس ومنة بيتفرجوا ع التليفزيون وبعد مروووور من الوقت جاء وسام دخل البيت وبيسأل سنية ع حد جه ولا لسة قالت له ان والداته
قاعدة مع منة وصاحبتها ووالده في غرقة المكتب فراح ليهم وبيقول : مساء الخير يا جماااعة
التفوا اليه معادا ريماس طبعا وردت والداته ومنة : مساء النور يا ويسوو
نادية والداته : اتاخرت لية يا حبيبي
وسام لسة هيرد التفت ريماس وفجأة لفت نظره ان البنت الي قاعدة معاهم هي دي اللي خبط فيها الصبح فتنرفز اووي واتعصب
وراح وقف قدامها : انتي اية البجاحة اللي فيكي دي جاية هنا كمان
ريماس ارتعبت من صوته العالي : اية في اية انا جاية اقعد في بيت صحبتي انت بقي مييين
وسام بشدة : انتي هتستهبلي انا صاحب البيت يا قطة
منة استغربت منهم وقالت : في اية يا جماعة انتو تعرفوا بعض ولا اية
ريماس و وسام في نفس واحد : اااه
ريماس : هو البني ادم ده اللي خبطتني الصبح
وسام : استغفر الله العظيم هتقول برضو اني انا اللي خبطتها يابنتي انتي اللي خبطي فيا
منة : خلااااص يا جدعان معلش انا اللي خبط خلصنا بقي ممكن تقعدوا وتستهدوا بالله
منة لريماس : اعرفك يا ريمو ده ياستي وسام اخويا الكبير ودي ريماس يا وسام صحبتي ومعايا في الكلية
هما الاتنين سلمو ع بعض من غير نفس : اهلا
نادية : خلاص يا جمااعة اهدوا بقي محصلش حاجة يلا عشان نتعشي سوا
وسام : لالا انا مش قادر جاي تعبان هطلع استريح
نادية : ماشي ياحبيبي
طلع وسام الي اوضته وخد شاور ورجع قعد ع السرير عمال يفكر واكييد في ريمو المجنونة دي
لغاية لما قال بينه وبين نفسه : هو انا مالي بفكر فيها لية اوووووووووووف
ونام من كثرة التعب والتفكير
********************************************************
نروووح عندهم تحت وهما قاعدين
ريماس : موني انا هطلع انام عشان محاضرتنا الصبح
منة : ماشي يلا وانا كماان اطلع معاكي وبالمرة اكلم خالد قبل اما انام
ريماس بضحك : هههههههههه يا بنتي اتقلي شوية
منة بهيااااام : اتقل اية بس وهو القمر ده ينفع اتقل عليه انتي متعرفيش انا بحبه اد اية ربنا يخليهولي امييييييين يارب
ريماس : ههههههه امييين يا اختي يلا نطلع بقي بدل ما انتي بتحبي ع روحك كده
منة فاقت من الهيام اللي فيه : يخربيتك فصلتني يا شيخة يلا يا اختي
طلعوا عشان يناموا وريماس مش عارفة تنام من كتر التفكير واكيد عرفتو في مييين (ويسوو طبعا )
وبعدين فاقت وقالت بينها وبين نفسها : اية ده هو انا بفكر فيه لييية اصلا اووووووووووووف
وبعدين نامت من التفكير
*********************************************
نرووووح عند منة وهيا ع السرير وبتكلم خطيبها خاااالدوة
منة : الو ازيك يا خالد
خالد بحب : ازيك ياروح وقلب خالد عاملة اية
منة : الحمدلله انت عامل اية
خالد : كويس طول مانتي كويسة
منة : ربنا يخليك ليا
خالد : ويخليكي ليا يارب وحشتني اوووي
منة بكسوف : وانت كمان
خالد : احبك وانت مكسوووف كده اعملي حسابك هاجي اتغدي معاكوا بكرة وسام عازمني
منة : بجد قصدي تنور يعني
خالد بضحك : ماشي يا قلبي عايزة حاجة اجبهالك وانا جاي
منة : عايزاك بس
خالد : يالهههههههههوي ياما انا كدخ ممكن اجي دلوقتي
منة : لالالالا اية انت ما بتصدق يلا سلام
خالد : يخربيتك فصلتيني يا شيخة سلام يا اختي
وقفلوا مع بعض ومنة قاعدة تضحك شوية وتسرح شوية لغاية اما تعبت ونامت
************************************************************
تاني يوووم صحيت ريماس ومنة ولبسوا وهما نازليين ع السلم قابلو وسام في طريقهم وبص لريماس بصة هي مش فاهمها ومشي
ع طول وهما كمان مشيوا وراحو الكلية وهو راح الشغل وهناك قابل خالد
خالد : اية يا عم مالك شكلك مضايق خير اية اللي حصل
وسام : البت اللي احكتلك عليها امبارح مش هتصدق شوفتها فيين تاني
خالد : قصدك البنت اللي خبطو في بعض
وسام : اه طبعا هو في غيرها
خالد بتمعن : وشوفتها فيين بقي
وسام : شوفتها في البيت عندنا طلعت صاحبة منة ومعاها في الكلية وقاعدة وبكل بجاحة
خالد : اوووووبس وعمل اية معاها
وسام : معملتش حاجة كنا هنشد مع بعض تاني بس منة قالتلي انها صاحبتها بقي وامي كمان كانت قاعدة محبتش اعمل مشكل لا وكمان طلع ابوها شريك ابويا في الشركة
خالد : لييية هية اسمها اية
وسام : ريماس محمد سالم
خالد : اية ده بجد ده ابوها ده من اكبر رجال الاعمال في البلد وليه حق انو يشارك ابوك
وسام : خلصنا يا عم خالد قولي اخبار الشغل اية
خالد : يووووه زهقتني يا عم شغل شغل ماترحم نفسك شوية
وسام : نعم يا اخويا سمعني تاني اصلي سمعي تقييل ماهو الشغل ده هو اللي خلانا في المستوي ده ولا انت مش واخد بالك
خالد بضيق : خلاص يا عم منزقش الا قولي صحيح هيا حلوة
وسام : هي ميين دي
خالد : ريماس بنت الحاج محمد
وسام : تصدق انك فايق ورايق بقولك مش طايقها وتقولي حلوة ولا لا امشي يا خالد احسنلك ع شغلك انا مش فاضيلك
خالد وهو يقوم : ماشي يا ويسوو راجعلك تاني يا جميل
وسام وهو يرمي علية خرامة الورق : امشي يلا من هنا بدل ما فتحلك نافوخك
خالد انحني قبل ما توصل ليه وبضحك : مجتش فيا سلام يا ويسوو
***********************************************************
نرووووح لريماس ومنة وهما في الكافتيريا بتاعة الكلية بعد ماخلصوا محاضرة
ريماس بزهق : انا زهقانة اووي يا منة ما تيجي نعمل اي حاجة
منة : والله وانا كمان تعالي تخرج بليل شوبة انهارده
يأتي صوت من وراهم وهو عمر زميل ليهم في الكلية وعينيه ع ريماس ماهي البت موزة بصراحة واي حد يحبها
عمر ليهم : هاي يا بنات عاملييين اية
واصلا منة وريماس بيسغلسوه
منة وريماس في نفس واحد : اهلا يا عمر
عمر وهو ينظر لريماس : اية يا ريمو بقالي فترة مش بشوفك
ريماس بضيق : معلش يا عمر ظروف خير في حاجة
عمر : لا ابدا لاقتيكوا قاعدين قولت اجي اسلم عليكوا
وريماس كانت لس هترد منة قاطعتها : وسلمت يا عمر فيك الخير يلا مع السلامة بقي
عمر : هو فيه حاجة ولا اية يا منة
منة بضيق : في انت اية يا عمر قولت اسلم واديك سلمت وكتر خيرك في حاجة تانية عشان احنا مش فاضيين
عمر وهو يمشي وينظر لريماس : لالا خلاص انا ماشي اشوفك بعدين يا ريمو قصدي اشوفكم بعدين
ريماس بضيق وهي تنفخ : اوووووووف ريمو في عينك يا شيخ اية البني ادم ده رخم اووي ومعندوش دم
منة بضحك : ههههههههه عندك حق وبارد كمان بس نعمل اية مانتي مدوباهم يا مزة
ريماس : يا اختي تلهي مدوباهم اية وزفت اية ده لزقة اووي بلا قرف انا همشي سلام
منة تحاول تلحق بها : يابت استني استني بس
ملحقتهاش
*********************************************
وعند وسام وخالد في الشركة
خالد : اية يا ويسوو ناوي تعمل اية انهارده تيجي نخرج شوية
وسام بتعب : لالالا انا مش قادر تعبان اووي ومنمتش امبارح خالص انا هروح دلوقتي ولو فيه حاجة ابقي كلمني
خالد : لالا الف سلامة خلاص متقلقش يا برنس روح انت نام واستريح ولو فيه حاجة هبقي اكلمك
وسام هو يلم حاجته : ماشي سلام يا خاالد
خالد : سلام يا وحش
و وسام وهو سايق فجأة …………
الحلقة الرابعة
******************************
وسام وهو سايق فجأة شاف ريماس قدامه وهية شافته واتجمدت مكانها معرفتش تتحرك ومش عارفة تعمل اية و وسام نفس القصة
وفالحظة خبطها بس يعني خبطة بسيطة ده اللي هيعرفوه بعدين فنزل بسررعة من العربية لقاها واقعة ع الارض وبتنزف دم وشوية
والناس اتجمعت حواليه وفيه اللي بيقول : حسبي الله ونعم الوكييل طالما الشباب مش قد السواقة بيسقوا لية
وفيه اللي يقول : لاحول ولا قوة الا بالله
و وسام اتصلب مكانه لما شافها وهي بالمنظر ده وبعديين فاق ع كلماات الناس اللي حواليه فراح
شال ريماس بسرعة وفتح الباب الوراني ودخلها براحة وركب العربية بسرررعة
وطلع ع اقرب مستشفي وكان سايق بسرعة اووووي
وصل المستشفي ونزل من العربية وراح عند باب ريماس شالها ودخل صرخ في الممرضات اللي كانوا في الاستقبال
: دكتوووووووووور بسررررعة
الكل اتخض ع صوته العالي وبسرعة جابوا تورلي وحطوها عليه وذهب معهم لغاية غرفة الكشف وطلعوه برة
وقعد مش عارف يعمل اية وكان في نفس الوقت كان خايف عليها اووي وهو برضوا مش عارف خايف عليها لية من جواه حاجة بتقوله
انا هيبتدي يعجب بيها وهو بيقول لالالالالا ده اكييد بس احسساس بذنب ناحيتها عشان خبطها (بس بقي الشاطر اللي بيضحك في الاخر)
فضل مستني فتررة مرت عليه كانها سنوات لغاية ما الدكتوور خرج جري عليه وسام
وقال بلهفة : خير يا دكتور هي عاملة اية دلوقتي
الدكتور : انت تقربلها اية
وسام مش عارف يقوله اية فرد بسرعة : خطيبها يا دكتور
الدكتور : متقلقش هيا عندها بس كسر في رجلها الشمال وكام كدمة كده هتحتاج تقعد معانا فتررة
وسام هز رأسه : ماشي شكرا يا دكتور لحضرتك
الدكتور : لالا علي اية ده شغلي ربنا يقومها بسلامة
ومشي الدكتور وبعد شوية حب يدخل لريماس فراح للممرضة : لو سمحتي ممكن ادخل ليها
الممرضة : معلش يا استاذ دي عناية مينفعش
وسام طلع من جيبه مبلغ واعطاه ليها : عشان خاطري 5 دقائق بس مش هطول هبص عليها واخرج ع طوول
الممرضة : ماشي 5 دقائق بس اتفضل يا استاذ
اتجهز وسام ودخل لقي ريماس نايمة كانت عاملة زي الملائكة ابتسم بعفوية اول لما شافها (اجماااعة قولنا والله انه بيحبها محدش صدق)
راح وسام قعد ع كرسي جمبها وقعد يبص عليها سرح فيها زي ما يكون عايز يدرس تفاصيل وشها في خياله
بعد فتررة جاءت الممرضة اليه وقالت له انه لازم يخرج عشان غلط عليها كده فخرج وسابها
وبعدييين فكر في ان لازم يكلم اي حد من اهلها عشان يعرفو بس لقي نفسه مش معاه اي رقم ليهم كلم منة اختة
********************************************************************
فالوقت ده كانت منة قاعدة ع اعصابها عشان ريماس مكلمتهاش خالص من ساعة مارجعت وكانوا كمان متفقين انهم يتقابلوا بليل فالموبايل بتاعها رن افتكرتها ريماس طلع وسام ردت : الو اية يا وسام انت فيين
وسام : انا في المستشفي و قاطعته منة : ايييية مستشفي مالك فيك اية حصلك حاجة
وسام : اية يا بنتي ما انا بكلمك اهو زي الفل بصي براحة مش هو انا اللي تعبان
منة باستغراب : طالما انت كويس ومفيش حاجة بتكلمني وانت في المستشفي لية ومييين ده اللي تعبان بالظبط
وسام بتردد : ريماس ريماس صاحبتك
منة بصدمة : اييييييية بتقول اية وعرفت ازاي طب هيا كويسة
وسام : اهدي بس يا منة متقلقيش هي كويسة هي بس عندها كسر في رجلها الشمال وشوية كدمات
منة بعياط : يالهههههوي يا حبيبتي لية اية اللي حصلها
وسام : مفييش وقت يا منة لما تيجي هبقي احكيلك المهم دلوقتي كلمي اهلها خليهم يجو وهاتلها لبس معاكي
منة : حاضر حاضر انا جاية حالا
وسام قفل معاها وفضل قاعد عدت ساعة ووصلت منة واهل ريماس واهلها وخالد وراحو سألو في الاستقبال وعرفو انها في العناية المركزة وطلعوا لقوا وسام راحو له وابو ريماس : في اية يا وسام اية اللي حصل
وسام يبلع ريقه بصعوبة : مفيش يا عمي هيا بس خبطتها عربية وانا بالصدفة كنت مروح لقييتها واقعة فجبتها ع هنا علي طوول
محمد والدها : بنا يبارك فييك يا بني
وسام : ربنا يخليك يا عمي انا معملتش حاجة
ناهد بعياط : يا حبيبتي يا بنتي كان مكتوبلك فييين كل ده حسبي الله ونعم الوكيل فاللي خبطتك
وسام مش قادر يستني مشي و سابهم حس بالذنب اوووي ناحية ريماس فمشي ومنة وخالد منة حسوا بحاجة غريبة فراحو لوسام
خالد : وسام في اية اية اللي حصل بالظبط
وسام : فيه ما انا قولتلكوا ان عربية خبطتها وانا شوفتها بالصدفة
منة : متأكد يا وسام طب تفتكر ميين يعملها
وسام : وانا ايش عرفني يعني اكييد اي عربية خبطتها ومشيت وسابتها
خالد : طاايب افترضنا انا اي عربية مشيت وسابتها انت شوفتها ازاي وانك قولتيلي انك هتروح بدري عشان تعبان
وسام : انا فعلا كنت مروح وشوفتها في الطريق بالصدفة يعني
خالد : بقولك اية يا وسام متحورش عليا لو حورت عليهم قشطة انا لا
وسام : يعني عايزيين اية من الاخر
منة وخالد في نفس واحد : عايزيين نعرف مييين اللي خبطتها عشان مش داخل علينا الحوار ده
وسام :ماشي انا هحكيلكم بصراحة وانا مروح شوفتها ظهرت قدامي فجاة وخبطتها غصب عني
منة بصدمة : كنت عارفة من الاول ولية مبتقولش ع طول يا وسام
وسام : خلاص يا جمااعة انا كنت خايف بصراحة
منة : خلاص يا وسام هنبقي نكمل كلامنا بعديين في البيت انا مش هقول حاجة لبابا وماما عشان ميقلقوش وادعي ربنا ان ريماس متعترفش عليك
وسام قلق شوية : يعني هيا ممكن تعملها
خالد : اية البجاحة دي يعني تخبطتها ومش عايزها كمان تعترف عليك اية يا اخي البرود ده
وسام : خلاص يا عم خالد مش نقصاك
منة : خلاص احنا مش جايين نتخانق انا رايحة اطمن عليها
خالد : انا جاي معاكي يا منة عشان محدش يحس بحاجة
منة : يلا بينا
راحو سألو الدكتور عليها قال لهم انها دلوقتي كويسة وهتتنقل اوضة عادية بس هتفوق ع الصبح
ففرحوا اووي وبلغوا ناهد ومحمد انها بقيت كويسة وانبسطوا وراح ناهد ومحمد الاوضة عندها وباتو معاها
**************************************************************************************
تاني يوووم صحيت ريماس لقيت مامتها قاعدة جمبها وماسكة ايديها ونايمة وفحاولت تشييل ايدها براحة صحيت مامتها
ناهد ببتسامة : حبيبة ماما عاملة اية دلوقتي في حاجة بتوجعك
ريماس بتعب : ماما انا فييين رجلي وجعاني اووي
ناهد : معلش يا حبيبتي انتي في المستشفي عملتي حادثة صغيرة كده
ريماس لسة هتتكلم قاطعهم حد بيخبط ع الباب ففتحت ناهد
طلع منة وخالد ونادية وحسن اهل منة يطمنوا عليها واطمنوا انها بقيت احسن من امبارح وقالولها ان الدكتور قال انها لازم تقعد يوميين في المستشفي عشان الجبس اللي في رجلها واشاعات وكده والدكتور بلغهم انه بلغ الشرطة عشان دي حادثة وكده مقدرووش يمنعوه
وجه الظابط وخبط ودخل لريماس بعد ماعرف من الدكتور انه يقدر يستاجوبها
الظابط ببتسامة : صباح الخيير يا جماااعة انا المقدم هشام سعيد
محمد والداها : صباح النوور يا فندم اتفضل ريماس اهيه هتحكيلك كل حاجة حصلت
الظابط : صباح الخير يا انسة ريماس والف سلامة ليكي
ريماس : صباح النور يا فندم الله يسلمك
الظابط : قوليلي بقي انتي شوفتي اللي خبطتك
ساعتها وسام بص ليها وخالد ومنة بصوا لبعض وريماس قالت : ايوة شوفته
الظابط : طب بتتهمي حد معين يا انسة ريماس
ريماس ساعتها بصت بصة تحدي لوسام وقالت ………………
الحلقة الخامسة
*************
فجأة جاء الظابط وسأل الدكتور ع ريماس لو يقدر يستاجوبها فقال له انها فاقت ويقدر يدخل لها
فخبط ودخل الظابط ببتسامة : صباح الخير يا جمااعة انا المقدم هشام سعيد جاي عشان حادثة انسة ريماس
وسام قلق جدا ونفس القصة منة وخالد كانوا خايفين عليه
محمد والداها : مساء النور اتفضل ريماس بنتي اهية هتحكيلك كل حاجة
الظابط ببتسامة : الف سلامة عليكي يا انسة ريماس
ريماس بتعب : الله يسلمك
الظابط : انسة ريماس انتي شوفتي اللي خبطتك
ريماس : ااه شوفته
الظابط : طيب تقدري تتعرفي عليه او بتتهمي حد معين
ريماس بصت لوسام بصة تحدي وقالت : لا يا فندم مبتهمش حد
وسام ومنة وخالد معرفوش يتكلموا من الصدمة والفرحة في نفس الوقت
الظابط : متأكدة يا انسة ريماس
ريماس بثقة : طبعا متأكدة
الظابط : طيب يا انسة ريماس ولا حتي تقدري توصفيه او تكوني اخدتي رقم العربية
ريماس بتعب : لا يا فندم انا ملحقتش اشوفه كويس وهو خبطتي ومشي ومقدرتش اشوف رقم العربية
الظابط : طيب يا جمااعة انا كان بودي اساعدكم بس كده مفيش قضية والمحضر هيتفقل ضد مجهول والف سلامة عليكي مرة ثانية
ريماس : شكرا لحضرتك يا فندم
ومشي الظابط و وسام ومنة وخالد مش عارفين هيا ليية عملت كده بس في نفس الوقت كانو مبسووطين عشان وسام
فراحت ليها منة : ريمو قلبي انا مش عارفة اقولك اية بجد انا بعتزرلك بالنيابة عن وسام بس بجد لو كنتي اعترفتي عليه كان مستقبله ضاع وبابا كمان الله اعلم كان حصله اية
ريماس : انتي عبيطة انتي اختي وانكل حسن وطنط نادية اهلي ويهمني مصلحتهم برضوا وانا عارفة ان الموضوع ده كان هياثر عليهم وياستي انا الحمدلله كويسة واخوكي كمان مكنش قاصد يعني انا اللي ظهرت فجأة قدامه وكنت سرحانة فالغلط مش عليه كله لا عليا انا كمان
منة بتبوسها في خدها : ربنا يخليكي ليا يا اجمل اخت في الدنيا
ريماس ببتسامة جميلة : ويخليكي ليا يا قلبي
منة : طيب يا قلبي انا همشي دلوقتي وهاجيلك الصبح ان شاء الله
ريماس : ماشي يا قلبي
مشيت منة وخالد و وسام قعد يبص عليها شوية كانت نامت وبعدين مشي هو كمان راح البيت ومحدش اتكلم معاه ومحبوش يفتحوا تاني في الموضوع ودخل اوضته اخد شاور ولبس وراح يمدد ع السرير وقال بينه وبين نفسه : ياتري هيا لية عملت كده ومردتش تقول للظابط عليا انا شكلي هحبك ولا اية يا ريماس هانم ونام من كتر التفكير
**************************************************************
تاني يووووووم صحيت منة وقالت لوسام يوصلها لريماس في المستشفي وهو معترضش
وشافها فرصة يتكلم معاها و هما في الطريق جاب ليها بوكيه ورد كبييير شكله جمييل جدا وخالد كمان جه معاهم
وراحو ليها ودخلت منة في الاول ببتسامة لريماس : صباح الخير يا موزتي عاملة اية النهارده
ريماس ببتسامة عذبة : تمام يا قلبي وانتي عاملة اية
منة وهيا تحط بوكيه الورد جمب ريماس ع الترابيزة : انا بخير طول ما انتي بخير يا قلبي
ريماس اخدت بالها من الورد سألت منة : حلو اووي يا منمن الورد ده انتي اللي جايبه
منة : لا يا ستي ده وسام بعته ليكي وعايز يدخل يسلم عليكي ينفع
ريماس : اكييد طبعا خليه يتفضل
راحت منة ندت ع وسام ودخل وقال لها : صباح الخير يا انسة ريماس الف سلامة عليكي
ريماس ببتسامة سحرته : صباح النور الله يسلمك يا استاذ وسام
منة : طب يا جمااعة انا هروح اجيب كوفي حد عايز وغمزت لوسام
وسام : ماشي يا منمن هاتيلي معااكي
منة : وانتي يا ريمو هجبلك عصير فريش
ريماس : تسلميلي يا قلبي
خرجت منة وفضل وسام وريماس ساكتين شوية وقاطع هذا الصمت وسام : ممكن اسألك سؤال
ريماس : اتفضل
وسام بتردد : هو انتي ليية ماعترفتيش عليا وقولتي للظابط
ريماس ببساطة وابتسامة عذية : عشان خلاص موضوع وعدا وانا الحمدلله بقيت كويسة وكمان انت مكنتش قاصد تخبطتني يعني الغلط مش عليك كله انا كما غلطانة كنت سرحانة وانا ماشية
وسام بارتياح : تما ريحتيني يعني مش زعلانة مني
ريماس : لا ابدا مفيش زعل ان شاء الله
وسام : طب اية رايك نبدا صفحة جديدة ونبقي اصحاب
ريماس ببتسامة : يسعدني طبعا يا استاذ وسام
وسام بضحك : طب و هو الاصحاب فيه بينهم ألقاب
ريماس : لا
وسام : يبقي خلاص تقوليلي ع طول وسام وساعات بيقولولي ويسوو شوفي اللي يعجبك وانا اقولك ريماس ع طول او ريموو تمام
ريماس : اتفقنا يا استا اا قصدي وسام
وسام وهو ينظر بعينها : ياااه هو انا اسمي حلو كده
ريماس اتكسفت اوووي وهو غير الموضوع وطلب منها رقم تليفونها عشان يبقي يطمن عليها وهي وافقت وبعدين قال لها انو هيستأذن عشان عندو اجتماع مهم خرج من الاوضة وهيا كانت مبسووطة من جواها ورجع فجأة وقال لها : ع فكرة ضحكتك حلوة اووي وخرج
وهيا انبسطت اوووي وسرحت وفجأة دخلت عليها منة وقاعدت تنده عليها
منة : ريموو ريماس ريماااااس
ريماس اتخضتت : اية في اية خضتيني
منة بغمزة : سلامتك يا مزة من الخضة كنتي سرحانة في اية فيا صح
ريماس : لا ياختي اتنيلي قوليلي افكر في شوال بطاطس افيد
منة بزعل طفولي : كده يا ريموو يعني شوال البطاطس اهم مني
ريماس بضحك : والله ربنا يكون في عون خالد ربنا يصبره ع مابالاه
منة : ماشي يا ختي ع العموم بكرة ان شاء الله هتخرجي وهتفكي الجبس بعد شهرين
ريماس : اية يعني هفضل محبووسة في البيت شهرين بحالهم في البيت
منة : معلش بقي يا موزتي وانا ان شاء الله هبقي اجيبلك المحاضرات
ريماس : ماشي يا منتي تعباكي معايا
منة : لا يا قلبي متقوليش كده وان شاء الله هتلاقينا كلنا عندك بكرة الصبح
ريماس : ماشي يا قلبي تصبحي ع خير
منة : وانتي من اهله يا ريموو القمر
ومشيت منة ونامت ريماس عشان حست بتعب في رجلها اووي
*********************************************************
تاني يووووم ريماس هتخرج من المستشفي وهية في الاوضة ناهد معاها ومنة ونادية كمان وبيرتبوا الحاجة
وريماس جهزت وقاعدة ع السرير وماماتها وهي بتحط الهدوم في الشنطة : خلاص يا حبيبتي انا جهزت كل حاجة
ريماس قامت من ع السرير و منة سانددها وماشيين ناحية الباب قالوا انهم هيسبقوا هما وناهد ونادية يبقي يحصلوهم نزلت
منة وريماس وهما قرب الباب الخارجي شافهم وسام ونزل بسرعة وراح ليهم وشال ايد منة اللي كانت ساندة منة وريماس اختل توازونها وكانت هتقع فا في سرعة وخفة شالها وسام بين يديه وكانت مكسوووفة اووي وقالت له : هااااا انت بتعمل اية
وسام : اية بعمل اية كنتي هتقعي وشلتك وكمان هتشيلينا انتي واللي معاكي دي فتوفير في الوقت
ريماس كانت حاسة انها مبسووطة اووي بالاحساس ده ووصلوا العربية ونزلها وركبها فيها وراحو الفيلا بتاعتهم و اول ما وصلو كانت ريماس لسة هتنزل سبقها وسام ونزل الاول وراح شالها تاني قبل ما تتكلم
ريماس : يا وسام بقي نزلني اية الجنان ده
وسام : لا مش هنزلك
ريماس وهي تنفخ : اوووووف بقي
وسام طلع بيها ع السلم وكانت وراه منة و وصل قدام الاوضة وهيا قالت له : خلاص بقي كفاية نزلني بقي
نزلها وسام ومنة سندتها ودخلت بيها ونايمتها ع السرير وقالت لها انها ترتاح عشان رجلها وخرجت وقفلت الباب وراها و ريماس كانت مبسوووطة اووي وهيا في الاوضة وافتكرت لما شالها وسام طلعت منها ضحكة عفوية وتحت ناهد ومحمد شكروا جداا وسام ع اللي عمله مع ريماس وهو قالهم انها حاجة بسيطة وانو معملش حاجة يعني (يعني مز ولطيييف كده ) وعيلة وسام سلموا ع ناهد ومحمد ومشيوا
***********************************************
وبعد مروووور شهريييين كان وسام دايما بيتصل بريماس يطمن عليها لغاية ما تقربوا لبعض شوية وحسوا ان في حاجة بتشدهم لبعض
وكان طول الشهرييين دول دايما يجي مع منة لما تيجي تجبلها المحاضرات كان بياخدها حجة يوصلها عشان يشوفها وكانوا بيقعدوا وقت
كتيير مع بعض مش بيحسوا بيه وجه معاد فك الجبس بتاع ريماس وريماس كانت خايفة كدة عشان السلك وكده وسام قالها انو هياخدها
ويوديها وراحو المستشفي ودخلوا وقعدوا شوية وبعدين جاءت اليهم الممرضة وقالت لهم : اتفضلوا الدكتور مستنيكي يا انسة ريماس
دخلت هي ووسام وسام قال : مساء الخير يا دكتور
الدكتور ببتسامة : مساء النور يا استاذ وسام ووجه نظره الي ريماس : اهلا انسة ريماس عاملة اية دلوقتي
ريماس : الحمدلله بس زهقت اووي من الجبس ده
الدكتور : متقلقيش يا ستي خلاص هنفكه النهارده ان شاء الله والممرضة هتساعدك
ريماس : متشكرة جدا يا دكتوور وحضرتك هتفك كمان السلك
الدكتور : ااه متقلقيش سهلة باذن الله
راحت ريماس مع الممرضة للسرير الكشف وقعدت نص قاعدة وممدت رجلها وكانت خايفة اووي فالدكتوور طمنها والممرضة وكمان
بس هيا برضوا كانت خايفة اووي فراح وسام ليها و وقف جمبها ولا اراديا مسك ايديها وهيا حست ان الخوف والتوتر راح منها
وسرحت في ايده اللي كان ماسك بيها ايديها لغاية لما فاقت ع صوت الدكتور : خلاص يا انسة ريماس فكينا السلك والجبس حمدلله ع سلامتك ريماس استغربت انها محستش بحاجة : والله طب الحمدلله
الدكتور : الحمدلله بصي انا لفتلك عليها شاش خفيف وانتي في البيت بقي حاولي تمشي خفيف عليها ودي تمرينات عمليها عليها ( اداها ورقة فيها روسومات تمرينات للرجل )
ريماس و وسام : متشكريين جدا يا دكتور
الدكتور : لا طبعا لا شكر ع واجب ده شغلي وحمدلله علي السلامة مرة ثانية
ريماس : الله يسلمك خرجت ريماس ووسام من عند الدكتور وابتدت تمشي شوية شوية ع رجلها لغاية ما وصلوا العربية وركبوا وفضلوا طول الطريق ساكتيين لغاية اما وصلوا الفيلا فالتفت ريماس لوسام وقالت : بجد انا مش عارفة اشكرك ازاي ع اللي عملته معايا واللي بتعمله معايا
بص ليها وسام وببتسامة سحرتها وحنية : ينفع بعد كده مسمعش منك الكلام ده تاني عشان انا معملتش حاجة عشان تشكريني وده واجبي ع فكرة
ريماس : ربنا يخليك يا وسام انا هطلع بقي عشان ماما متقلقش عليا اكتر من كده تصبح ع خير
ولسة هتفتح الباب وتنزل راح وسام ومسك يد ريماس فجأة وقال لها : ريماس انا في حاجة مهمة لازم اقولهالك
ريماس بقلق واستغراب : خير يا وسام قلقتيني فيه اية
وسام : ………………
الحلقة السادسة
خرجت ريماس ووسام من عند الدكتور وابتدت تمشي شوية شوية ع رجلها لغاية ما وصلوا العربية وركبوا وفضلوا طول الطريق ساكتيين لغاية اما وصلوا الفيلا فالتفت ريماس لوسام وقالت : بجد انا مش عارفة اشكرك ازاي ع اللي عملته معايا واللي بتعمله معايا
بص ليها وسام وببتسامة سحرتها وحنية : ينفع بعد كده مسمعش منك الكلام ده تاني عشان انا معملتش حاجة عشان تشكريني وده واجبي ع فكرة
ريماس : ربنا يخليك يا وسام انا هطلع بقي عشان ماما متقلقش عليا اكتر من كده تصبح ع خير
ولسة هتفتح الباب وتنزل راح وسام ومسك يد ريماس فجأة وقال لها : ريماس انا في حاجة مهمة لازم اقولهالك
ريماس بقلق واستغراب : خير يا وسام قلقتيني فيه اية
وسام : ريماس انا بحبك
ريماس حست ان فيه جردل مايه ساقعة نزل عليها وفي نفس الوقت كات مبسوووطة
اكمل وسام : من ساعة ما شوفتك وانتي شدتيني اوووي ولفتي نظري اوي ولما خبطتك بالعربية قلبي كان هيقف من الخوف عليكي ومكنتش عارف اتصرف و لما جه الظابط مكنش فارق معايا انك تتعترفي عليا ولا لا كان اهم حاجة عندي انك كويسة وانا شايفك قدامي ولما روحت معاكي النهارده عند الدكتور ومسكت ايديكي حسيت اد اية اني محتجالك زي ما اكيييد انتي كمان محتجالي ريماس بجد انا بحبك بحبك اوووووي وانا متاجرتش اعترفلك الا لما حسيت انك بتبادليني نفس الشعور
ريماس مش عارفة ترد ولا تعمل حاجة غير بس قالت بسرعة وبتوتر باين ع ملامحها : انا لازم اطلع عشان اتاخرت تصبح ع خير
ونزلت بسرعة قبل ما تلتقي منه رد
وسلمت علي عيلتها وطلعت جري ع اوضتها وكانت مبسووووطة اوووي من كلام وسام وحسة انها هطير من الفرحة وقاعدة ع السرير وقالت بينها وبين نفسها : انا مش قادرة اصدق انا وسام اعترفلي بحبه ااااه لو تعرف انا كمان بحبك اد اية دانا بعشقك
وقاعدت تسرح شوية وتفكر ودخلت اخدت شاور وخرجت ولبست ونامت
**********************************************************************
نروووح عند ويسووو وهو داخل ع اوضته ومنة شافتها سرحان راحت وراه وهو دخل ولا حس بيها خالص كان بيفكر في ريماس
وبعدين ندهت عليه : وسام ويسوو ويسووووووووووو
اتخض من صوتها العالي : فيه اية يا مجنونة انتي بتزعقي لية طبلة ودان امي اتخرمت
منة بضحك : هههههههههه اصل ماشوفتش نفسك يا حبيبي وانت سرحان في القمر
وسام اتوتر شوية : قمر اييية وكلام فاضي اية يابت انتي
منة بغمزة : ويسوووو عليا برضوا قول قول انك سرحان في ريماس يا قمر انت
وسام : وانا هسرح في ريماس لييية ان شاء الله
منة : اقولك تسرح فيها لية ان شاء الله يمكن بتحبها مثلا والله لايقين ع بعض ويسووو & ريمووو
وسام : منة اخلصي عايزة اية من الاخر
منة : ما انت عارف انا عايزة اية دانا منة حبيبتك وبتحيكلي ع كل حاجة سرنا مع بعض احكي احكي
وسام بتنهيدة : مااااشي يا مغلباني اقفلي الباب وتعالي اقعدي
في سرعة منة ذهبت تقفل الباب وراحت تقعد مربعة قدام وسام ع السرير وقالت : هااا احكي يا برنس الدار أمان
وسام : هموووت واعرف بتجيبي الكلام ده منين
منة : معلش موووت بعدين وسيبك من كلامي المهم انجز قبل ما نتقفش احكي
وسام ضحك ع طريقتها وحكي ليها مشاعره ناحية ريماس من ساعة لما شافها وهيا كانت مبسوطة وهي بتسمع وبتسمع باهتمام
ولما خلص صفقت بيديها زي الاطفال : هيييييييييييييييييييه كنت عارفة ومتاكدة انك بتحبها يا نمس
وسام ضحك عليها : يا طفلة انتي هتهدي خلاص ارتحتي لما حكتيلك
منة وباسته من خده : طبعا يا باشا حبيبي يا ويسوووووو انا هرووح اكلم خالد سلام
وسام دخل خد شاور وخرج لبس وقعد يفكر برضوا لغاية اما تعب ونام
************************************************************************
نروووووح ل منة وهيا قاعدة في اوضتها ع سريرها ومبسوووطة اوووي وماسكة الموبايل واتصلت بخالد
خالد : قلبي وحياتي لسة كنت هكلمك
منة بكسوف : ماشي عامل اية وحشتني ع فكرة
خالد : الله الله احنا بقينا بنقول كلام جامد اهووو
منة : خلاص بقي كل شوية تكسفيني كده
خالد بضحك : خالص يا مزتي كنتي بتتكلمي لية عايزة حاجة اكيييد اعترفي الانكار مش هيفيدك
منة : دايما فقسني يا خالدوة اه كنت هقولك ان وسام شكله هيفرحنا قريب
خالد : بجددد ويا تري ميييين سعيدة الحظ
منة : ريماس طبعا انا عايز تفهميني انك مكنتش حاسس
خالد : لا بصراحك كنت حاسس يلا ربنا يكملهم ع خير
منة بدلع : يارب يا خالدوي
خالد : لا بقولك اية دلع مش عايز انتي عارفاني متهور وممكن اجيلك اخطفك واجري
منة بضحك : ما المصيبة اني عارفة ماشي ياسيدي يلا انا هرووح انام عشان تعبانة وهروح لريماس الصبح
خالد : ماشي يا قمري مش عايزة حاجة
منة : تسلميلي سلام
خالد : سلام
ونامت منة ع طول لانها ماكنتش بتنام كويييس الايام اللي فاتت عشان كانت بتوفق بين ماحضراتها وانها تروح لريماس المستشفي
****************************************************************************************************
تاني يوووووم الصبح عند ريماس في الفيلا كانت لسة مش بترووح الجامعة عشان رجلها وكانت نايمة كانها منمتش بقالها فترة
فدخلت عليها (دادة عواطف) تصحيها وبتقول لها : ريمووو حبيبتي يلا قومي عشان تفطري
فصحيت ريماس وبنص عين مفتوحة : اية يا دادة سيبيني انام كمان شوية
عواطف : معلش يا حبيبتي يلا قومي بقي بلاش دلع انا محضرالك احلي فطار ليكي في الجنينة تحت ومج الكابتشينو اللي بتحبيه
ريماس ببتسامة وتروح تبوس عواطف من خدها لانها بتحبها اوووي هية اللي مربياها : تسلميلي يا دادة ربنا يخليكي ليا
عواطف ببتسامة حنونة : ويخليكي ليا يا ست البنات يلا بقي ادخلي اغسلس وشك وانزلي عشان الفطار مايبردش
ريماس : خلاص يا ست الكل اسبقيني انتي وانا نازلة اهو
نزلت عواطف ودخلت ريماس الحمام وغسلت وشها وخرجت ونزلت وقاعدت في الجنينة والمنظر طبعا تحفة وهيا قاعدة وبتفطر لقيت
موابيلها بيرن فبصت لقيته وسام ففرحت اووي وردت برقة : الو
وسام بحب : يالهووووي يا اما هو في الو حلوة كده
ريماس بضحكة مكتومة : خير فيه حاجة يا وسام
وسام : لا ابدا بصبح ع خطيتي وبقولها اني انا في الشغل مش عايزة حاجة اجبلها وانا جاي
ريماس : خطيبتك بامارة اية
وسام : بامارة اني بحبك وهاجي اتقدملك يووم الخميس ان شاء الله
ريماس : نعم نعم سمعني تاني كده ميين دي اللي هتيجي تخطبها
وسام : انتي يا حياتي وبحبش نقاش كتيرر
وقفل قبل انا يلتقي منها رد وهي كانت مبسوووطة اوووي والسعادة غامراها اوووي لغاية اما لقت منة داخلة عليها وسلموا ع بعض
وقعدوا يتكلموا : ياااااه يا مزتي مبروك ع فك الجبس
ريماس : الله يبارك فيكي يا منتي اهوو الحمدلله الدكتور قالي ابدا اتحرك شوية شوية عليها
منة : طب يا قلبي الحمدلله كنا فيين وبقينا فيين
ريماس : عندك حق الحمدلله قوليلي عاملة اية مع خالد
منة : الحمدلله يا ريمووو المهم سيبك مني وقوليلي انتي
ريماس ببراءة : اقولك اية
منة بغمزة : يا بت علياا برضوا قوليلي اية النظام
ريماس : يا بنتي انتي مجنونة وربنا نظام اية وزفت اية
منة : انتي وسام يا اختي
ريماس ارتبكت عند سماع اسم وسام : ماله وسام
منة : بقولك بلاش توتر انا عرفت كل حاجة
ريماس : عرفتي اية يا منة واتكلمي ع طول
منة : عرفت يا ستي انكوا بتحبوا بعض وانو اعترفلك امبارح في العربية وانتي سبيتيه يا عيني ومشتي
ريماس بضحك : اعمل اية بصراحة لما قالي كده معرفتش ارد واتكسفت اووي كمان لاني اول مرة حد يقولي كدة
منة ببتسامة : ماشي يا قلبي ولا يهمك المهم انا عايزة اقولك ان وسام بيحبك بجد مش بيلعب بيكي انا اول مرة اشوفه بيتكلم ع واحدة بالطريقة دي بجد يا ريمووو وسام بيحبك اووي وبجد حاولي تحافظي عليه ع قد ما تقدري ومتخليش اي حاجة تاثر ع حبكم ده
ريماس ببتسامة عذبة : طبعا يا منة انا لو طولت احطه جوه عيني واخبيه عن الناس هعملها وانا كمان يامنة بحبوا اوووي انا و وسام اتقربنا اووي في الشهرين اللي فاتوا انتي متعرفيش انا حبيت وسام قد اية بقي كل حيااتي ولما اعترفلي بحبه كنت هطير من الفرحة بجد بجد انا بحبه اوووي لا انا بعشقه ربنا يخليهولي يارب
منة : يا سيدي ياسيدي احنا بقينا بنقوول اشعار اهو بركاتك يا ويسووو
ريماس : ملكييش دعوة يا غلسة انتي بينا انتي شريرة
منة : انتي هبلة يا بت ده اخويا ع فكرة قبل ما يكون حبيبك
ريماس بغرور مصطنع : بسس دلوقتي بقي حبيبي انا وبيحبني انا اكتر منك يا شريرة وطلعت لها لسانها
منة : بقي كده طيب انا هخليه ميجييش يخطبك ويروح يشوف واحدة تانية
ريماس بغمزة : مش هيلاقي يا ماما انا حاسة ان ربنا خلقنا لبعض انا بجد مكنتش عارفة حياتي كانت هتبقي ازاي لو وسام مش فيها انتي عارفة يامنة لما كنت عند الدكتور وكنت خايفة اووي من فك السلك وهو مسك ايدي ماحستش اصلا بحاجة وكنت بس مركزة معاه وبس بجد انا حياتي اتغيرت لما وسام ظهر فيها وربنا بيحبني كمان عشان رزقني باحلي واطيب واحن بني ادم في الدنيا دي كلها
وفجأة ……………
الحلقة السابعة
*************
وهي كانت مبسوووطة اوووي والسعادة غامراها اوووي لغاية اما لقت منة داخلة عليها وسلموا ع بعض
وقعدوا يتكلموا : ياااااه يا مزتي مبروك ع فك الجبس
ريماس : الله يبارك فيكي يا منتي اهوو الحمدلله الدكتور قالي ابدا اتحرك شوية شوية عليها
منة : طب يا قلبي الحمدلله كنا فيين وبقينا فيين
ريماس : عندك حق الحمدلله قوليلي عاملة اية مع خالد
منة : الحمدلله يا ريمووو المهم سيبك مني وقوليلي انتي
ريماس ببراءة : اقولك اية
منة بغمزة : يا بت علياا برضوا قوليلي اية النظام
ريماس : يا بنتي انتي مجنونة وربنا نظام اية وزفت اية
منة : انتي وسام يا اختي
ريماس ارتبكت عند سماع اسم وسام : ماله وسام
منة : بقولك بلاش توتر انا عرفت كل حاجة
ريماس : عرفتي اية يا منة واتكلمي ع طول
منة : عرفت يا ستي انكوا بتحبوا بعض وانو اعترفلك امبارح في العربية وانتي سبيتيه يا عيني ومشتي
ريماس بضحك : اعمل اية بصراحة لما قالي كده معرفتش ارد واتكسفت اووي كمان لاني اول مرة حد يقولي كدة
منة ببتسامة : ماشي يا قلبي ولا يهمك المهم انا عايزة اقولك ان وسام بيحبك بجد مش بيلعب بيكي انا اول مرة اشوفه بيتكلم ع واحدة بالطريقة دي بجد يا ريمووو وسام بيحبك اووي وبجد حاولي تحافظي عليه ع قد ما تقدري ومتخليش اي حاجة تاثر ع حبكم ده
ريماس ببتسامة عذبة : طبعا يا منة انا لو طولت احطه جوه عيني واخبيه عن الناس هعملها وانا كمان يامنة بحبوا اوووي انا و وسام اتقربنا اووي في الشهرين اللي فاتوا انتي متعرفيش انا حبيت وسام قد اية بقي كل حيااتي ولما اعترفلي بحبه كنت هطير من الفرحة بجد بجد انا بحبه اوووي لا انا بعشقه ربنا يخليهولي يارب
منة : يا سيدي ياسيدي احنا بقينا بنقوول اشعار اهو بركاتك يا ويسووو
ريماس : ملكييش دعوة يا غلسة انتي بينا انتي شريرة
منة : انتي هبلة يا بت ده اخويا ع فكرة قبل ما يكون حبيبك
ريماس بغرور مصطنع : بسس دلوقتي بقي حبيبي انا وبيحبني انا اكتر منك يا شريرة وطلعت لها لسانها
منة : بقي كده طيب انا هخليه ميجييش يخطبك ويروح يشوف واحدة تانية
ريماس بغمزة : مش هيلاقي يا ماما انا حاسة ان ربنا خلقنا لبعض انا بجد مكنتش عارفة حياتي كانت هتبقي ازاي لو وسام مش فيها انتي عارفة يامنة لما كنت عند الدكتور وكنت خايفة اووي من فك السلك وهو مسك ايدي ماحستش اصلا بحاجة وكنت بس مركزة معاه وبس بجد انا حياتي اتغيرت لما وسام ظهر فيها وربنا بيحبني كمان عشان رزقني باحلي واطيب واحن بني ادم في الدنيا دي كلها
وفجأة لقيت ان وسام كان واقف ومربع ايده حول صدره ومبتسم اووووي عليها فتكسفت اوووي وحست بجردل مايه ساقعة وقع عليها
وكنتش عارفة تعمل اية فقامت بسرعة لوضتها واستغربتها منة اوووي فبصت ناحية ما هي بتبص لقت وسام واقف
فراحت ليه وقالت له : ايا يا عم انت ما تقول احم ولا دستور حتي خليت البت فراولاية
ضحك وسام بشدة : هههههههههههههه مكنتش اعرف هههههههههه انها بتحبني اووي كده
منة بغيظ : انت بتضحك يا بارد يا رخم حرام عليك بجد البت اول لما شافتك كان هيغمي عليها
وسام : اعمل اية انا قولتلها اني هاجي انهارده وهية قالت ماشي مكنتش عارف اني هسمع منها الكلام الجامد ده
منة : والله انت فايف ورايق يا وسام بقولك حاول تصالحها بقي
وسام بغمزة : ماهو ده اللي بفكر فيه وانتي هتساعديني يا جميل
منة بفرحة : هيييييييييييه اقول اقول كلي اذان صاغية
وسام ضحك ع طريقتها : بصي يا ستي هو مش بكرة عيد ميلادها صح ولا لا
منة : صح يا باشا بس عرفت منيين
وسام : اية يا بت الغباء اللي فيكي ده انتي اللي لسة قايلة امبارح
منة بعد ما افتكرت : ااه ااه صح ماشي يا معلم مقولتش برضوا ناوي علي اية
وسام : بصي يا ستي انتي وهي بكرة تنزلو تشتروا اشيك فستاين ليكوا وبعدين بعد ما تروحوا تحاولي متسيبهاش تنزل تحت خالص الجنينة الا لما تيجي الحفلة تمام
منة : قشطة تمام
وسام : طيب روحي يلا شوفيها لتموت نفسها ولا حاجة
منة بضحك : ههههههههههه ماشي يا دنجوان عصرك وزمانك
وسام : يلا يا بت من هنا امشي من وشي احسنلك
منة : خلاص خلاص ماشية اهو سلام
وسام : سلام يا اختي
وطلعت منة لريماس عشان تشوفها ودخلت الاوضة لقتها قاعدة مربعة في نص السرير وعمالة تعيط وجمبها مناديل كتيررة اووي
منة شافتها فتحت في الضحك : ههههههههههههه اية يا بنتي اللي عملاه في نفسك ده
ريماس بعياط مصطنع وغيظ : ماشي يا منة بتضحكي صحيح ما هو اخوكي
منة : يا عبيطة انتي ممكن تقوليلي بتعيطي لية دلوقتي
ريماس : والله يعني انتي مشوفتيش هو عمل اية كنت واخدة راحتي اووي وهو كان منسجم اوووي
منة بضحك : ههههههههههه خلاص بقي والله انتو مجانين انتو الجووز
ريماس : ماشي يا منة ماشي
منة وهي تطبطب ع كتفها : خلاص بقي بهزر معاكي يا بت عايزاكي تنامي كده عشان بكرة ان شاء الله يبقي وشك قمر في الحفلة وكمان انا بايتة معاكي النهارده
ريماس : بجد اوك يلا ننام بقي عشان الوقت اتاخر
منة : يلا يا اختي
وناموا منة وريماس بس قبل ما تنام ريماس جالها رسالة وكانت طبعا من وسام فتحتها بسرعة لقته بيقولها : انا بعشقك مش بس بحبك بس وانبسط اووي بالكلام بتاعك الجامد ده ومش عايزك تنامي زعلانة ومعيطة ابدا مبحبش اشوف دموعك بحبك اوووي
ريماس اتكسفت اوي وانبسطت اوووي من الرسالة دي وكانت هطير من الفرحة
****************************************************************
تاني يووووم وهو يوم عيد الميلاد بتاع ريمااس جاء عمر اخوها عشان كان مسافر المانيا في شغل وجه عشان يحضر عيد الميلاد وطلع لريماس بعد ما سلم ع اهلة طلع هو منة وقالو : كان يوووم اسود يووم ما جيتي كان يوووم اسود يوووم ما جيتي ريمااااااااااس
ريماس اتفزعت وقامت لقت منة وعمر في وشها فرمت عليهم المخدة وقامت حضنت عمر وفضلوا حاضنييين بعض فترة وبعدين قال عمر : وحشاااني يا ريمووو كل سنة وانتي طيبة يا قلبي
ريماس بفرحة : وانت طيب يا حبيبي وحشتني اووووي يا عمر ونووور عاملة اية الجزمة دي مكلمنتيش يعني
عمر : معلش يا قلبي تلاقيها بس مشغووولة في شغلها وكمان بتشتري الحاجة بتعتنا في الشقة وكده
ريماس : ولا يهمها ربنا يتمملكم ع خير يارب
عمر مقبلا رأسها : ويخليكي لينا يا احلي بنت في الدنيا دي كلها
ريماس : حبيبي يا عمر اكيييد هتودينا بقي عشان نشتري فساتيين
عمر : اكيييد يا قلبي هتروحي انتي والمقروضة منة
منة سمعته راحت عليه وعضته من دراعه وهو صرخ من الالم
عمر : ااااااااااااااااااه يابنت العضاضة يا منة
منة بضحك هيا وريماس : تستاهل ميييين دي المقروضة
عمر بالم : انتي يا رخمة يا عضاضة
منة : احسن احسن كنت بعملها فيك وانت صغير كمااان دانا واخدة جايزة نوبل في العض
عمر : انتي هتقوليلي نوبل والاوسكار وكل الجوائز
منة : طب يا خينا هتودينا نرووح نشتري ولا لا
عمر وهو يقوم : يلا اتفضلوا قدامي
*************************************************************
فذهبوا الي موووول جمييل جدا ونزلو وقعدوا يلفوا شوية لغاية اما منة وقع عينها ع فستان حلو اوووي لريماس احمر وعجبها اووي
(شكل الفستان )
ده فستان ريماس وحبته اوووي ورته لعمر اعجب بيه جدا واشتروه ومنة كمان اشترت فستان حلو دخلت قاسته كان حلو عليها وده
شكل الفستان
وده فستان منة و يعد ما خلصو راحو يتغدوا في مطعم ومشيوا وراحو الفيلا عشا يجهزو عشان الوقت قرب خلاص وفي الوقت ده كان وسام وخالد ظبطوا الجنينة وخلوها رووووعة
*************************************************************
وجه بليييييييييل وقت الحفل طبعا بقي الاغاني شغالة وناس كتيير اوي جت الحفلة وكانوا مبسوووطين عشان ريماس واهلها كمان
واصحاب ريما ومنة وفي الاوضة عند منة وريماس بعد ما لبسوا منة كانت لبست وعمالة تخبط ع ريماس وكانت ريماس قمر قمر بمعني الكلمة لبست الفستان وجابت شعرها ع جمب وحطت تاج صغير رقيق زيها علي شعرها وميكاج خفيف خالص هي اصلا قمر لوحدها بس دي حاجة خفيفية خرجت كان منة وعمر مستنينها واول ماشوفوها تنحوا وبلموا من الصدمة
عمر ومنة في نفس واحد : وااااااااااااااااااااو اية الحلاوة دي
ريماس اتكسفت اووي وقالت : ميرسي وانتو كمان قمرات والله
منة : بس منجيش جمبك حاجة يا مزة
عمر بانبهار : مشاء الله يا ريمووو قمر يا قلبي كل سنة وانتي طيب وعقبال ملييوون سنة يارب
ريماس : ربنا يخليك يا حبيبي ليا منحرمش منك ابدا
عمر : طب تسمحيلي تنزلي معايا
ريماس : طبعا يا قلبي
عمر انجج ريماس ونزلو من ع السلم زي الملوك والكل انبهر بجمال ريماس شباب وبنات وهيا كانت مكسووفة من نظرات الناس
وفجأة النور ظلم وسمعت صوت هيا عارفاه بيقول : سنة حلووة يا جمييل سنة حلوووة يا جميل سنة حلوة يا ريموووو سنة حلوة يا جميل
وابتدي شوية شوية النور يولع تاني ويظهر وسام وهو شايل تورتة كبيييرة جدا وعليها صورتها وصورته مع بعض وفوق التورتة
خاتم في غاية الجمال والرقة ولقت فجأة بوستر كبييير نازل من فوق ومكتوب فيه : بحبك يا احلي واجمل بنت شوفتها في حياتي ومش هشوف غيرها ابدا تتجوزيني حبيبك ويسووو
وبعدين راح وسام ناحيتها ونزل التورتة ع ترابيزة موجودة جمبه واخد الخاتم ونزل ع ركبة واحة وقال لها : تتجوزيني يا ارق ملاك شوفته في حياتي
ريماس من كتر الفرحة عيطت وهزت رأسها وقالت بصوت منخفض اوووي : موافقة
فلبسها الخاتم وباس ايديها زالكل صفق تصفيق حاااار وخالد وعمر ومنة صفروا مع التصفيق وبعدين هنوهم الناس ع خطبتهم وانبسوطو اوووي وبعدين طلب منها وقال : تسمحيلي بالرقصة دي يا برينسس
هزت رأسها بالموافقة وقامت معاه وكانوا اجمل اتنين والبنات كانوا مفروسيين اوي من ريماس وبعدين قال ليها : اية الحلاوة دي
اتكسفت اوي ريماس وقالت : ميرسي
راح قال لها : اية الرقة دي وراح بص في عينها مباشرة وقال : بحبك
وهيا كمان بصت لعينيه اول مرة تاخد بالها من عينيه الخضرا الحلوة دي وقالت : وانا كمان
فراح ضمها اكثر اليه وبعد ما خلصوا رقص راحو قعدوا مع بعض يتكلموا شوية
وفجأة ……….
الحلقة الثامنة
*************
عمر انجج ريماس ونزلو من ع السلم زي الملوك والكل انبهر بجمال ريماس شباب وبنات وهيا كانت مكسووفة من نظرات الناس
وفجأة النور ظلم وسمعت صوت هيا عارفاه بيقول : سنة حلووة يا جمييل سنة حلوووة يا جميل سنة حلوة يا ريموووو سنة حلوة يا جميل
وابتدي شوية شوية النور يولع تاني ويظهر وسام وهو شايل تورتة كبيييرة جدا وعليها صورتها وصورته مع بعض وفوق التورتة
خاتم في غاية الجمال والرقة ولقت فجأة بوستر كبييير نازل من فوق ومكتوب فيه : بحبك يا احلي واجمل بنت شوفتها في حياتي ومش هشوف غيرها ابدا تتجوزيني حبيبك ويسووو
وبعدين راح وسام ناحيتها ونزل التورتة ع ترابيزة موجودة جمبه واخد الخاتم ونزل ع ركبة واحة وقال لها : تتجوزيني يا ارق ملاك شوفته في حياتي
ريماس من كتر الفرحة عيطت وهزت رأسها وقالت بصوت منخفض اوووي : موافقة
فلبسها الخاتم وباس ايديها زالكل صفق تصفيق حاااار وخالد وعمر ومنة صفروا مع التصفيق وبعدين هنوهم الناس ع خطبتهم وانبسوطو اوووي وبعدين طلب منها وقال : تسمحيلي بالرقصة دي يا برينسس
هزت رأسها بالموافقة وقامت معاه وكانوا اجمل اتنين والبنات كانوا مفروسيين اوي من ريماس وبعدين قال ليها : اية الحلاوة دي
اتكسفت اوي ريماس وقالت : ميرسي
راح قال لها : اية الرقة دي وراح بص في عينها مباشرة وقال : بحبك
وهيا كمان بصت لعينيه اول مرة تاخد بالها من عينيه الخضرا الحلوة دي وقالت : وانا كمان
فراح ضمها اكثر اليه وبعد ما خلصوا رقص راحو قعدوا مع بعض يتكلموا شوية
وفجأة ظهر عمر في الحفلة ومحدش عزموه اساسا (قولنا عيل رخم اووي) وشاف وسام وريماس منسجميييين اوي فطبعا حب يعكر صفوهم وراح ليهم وقال من وراء ريماس : طول عمرك قمر يا ريمووو
اتخضت ريماس والتفت تلاقيه عمر واقف قدامها : عمر انت اللي جابك هنا
عمر : اية يا ريمووو مش تعزميني ع عيد ميلادك وخطوبتك كمان
وسام بشدة : بقولك اية ما تتكلم معايا انا وراجل لراجل زي ما يقولو
عمر : وووووووه باشمهندس وسام بيكلمني ليية انا جاي عيد ميلاد زميلتي
وسام بعصبية : لا يا روح امك زميلتك دي تنساها دلوقتي ريماس بقيت خطيبتي انا واللي هيجي جمبها همحيه من ع وش الدنيا
عمر بضحك : هههههههههههههه ضحكتني اوووي ريماس طول عمرها هتفضل بتاعتي انا
وسام مقدرش يتمالك نفسة اكتر من كده هجم عليه بالضرب والحفلة باظت والكل قام عشان يشوف في اية وراح عمر اخو ريماس وخالد
يحوشوه عن عمر اللي بقي وشه كله بيجيب دم (يستاهل والله ماقولنا ريموو ل ويسوو) وقام وقف عمر وزعق بصوت عالي : والله ما هينكم ببعض وريماس هتبقي بتاعتي انا مش انت يا وسام فااااااااااهم ومشي وسام كان ع اخره اووووي وريماس عمالة تعيط اوووي
ومنة اخدتها في حضنها تهديها بس مش عايزة تهدي خالص وكانت بتترعش بين ايديها فقالت لها : ريماس ريموو حبيبتي مالك بتترعشي كده
ريماس مش عارفة تتكلم عمالة تترعش بس لغاية فجأة اغمي عليها منة زعقت : وسااااااااااام الحقيني
وسام وخالد وعمرجريوا عليها لقوا ريماس مغمي عليها فحاولو يفوقها مفاقتش راح وسام شالها وطلعها اوضتها وكانت معاه منة وخالد وعمر و ناهد ومحمد وحسن ونادية حطها ع السرير بشويش وطلب ليها الدكتور بسرعة وجه وطلع وكشف عليها وخرج
فجري وسام وعمر وخالد وسام بقلق : خير يا دكتور هي مالها في اية
الدكتور : متقلقش يا استاذ وسام هي بس ضغطها علي شوية هي شكلها اتعرضت لموقف مقدرتش تستحمله ياريت تحاولو تخرجوها
من حالتها دي هي ع العموم فاقت الحمدلله تقدروا تشوفها
عمر : تعبناك يا دكتور معانا والله
الدكتور ببتسامة : لا تعب ولا حاجة يا استاذ عمر ده شغلي وحمدلله عسلامة الانسة ريماس
عمر : الله يسلمك اتفضل
عمر راح معاه يوصلوه وبعدين رجع لاوضة ريماس وكلوا خرج من اوضة ريماس وشوبة و وسام دخل ليها ومنة كانت في الاوضة
وسام برقة وحنية : ريموو حبيبتي عاملة اية دلوقتي
ريماس مستحملتش قاعدت تعيك اوووي (منك لله يا عمر ) فمستحملش وسام يشوف دموعها اكتر من كده قرب منها وضمها اليه
وهيا محتش بخوف او توتر حست بامان جوه حضنه وفضل يملس ع شعرها : خلاص يا حبيبتي اهدي اهدي متاخديش ع كلامة ده عيل بؤق
ريماس بعياط : خايفة يا وسام خايفة اووووووووي
وسام : خلاص وحياتي بقي اهدي انا مقدرش اشوف دموعك
وسام قعد يقرأ لها ايات من القران لغاية مانامت في حضنه فعدلها نايمها ع السرير وغطاها كويس وباس رأسها وخرج
منة : هاا ياوسام نامت
وسام : اااه الحمدلله قاعدت تعيط اوووي لغاية لما نامت انا معرفش من البني ادم الرخم ده هو يعرفها منيين اساسا ويجي بامارة اية
منة : انا هقولك ده يا سيدي واحد معانا في الكلية دخلها بس عشان ريماس فيها وهو من النوع لما يشوف بنت مش سهلة معاه
وبيعمل المستحييل عشان يوقعها وبالذات ريماس دخلت دماغه اكترر والعند كبر اوووي في دماغه فبقي عايزاها بأي طريقة
وسام بشدة : ابن ال طب يبقي يا ورينا نفسه هيعمل اية ويا انا يا هو
منة : خلي بالك يا وسام من ريماس هيا بتحبك اوووي حاول تخرجها من الموود ده
وسام : ماشي بصي اجهزي انتو الاتنين بعد الكلية هخادكوا مطعم نتغدي سوا وبعدين نرووح الملاهي اية رايك
منة بفرحة : هيييييييييييييييييييه هنروح الملاهي الله وخلي خالد كمان يجي معانا
وسام ضحك ع طريقتها : ماااشي يا ستي عايزة حاجة تانية
منة باسته من خده : ربنا يخليك لينا يارب
وسام باس رأسها : ويخليكي يا مجنونة
منة : طب يلا بقي انت هتبات هنا ولا اية يلا هشششششش انا بس اللي هبات معاها
وسام : تصدقي عمر ما هيطمر فيكي حاجة
منة ضحكت : معلش يلا من هنا عشان تعبانييين وعايزيين ننام
وسام : ماشي يا اختي سلام
ومشي وسام وهو بيخطط برنامج حاو لريماس عشان تبقي مبسووطة ويخرجها من الجو ده وروح ونام ومنة كمان دخلت الاوضة فضلت باصة لريماس شوية فعلا كانت نايمة زي الملائكة فضحكت ضحكة عفوية وراحت باست رأسها ودخلت غيرت وخدت شاور ونامت
************************************************************************************
تاني يووووووووووم صحيت منة وقاعدت تصحي في ريماس وريماس كانت تعبانة اوووي وصحيت بصعوبة وغيرت الفستان لانها نامت بيه وارتدت تشيرت احمر بولوا ع بطلون جينز كحلي كانت جميلة كده ونزلت هي ومنة وركبوا العربية وراحوا الكلية واصاحبها
اطمنو عليها عشان امبارح زميلتهم ملك بتحب ريماس اووي ملك : ريموو حبيبتي عاملة اية دلوقتي
ريماس ببتسامة : تمام يا ملوكة انتي عاملة اية واخبار علي خطيبك
مالك بتتسامة جميلة : تما م يا قلبي هانت كلها كام شهر ونتجوز عقبالك
ريماس : تسلمي يارب ايلا عشان نحضر المحاضرة
ومشيوا التلات بنات وراحوا عشان يحضروا المحاضرة وبعد ما خلصوا راحو يقعدوا في الكافتيريا بتاعة الجامعة يستنوا وسام وخالد
منة : تعرفي اننا هنخرج النهارده مع وسام
ريماس بدهشة : اية ده بجد ومقولتيش لية من الصبح
منة : عادي حبيبت اعملهالك مفأجاة وخلاص كلها شوية وهيجي هو خالدوي
ريماس بضحك وخبث : خالدوك ازاي يعني قولي كده بقي عايزة تخرجي عشان هو جاي صج
منة بكسوف : خلاص بقي يا ريمووو بتكثف
ريماس : ماشي يا ستي طب تعالي نطلب حاجة نشربها
وطلبو كابتشينو المفضل ليهم وقاعدوا يتكلموا في مواضيع مختبفة عاما يجي وسام وخالد
***************************************************************************
نروووح لوسام وخالد في الشركة كانوا قاعدين بيخلصوا اوراق مهمة وشغل مهم لغاية اما قال خالد : بقولك اية يا عم متيجي نخرج انهارده شوية
وسام : ما احنا فعلا هنعدي دلوقتي ع منة وريماس ناخدهم ونرووح نتغدي ونروح الملاهي
خالد : اية ده بجد الله الله ايووووة بقي اموووت انا
وسام : فيه اية يا عم انت انت جاي منين بالظبط
خالد : ياعم جاي من المكتب اللي جامبك سيبك انا جاي منين المهم تعالي يلا لنتاخر عليهم
وسام : ماشي همضي بس الورق ده ونخرج حالا
خالد : بس غرييبة انت عمرك ما عملتها قبل كده يعني
وسام : من بعد مامشي الحيوان ده قاعدت تعيط اوووي ونامت بصعوبة فحبي اغيرلها الممود شوية وكمان الدكتور قال كده برضوا
خالد : ماشي يا عم ربنا يهنيكم مع بعض ويكلكم ع خير
وسام : يارب يا خالد يسمع من بؤقك ربنا يلا عشان منتاخرش
خالد : يلا بينا يا معلم
وبالفعل راح وسام وخالد وخدوهم وراحوا اتغدوا وقاعدوا يتكلموا شوية وبعدييين راحو الملاهي وكان منة وريماس زي الاطفال و وسام وخالد بيضحكوا عليهم اوووي بس وسام كان مبسووط عشان ريماس مبسوووطة وقال بينه وبين نفسه : ان شاء الله هعوضك يا ريماس عن اي حاجة وحشة شوفتيها في حياتك وكملوا اليوم ضحك ولعب وهزار و وصلوا ريماس ومشيوا هما وكانت مبسووطة اووي ودخلت اوضتها خدت شاور وغيرت لبسها ونااامت من كتر اللعب والتعب والهزار
**********************************************************************************
وبعد مرووووور عامااااااان جاء موعد زفاف ريماس و وسام وكان يوم تحفة اوووووي وعملوه في الفيلا لانها كانت كبيرة اوووي
وكانت الفيلا شكلها شيييك اوووي وكانت في بنت فوق اللي بتذوق ريماس خلصت وبتقول : بسم الله مشاء الله يا انسة ريماس قمر
ريماس : ميرسي يا نهي ده من زوقك
دادة عواطف : بسم الله مشاء الله ربنا يحفظك يا بنتي ويحميكي ويكفيكم شر العييين وقاعدت تزغرط ليهم ومن كمان وقاعدوا يهنو ريماس وده كان شكل فستان ريماس
وكانت طالعة قمر فييه اوووي وخلصت وكانت جاهزة ومستنية محمد والداها يطلع ياخدها وكانوا خلاص كتبوا الكتاب وناهد ونادية طلعولها وقالو : الف الف مبروووك يا حبيبتي خلاص كتبوا الكتاب ربنا يكملكم ع خير
ريماس بكسوف : ربنا يخليكي يا طنط لينا
نادية : لا يا قلبي انتي من هنا ورايح تقوليلي ماما ماشي
ريماس بضحكة جميلة : حاضر يا ماما ربنا يخليكي لينا
وده شكل فستان منة
وكانت هيا كمان زي القمرر خال انبهر بجمالها وطلع والد ريماس خدها ونزل وهما نازليين ع السلم
كان وسام واقف ببدلته الانيقة وشايف ريماس نازلة كانت زي القمر وانبهر بجمالها ومشلش عينيه من عليها خالص لغاية اما نزلت
والد ريماس قال : مش هوصيك بقي يا وسام ع ريماس انت اخدت جوهرتنا
وسام بحب : مش محتاج توصية يا عمي رمووو في عيني الاتنين
محمد والداها باس رأسها وبأس وسام ورفع وسام الطرحة الشفافة لينبهر اكتر واكتر بجمالها وهمس في اذنها : بحبك
وبأس رأسها و خدها وايديها والناس صفقوا تصفيق حااار لما شافوهم وخالد وعمر صفروا ومنة وعواطف وناهد ونادية قعدوا زغرطوا
ليهم وراحوا يقعدو ع الكوشة و وسام مسبش ايد ريماس خالص وقال الدي جي ان العروسين يقوموا يرقصوا وكانوا بيرقصوا ع اغنية
(بحلم بيك لساموزين ) وكانوا زي القمر وهما بيرقصوا وهمس وسام لريماس : بجد انا مش قادر اصدق انا القمر اللي قدامي ده بقيت مراتي
ريماس اتكسفت اووي وردت : وانا كمان مش قادرة اصدق بجد انت خطفتني منا اول ما شوفتك يا وسام
وسام بحب : بحبك اووي يا ريموو
ريماس : وانا كمان مش بحبك بس انا بعشقك يا ويسووو
وسام ضمها اليه وكملوا رقص لغاية ما خلصت الرقصة وجت التورتة وراحو وقفوا قدامها وحطوا ايدهم ع بعض وقطعوا التورتة
والجرسون قطع حتة ليهم في طبق وجهز تلات شوك شوكة اكلها وسام لريماس وشوكة اكلت ريماس بيها وسام وجت الشوكة التالتة اللي هايكلوها هم الاتنين في بوق واحد كانت ريماس مكسوووفة اووي فراح الجرسون حطها بينهم وقربوا واحدة واحدة ليها وكلوها وانتو عارفيين اللي حصل بقي مش محتاجة تفصيل وبعد ما خلصوا اللي كانوا بيعملوه ده اتصورا مع بعض صور للذكري والبنات هجموا ع ريماس يرقصوها و وسام نفس القصة الشباب هجموا عليه وقعدوا يرقصوا وناهد ومحمد ونادية وحسن بيتمنو لهم السعادة
و فجأة …………
الحلقة التاسعة
كان وسام واقف ببدلته الانيقة وشايف ريماس نازلة كانت زي القمر وانبهر بجمالها ومشلش عينيه من عليها خالص لغاية اما نزلت
والد ريماس قال : مش هوصيك بقي يا وسام ع ريماس انت اخدت جوهرتنا
وسام بحب : مش محتاج توصية يا عمي رمووو في عيني الاتنين
محمد والداها باس رأسها وبأس وسام ورفع وسام الطرحة الشفافة لينبهر اكتر واكتر بجمالها وهمس في اذنها : بحبك
وبأس رأسها و خدها وايديها والناس صفقوا تصفيق حااار لما شافوهم وخالد وعمر صفروا ومنة وعواطف وناهد ونادية قعدوا زغرطوا
ليهم وراحوا يقعدو ع الكوشة و وسام مسبش ايد ريماس خالص وقال الدي جي ان العروسين يقوموا يرقصوا وكانوا بيرقصوا ع اغنية
(بحلم بيك لساموزين ) وكانوا زي القمر وهما بيرقصوا وهمس وسام لريماس : بجد انا مش قادر اصدق انا القمر اللي قدامي ده بقيت مراتي
ريماس اتكسفت اووي وردت : وانا كمان مش قادرة اصدق بجد انت خطفتني منا اول ما شوفتك يا وسام
وسام بحب : بحبك اووي يا ريموو
ريماس : وانا كمان مش بحبك بس انا بعشقك يا ويسووو
وسام ضمها اليه وكملوا رقص لغاية ما خلصت الرقصة وجت التورتة وراحو وقفوا قدامها وحطوا ايدهم ع بعض وقطعوا التورتة
والجرسون قطع حتة ليهم في طبق وجهز تلات شوك شوكة اكلها وسام لريماس وشوكة اكلت ريماس بيها وسام وجت الشوكة التالتة اللي هايكلوها هم الاتنين في بوق واحد كانت ريماس مكسوووفة اووي فراح الجرسون حطها بينهم وقربوا واحدة واحدة ليها وكلوها وانتو عارفيين اللي حصل بقي مش محتاجة تفصيل وبعد ما خلصوا اللي كانوا بيعملوه ده اتصورا مع بعض صور للذكري والبنات هجموا ع ريماس يرقصوها و وسام نفس القصة الشباب هجموا عليه وقعدوا يرقصوا وناهد ومحمد ونادية وحسن بيتمنو لهم السعادة
و فجأة وهما بيرقصوا ظهر عمر ( الرخم هاا) وطبعا عرفتوا هو جاي لية جاي طبعا يبوظ فرحتهم شافه وسام وريماس راح وسام اليه
وسام بعصبية : انت اية ما عندكش دم ليك عين تيجي هنا كمان
عمر ببرود وببتسامة مستفزة : قولتلك مش هينكم ع بعض وقولتلك قبل كده ريماس بتاعتي انا
وسام استشاط غضبا وهجم عليه بالضرب واتجمع ناحيته عمر اخو ريماس وخالد ومنة والناس كلها وسام وهو يضربها : دي بقيت مراتي انا يا كلب والله لو شفتك جيت جانبها مش هيحصلك طيب
خالد : خالص يا وسام هيموت في ايديك كفاية كده
حاشوه بالعافية عنوا وكانت ريماس بتعيط جامد ومشي عمر وهو يتوعد ليهم انهم مش هيتهنوا في حياتك راحت منة اليها تاهديها مكانتش بتهدي منة بحنان : ريماااس حبيبتي اهدي هو خلاص مشي خلاص يا ريماس مش هيجي جمبك احنا معاكي اهو
وسام بحنية : يا حبيبتي اهدي ده كلب وجبان ومش هيقدر يلمس شعراية منك طول ما انا عايش
ريماس اترمت في حضنه : وسام و و وسام انا خايفة اوووي
وسام قعد يملس ع شعرها : متخفييش طول ما انا معاكي ماشي
ريماس هزت رأسها وقالت : ح حاضر
وفجأة وهما قايمييين ريماس اغمي عليها و وسام بيحاول يفوقها : ريمااس حبيبتي فوقي ريماس
مفيش فايدة ومفاقتش فراح شالها بسرعة وطلعها اوضتهم وجابوا الدكتو بسرعة ليها ودخل عندها وكشف عليها وكانت معاها منة وناهد ونادية فخرج الدكتور من الاوضة وشافوه وراحو عليه بلهفة
وسام بلهفة : خير يا دكتور مراتي مالها
الدكتور : متقلقش يا استاذ وسام مدام ريماس بخير هي بس اتعرضت لصدمة عصبية بسيطة حاولو بس تخلوها تغير جو انا اديتها حقنة مهدئة وع الصبح ان شاء اله تبقي زي الفل
وسام : متشكريين جدا لحضرتك يا دكتور
الدكتور : لالا شكر ع واجب ده شغلي عن اذنكم وحمدلله ع سلامة مدام ريماس مرة تانية
مشي الدكتور و وسام دخل عليها لقاها نايمة قعد جمبها براحة وقعد يملس ع جبينها و وجنتيها وشال ليها الجزمة والطرحة وعدلها وقعد ماسك ايديها ويبوس فيها لغاية اما انام جمبها ع الكرسي
****************************************************************************************
تاني يوووووووووم صحيت ريماس مصدعة اوووي ومش فاكرة اي حاجة بصت ع نفسها لقت نفسها بفستان الفرح لسة والطرحة جمبها ع السرير و وسام ماسك ايديها ونايم جمبها ع الكرسي حطت ايديها التانية ع ايده وندت عليه براحة عشان ميقلقش
ريماس براحة : وسام وسام ويسوو حبيبي قوم بقي
صحي وسام مفزووع : ريماااس
ريماس ببتسامة : اهدي اهدي انا كويسة اهو قدامك انت اللي نايمك كده
وسام : انتي كنتي نايمة امبارح فكنت قاعد جمبك ع الكرسي فنعست ونمت
ريماس : طب يلا حبيبي قوم اخد شاور كده واغير وانا بعديك وبعديين ننزل نفطر
وسام راح باس رأسها : ماشي يا قلبي مش هتاخر
ريماس : ماشي يا حبيبي
دخل وسام ياخد شاور وخرج وهو يلف منشفة كبيرة حول خصره فقط وصدره عاري وابرز عضلاته شافته ريماس كده صوتت وديرت وشها الناحية التانية ريماس : عااااااااااااا اية اللي انت عامله ده
وسام ضحك ع طريقتها : في اية يا مجنونة انتي
ريماس وهي بصة في الارض : انت اللي في اية خارج كده ليية
وسام : اية نسيت لبسي هنا وكمان انا جوزك عادي يعني
ريماس وهي تاخد لبسها وداخلة ع الحمام : لا مش عادي انا بتكسف اوووي
ولبس وسام وقالها انو هيسبقها ع تحت فهيا قالتله ماشي فنزل هو لقي سنية الدادة ( ملحوظة عشان هما كان الفرح في فيلا ريماس بس وسام اخدها ع فيلته ) بتحضر الفطار وبتحطه ع السفرة فقالت لما شافته : صباح الفل ع عيونك يا حبيبي
وسام ببتسامة حنونة : صباح الورد ع عيونك انتي يا دادة هيا ماما وبابا فيين
سنية : ست نادية خرجت من بدري راحت النادي عشان فيه ندوة عندهم وحسن بيه راح الشركة زي ما انت عارف و منة فوق في اوضتها معندهاش جامعة النهارده
وسام : ماشي يا دادة تسلمي ع الفطار الجميل ده
سنية : بالف هنا ع قلبكوا يارب امااال فين عروستنا
وسام : فوق بس بتاخد شاور ونازلة
سنية : ربنا يباركلكم يا بني ويبعد عنكم العيين
وسام : اللهم امييين يا دادة
مشيت سنية وخلصت ريماس ولبست ونزلت قعدت مع وسام وهي ببتسامة : صباح الخير يا ويسووو
وسام بحب : صباح الورد يا رووح وقلب ويسوو
اتكسفت اووي وبعدين لقوا منة نازلة عليهم : صباح الفل عليكوا
وسام : صباح النور يا مجنونة
ريماس : صباح الخير يا منتي
منة : عاملة اية دلوقتي يا ريمووو
ريماس ببتسامة : الحمدلله احسن بس قلبي مقبوض شوية
وسام مسك ايديها : متقلقيش طول ما انتي معايا ماشي
ريماس : ربنا يخليك ليا يا احلي وسام في الدنيا
وسام كان لسة هيرد قاطعته منة : فية اية يا جمااعة اجبيلكم اتنين ليمون وشجرة ما تراعو شعور اخوتكم اللي لسة خاطبة بس
وسام وريماس انفجروا في الضحك عليها وبعدين بعد ما فطروا وخلصوا الاكل قال وسام : ريمووو اجهزي عشان هنسافر
ريماس استغربت : نسافر لييية ونروح فيين
منة قاطعته بغمزة لريماس : شهر العسل يا موزة
ريماس : اااااه طيب ونرووح فين يا وسام
وسام ببتسامة : في اسكندرية في الشاليه بتاعنا هناك اللي ع البحر اية رايك
ريماس : الله طبعا موافقة انا هقوم احضر الشنط
منة : يا بنتي لسة بدري اووي ده بكرة ان شاء الله
ريماس : لالالالا عشان منساش حاجة سلام
منة بضحك عليها : مجنونة
وطلعت ريماس الاوضة حضرت الحاجة بتاعتها هي و وسام وحضرت الحاجات الشخصية بتاعتهم وخلصت وبعدين من كتر الارهاق اخدت شاور ونااامت و وسام طلع لقي انها جهزت كل حاجة منسيتش حاجة ولقاها نايمة فراح نام جمبها
************************************************************************************
تاني يووووووم السفر بتاع ريماس و وسام الي احلي مدينة الاسكندرية
حضرت نفسها ريماس هي و وسام ولبسوا واتاكدوا انهم مش ناسيين حاجة وسلموا ع اهلهم ومشيوا بالعربية وكانوا ساكتيين طول الطريق وكانت ريماس نايمة في العربية لانها معرفتش تنام كويس وبعد مروور ساعتين ونصف وصلوا الي عروس البحر المتوسط مدينة الاسكندرية و وسام صحصح ريماس براحة وقال : ريماس ريمووو وصلنا يا قلبي
ريماس : بجد طيب يلا بينا
نزلوا ونزلوا الشنط ودخلوا اخدوا شاور وكان وسام خرج ولبس وريماس كانت في الحمام لسة فخرجت ترتدي قميص باللون الابيض رقيق زيها كانت اهديته اليها منة قبل ما يسافروا وكانت زي القمر فنبهر بها وسام اوووي فربع ايده حول صدره وابتسم اليها وهي اتكسفت اووي من نظراته فقالت : بتبصيلي كدة لية
فراح اليها وقال : هو بجد القمر ده بقي مراتي
فتكسفت اووي فراح رفع وشها وقال وهو ينظر في عينها مباشرة : بحبك
سرحت اوووي معاه وقالت : وانا كمان
فراح شالها بخفة وحطها ع السرير وابتدوا حياتهم الزوجية ( وانتو عارفيين بقي مش عايزيين قلة ادب )
**************************************************************************************
تاني يوووووم صحيت ريماس لقت نفسها في حضن وسام فسرحت شوية وافتكرت ليلة امبارح فاتكسفت اووي وملست ع جبينه كان قمر وهو نايم ( يعني ياربي قمر وهو صاحي وهو ونايم ) قامت براحة من جمبه ودخلت تاخد شاور وخرجت راحت المطبخ تحضر فطار لوسام وكانت بتغني لغاية ما لقت ايد بتحضنها من ظهرها فاتخضت فاهو همس في اذنها : وحشتيني
فابتسمت ( واكييد عرفتوا ميين مش محتاجة ذكاء ) وقالت : وانت كمان يلا رووح اخد شاور عاما اخلص الفطار
وسام بأسها في خدها ومشي وهي خلصت الفطار وحطته ع الترابيزة برة وبعديه بشوبة خرج وسام ولبس وقعدوا فطروا وبعد ما خلصوا قال ليها : اية رايك ننزل نرووح نقعد ع البحر شوية
ريماس بفرحة : هييييييييييه ماشي يلا بينا
خلصوا فطار ولبسوا ونزلو راحوا البحر وقعدوا يتمشوا ع الشط شوية وقعدوا يتكلموا كتيير واتغدوا ع البحر كمان وبعديها قعدوا يلعبوا في الماية وع الشط ويضحكوا ويهزروا وبعدين روحوا اخدو شاور وناموا ع طول من كتر التعب واللعب والهزار والضخك
***************************************************************************************************
وعدي يوميين وهما مبسووطين مع بعض جدا وبعدين جه يوم من الايام كان اليوم الاخير قبل ما يرجعوا مصر لان وسام عنده شغل كتيير وعشان جامعة ريماس كمان وراحو اتعشوا وبعدين راحوا قعدوا ع البحر وكانوا وهما ماشيين ع الشط ماسكيين ايد بعض
فقالت ريماس : بجد بجد انا مبسووطة اوي ربنا يخليك ليا يا اجمل ويسوو في الدنيا
وسام بأس ايد ريماس : ويخليكي ليا يا اجمل ريمووو في حياتي بحبك
ريماس : وانا بقي مش بحبك
وسام وقف فجأة : قولتي اية يعني انتي كنتي بتضحكي عليا
ريماس كانت كاتمة ضحكتها لغاية ما طلعتها وقالت : ههههههههههههه انا صدقت ولا اية دانا مش بحبك بس انا بعششششقك يا وسام
حضنها وسام وقعد يلف بيها وهيا عملة تضحك ومبسوووطة اوووي وبعدين راحو قعدوا ع الرمل وبعدين يضحكوا ويهزروا لغاية
اما قال وسام : اية رايك في ايس كريم
ريماس بفرحة : الله الله ايوة بقي وهات كمان غزل البنات
وسام ضحكع طفولتها وببرأتها وقام راح يجيب وقال : مش هتاخر ماشي
ريماس : ماشي يا حبيبي انا هستناك هنا
مشي وسام وقامت ريماس وقفت قدام البحر وسرحت شوية وافتكرت حياتها مع وسام وهي اد اية مبسوووطة وكلمت منة وطمنتها عليها
و فجأة …………
الحلقة العاشرة
************
وعدي يوميين وهما مبسووطين مع بعض جدا وبعدين جه يوم من الايام كان اليوم الاخير قبل ما يرجعوا مصر لان وسام عنده شغل كتيير وعشان جامعة ريماس كمان وراحو اتعشوا وبعدين راحوا قعدوا ع البحر وكانوا وهما ماشيين ع الشط ماسكيين ايد بعض
فقالت ريماس : بجد بجد انا مبسووطة اوي ربنا يخليك ليا يا اجمل ويسوو في الدنيا
وسام بأس ايد ريماس : ويخليكي ليا يا اجمل ريمووو في حياتي بحبك
ريماس : وانا بقي مش بحبك
وسام وقف فجأة : قولتي اية يعني انتي كنتي بتضحكي عليا
ريماس كانت كاتمة ضحكتها لغاية ما طلعتها وقالت : ههههههههههههه انا صدقت ولا اية دانا مش بحبك بس انا بعششششقك يا وسام
حضنها وسام وقعد يلف بيها وهيا عملة تضحك ومبسوووطة اوووي وبعدين راحو قعدوا ع الرمل وبعدين يضحكوا ويهزروا لغاية
اما قال وسام : اية رايك في ايس كريم
ريماس بفرحة : الله الله ايوة بقي وهات كمان غزل البنات
وسام ضحك ع طفولتها وببرأتها وقام راح يجيب وقال : مش هتاخر ماشي
ريماس : ماشي يا حبيبي انا هستناك هنا
مشي وسام وقامت ريماس وقفت قدام البحر وسرحت شوية وافتكرت حياتها مع وسام وهي اد اية مبسوووطة وكلمت منة وطمنتها عليها
و فجأة حد حط ايده ع عين ريماس وهيا قالت : اية ده مش معقووول لحقت تي وملحقتش تكمل الجمل راح الشخص د حط ايده التانية بمنديل فيه مادة مخدرة ع بوقها واغمي عليها شالها بسرعة وركبها في عربية كانت مستنياه و طلع بيها ع بيت ليه في اسكندرية
و وسام اشتري الحاجة ورجع مالقاش ريماس فاتجنن وقال : راحت فيين بس وقعد يدور عليها كتيير مالقهاش وطلع ع الشاليه يشوفها يمكن طلعت ولا حاجة مالقهاش برضوا وقعد يرن ع موابيلها مقفول خلاص كان هيتجنن مبقاش يعمل اية وفجأة رقم غريب اتصل بيه
فرد : الو
الشخص : مساء الفل يا وسام باشا
وسام : انت ميييين وبتكلمني ليية
الشخص : ابدا في امانة لييك عندي
وسام فكر في ريماس ع طول : ااه يا بن ال انت اللي خطفت ريماس صح
الشخص بضحكة مستفزة : لالالا عيب يا باشا الشتيمة ايوووة مراتك عندي في الحفظ والصون
وسام : انت عارف لو لمست شعرة منها انا هقتلك
الشخص : ان شاء الله يا باشا سلام
وقفل في وشه السكة وهو قعد يجرب تاني ع الرقم لقاه مقفوول فكان هيتجنن ع الاخر طلب خالد عشان يجيله فرد
خالد : اية يا عرييس لحقينا نوحشك
وسام بشدة : خالد مش وقته الكلام ده دلوقتي انت تجيلي حالا مفهووم
خالد باهتمام : في اية يا وسام انت جرالك حاجة او ريماس
وسام بدا عينيه تدمع : ريماس اتخطفت يا خالد
خالد بصدمة : ايييييييييية اتخطفت ازاي يعني
وسام وهو بدا بالبكاء فعلا : مش عارف مش عارف ازاي انا روحت اشتري حاجة ورجعت لقيتها مش موجودة و واحد كلمني وقالي انها اتخطفت
خالد : طب اهدي اهدي انا هجيلك دلوقتي
وقفل معاه السكة وكان خالد في فيلا وسام والكل كان هناك وفجأة لقوه بيخرج بسرعة فوقفته منة : خالد في اية انت بتجري كده لية
خالد : مش وقته يا منة هبقي احكيلك بعدييين
منة : مفيييش بعدين انا هتقولي فيه دلوقتي انا سمعتك بتكلم وسام
خالد اتر انه يقولها : ريماس اتخطفت يا منة وانا رايح دلوقتي ليه
منة بصدمة : ايييييية بتقول اية يا خالد بتهزر صح
خالد : منة اهدي الله يكرمك مش عايزيين حد يعرف
منة : اهدي ازاي انت بتقول ريماس اتخطفت اهدي ازاااي
سمعو اهلها واهل ريماس الحوار و ناهد اغمي عليها والكل اتصدم من الخبر وكانوا قلقايين وجابو الدكتور لناهد وقال لهم انها صدمة عصبية عشان سمعت خبر وحش فادها حقنة مهدئة عشان تنام للصبح ومحمد فضل جمبها ونادية وحسن وعمر وخالد ومنة سافروا لوسام
اسكندرية وكانوا في الطريق ساكتيين منة عمالة تعيط بصمت وعمر بيدعي ربنا انه يحفظ اخته وخالد زعلان عشان وسام وريماس
****************************************************************************************************
نروووح حتة تانية بيت في اسكندرية بس في حتة مقطوعة شوية كانت ريماس نايمة ع السرير و شوية صحيت لقت نفسها في اوضة
مش اوضتها ولابسة قميص نوم قصير وبتبص ع الاوضة قرفت وقامت بسرعة لقت اخر شخص كانت تتوقعه وتتوقعوه (عمر الزفت )
وداخل عليها لابس بطلون بس وصدره عاري وقال : صباح الخير يا ريموو نمتي كويس يا قلبي
ريماس : انت عملت اية فيا يا حيواااان وبدت تصرخ وتتضربه ع صدره راح مسك ايديها ورامها ع السرير وقال : في اية بس يا ريمووو انتي مش فاكرة يعني وغمز لها دانتي كنتي عاملة دماغ عالية
ريماس : انت حيوااان وكلب انا مش فاكرة حاجة انت عملت اية
عمر راح ليها : قولتلك قبل كده ان مفيش حاجة عمر عاوزها ميخدهاش لازم يا خدها وانتي بقيتي بتاعتي انا وملكي انا
ريماس صرخت في وشة : انت حيوااان انا مش ملكك انت انا لوسام وبس انا بحبه
وشوية ولقوه الباب بيخبط فراح فتح عمر بمنظره ده وطبعا كان ع الباب وسام وخالد ومنة واتصدموا من المنظر دخل بسرعة وقال
وسام : هيا فييين فيين مراتي يا جباان
عمر : لالالالا عيب يا وسام باشا قريب اووي هتبقي مرااتي انا
كان هيجهم عليه بس بص جمبه لقي ريماس بتجري عليه وكانت لابسة قميص نوم قصير وكان هيتجنن ومنة وخالد معرفوش يتكلموا من الصدمة واللي شايفينوه وهيا قاعدت تقولهم : انتو بتبصولي لية كده وسام الحقيني عمر هو اللي خطفني يا وسام انت سااكت ليية
وراحت تهز فيها وتضربة وهو واقف من الصدمة اللي فيها وفاق فجأة وضربها قلم جامد اوووي وقعها ع الارض و قال لها
وسام بعصبية : انا بكرهك عارفة يعني اية بكرهك انتي واحدة خاينة متستاهلش تبقي ع ذمتي بس لما نرجع القاهرة هبعتلك ورقة طلاقك
لان ميشرفنيش ان واحدة خاينة زيك تبقي ع ذمتي وكيس اننا مجبناش عيال عشان مفييش حاجة تربطنا ببعض
وريماس كانت بتعيط وبس ومش عارفة تعمل اية منة وخالد وقفوا جمبها ودخلتها منة الحمام تغسل وشها وتغير هدومها جابتتلها هدوم معاها وبعد شوية جت الشرطة قبضت ع عمر لان كان خالد بلغ قبل ما يجوا تيجو كده فلاش باك نعرف هو وسام عرف المكان ازاي يلا
فلاااش باااك
كان عمر (الزفت ) قاعد في كافيه وفجأة دخلت عليه بنت جميلة وكانت بتحب وسام اوووووي ايام الجامعة اسمها (مايا )
مايا بدلع : ازيك يا عموري وحشتني
عمر ببتسامة : وانتي كمان يا مايا قوليلي هتنفذي اتفاقنا
مايا بسهوكة زيها : طبعا يا عموري انت تؤمر
عمر : ماشي كده اتقنا
وحكي لها عمر اللي هو عايزه يعملوا عشان يوقع بين ريماس و وسام وهو يتجوزها هو وهيا ليها حلاوة وبعدين يخللها الجو مع وسام
(عالم زبالة ) وبعدين فهمها انها تصوره مع ريماس في السرير وهما ( استغفر الله العظيم ) يعني فهمتوا انتو اكيييد وهيا طبعا ما صدقت
عشان عايزة اي طريقة توصل بيها لوسام وبعدين خدها البيت بتاعه وطبعا ريماس كانت متخدرة بس قال لها تصورهم بس مش هيلمسها وفعلا صورتهم صور كان بجد فيه حاجة وان ريماس فعلا بتخونه وبعدين شاف الصور وقال لها : تمام يا قمر دانتي طلعتي احسن من الف مصور
مايا بدلع : احسن في كده بس يا عموري
عمر بغمزة : لا طبعا يا قمر انتي من الاخر جامده في كل حاجة
مايا بضحكة مسهوكة زيها : هههههههههه تسلملي يا حبيبي هتبعت دلوقتي الصور
عمر بحقد : طبعا لازم ابعتها واحرق قلبه زي ما حرق قلبي عليها وخدها هو مني
وبالفعل بعت عمر الصور لوسام الشاليه وكان معاه خالد ومنة و كانوا قاعديين يفكروا يا تري ميين اللي خطفها واول لما جاله الصور والظرف اللي كان فيه العنوان راح بسرعة هو ومنة وخالد وطبعا شافوا الصور وراحوا معاه وبلغوه الشرطة
باااااااااااااااااك
بعد ما الشرطة قبضت ع عمر اخدتها منة وخالد وسافروا ع القاهرة وراحت ريماس فيلاتها وكانت حالتها عمالة تسوأ اكتر واكتر ومنة كانت معاها لانها مش مصدقة ان ريماس ممكن تعمل كده وكانت بتبا معاها وكانت بتحاول ترجع بينهم لكن مفيش فايدة
*********************************************************************************************
نروووح عند وسام وهو في الاوضة بتاعته وريماس وكان حزييين جدا وقاعد ماسك لبسها يفتكرها وحشته اوووي وبعدين يفتكر انها خانته وبدا يعيط زي الاطفال دخل عليه خالد ولفاه كده زعل عشانه اووي راح قعد جمبه ع الارض واخده في حضنه وعيط وسام اوووي زي الاطفال وخالد : وسام حبيبي اهدي متعملش كده بالله عليك انا عمري ما شوفتك كده
وسام بعياط : ليييية يا خالد بتخوني لية انا عملتلها اية عشان تتطعني في ضهري
خالد بزعل : معلش يا وسام وانت واثق فعلا انها خانتك
وسام بعصبية : اماااال تفسر اية لما واحد يخطف مراتي ويبعتلي صور مراتي في حضن راجل غريب
خالد : اهدي بس يا وسام العصبية مش هتجيب حاجة لازم نفكر بالعقل
وسام بضحكة منكسرة : عقل عقل اي يا خالد خلاص احنا كده مش هنكمل مع بعض
خالد : يا وسام اهدي دانت معدش ع جوازكم شهر حتي
وسام : مش قادر اشوف وشها تاني يا خالد مش قادر
خالد : خلاص اهدي بس بس خلي شوية ع موضوع الطلاق عشان طنط وعمو حسن
وذهب وسام بعقله يتذكر ذكرياته مع ريماس من ساعة ما اتقابلوا لغاية دلوقتي
*****************************************************************************************
نرووح لريماس وهيا قاعدة في الاوضة وحزينة لا عايزة تاكل ولا تشرب ودخلت عليها عواطف وقالت : ريماس حبيتي مش هتاكلي لقمة كده دانا جايبة الاكل اللي بتحبيه
ريماس بشدة : قولت مش عايزة اكا وزفت هو بالعافية سيبووووووووووني بقي في حالي خرجت عواطف وهي حزينة عليها
*************************************************************************************************
وبعد مروور شهرر جاء وسام ليها هو ومنة وجايب هدومها وعواطف دخلت لريماس الاوضة عشان تقولها فلبست ريماس
ونزلت بانكسار السلم ودخلت عليهم في الصالون كانوا قاعدين وقاموا وشافاها وسام كانت وحشاه اووي بس مبقتش زي الاول فقدت الكثير من وزنها و وهالات سوداء تحت عينيها و وشها اصفر فخرجت منة عشان يتكلموا براحتهم
ريماس بشدة : خير جاي ليييية
وسام بصرامة وقوة : انا مش جاي ليكي انا جاي بس ارميلك هدومك اللي كانت عندي وامشي
ريماس بسخرية : لا كتر خيرك اووي
وسام : طبعا لازم تشكريني اني قبلت اني اجي تاني عند واحدة خاينة زيك
ريماس مستحملتش اكتر من كده وابتدت في الصراخ والعياط : قولتلك انا مش خايينة فااااااااااااااهم مش خاينة يا وسام
وسام ببرود : خلاص مبقاش له لازمة الكلام ده سلام
مشي وسام وساب ريماس تعيييط جاامد وطلت اوضتها وابتدت تكسر في كل حاجة قدامها وكانت تعبانة اووي ونامت من كتر التعب
****************************************************************************************************
بعد مرووور ثلاث شهووور كان وسام دايما يسهر في الشغل ويرجع متاخر وريماس برضوا ابتدت شوية شوية ترجع لحياتها الطبيعية
من الجامعة للبيت ومن البيت للجامعة وبقتش عايزة اي حاجة ومبقتش تسيبها منة خالص ولا خالد بيسيب وسام وفي يوم كان وسام
قاعد في مكتبه في الشركة جت ديما السكرتيرة وقالت له : وسام بيه
وسام : نعم يا ديما في حاجة
ديما : في واحدة برة عايزة تقابل حضرتك
وسام بستغراب : ميين الواحدة دي
ديما : معرفش والله بس قالت موضوع شخصي
وسام : ماشي يا ديما دخليها
وخرجت ديما وبعددقيقة عادت مرة اخري بصحبة الفتاة التي ترغي في مقابلة وسام وخبطت ع وسام وهو قال : ادخل
اتفتح الباب ودخلت الفتاة منه قام وسام من مكانه وفجأة …………
الحلقة الحادي عشر (والاخيرة)
*************************
بعد مرووور ثلاث شهووور كان وسام دايما يسهر في الشغل ويرجع متاخر وريماس برضوا ابتدت شوية شوية ترجع لحياتها الطبيعية
من الجامعة للبيت ومن البيت للجامعة وبقتش عايزة اي حاجة ومبقتش تسيبها منة خالص ولا خالد بيسيب وسام وفي يوم كان وسام
قاعد في مكتبه في الشركة جت ديما السكرتيرة وقالت له : وسام بيه
وسام : نعم يا ديما في حاجة
ديما : في واحدة برة عايزة تقابل حضرتك
وسام بستغراب : ميين الواحدة دي
ديما : معرفش والله بس قالت موضوع شخصي
وسام : ماشي يا ديما دخليها
وخرجت ديما وبعددقيقة عادت مرة اخري بصحبة الفتاة التي ترغي في مقابلة وسام وخبطت ع وسام وهو قال : ادخل
اتفتح الباب ودخلت الفتاة منه قام وسام من مكانه وفجأة قام من مكانه لما شافها كانت مايا قعدوا باصيين شوية وبعدين
وسام باستغراب : مايا اوصفلكم حالة مايا كانت اتحجبت ولبست لبس محترم ومن الاخر ربنا تاب عليها
مايا : ازيك يا وسام
وسام : ازيك انتي دانتي اتغيرتي اووي ومبروك ع الحجاب
مايا ببتسامة حزينة : تسلم يا وسام انا بدعي ربنا انه يغفرلي ذنوبي وبطلب منك انت كمان انك تسامحيني
وسام : خير يا مايا اقعدي الاول تشربي اية
مايا : شكرا مش عايزة حاجة انا بس جاية اقولك حاجة بخصوص ريماس مراتك
وسام قلبه انقبض عند سماع اسم حبيبته وقال : مالها ريماس وانتي عرفتي منين اسمها
مايا : انا هحكيلك كل حاجة يا وسام
وبدأت تحكي مايا : كنت زماان اووي ايام الجامعة كنت همووت عليك وانت مكنتش واخد بالك مني خالص او كنت شايفني تافهة وعديمة المسؤلية وبعدين بفترة عرفت انك اتجوزت كنت هتهبل واعرف ميين دي اللي اتجوزتها وبعدين قابلت عمر قاطعها وسام وقال : عمر ميين
مايا بلعت ريقها بصعوبة وقالت : اللي خطف ريماس يا وسام وزميلها في الجامعة
وسام : كملي يا مايا وبعدين اية اللي حصل
مايا : مفييش اتقابلنا كذا مرة و وهمني انو بيحبني وانو هيعمل اي حاجة عشان اوصلك واضحك عليا وسابني بعد ما عملتلوا اللي انا عايزاه المهم يا وسام انا جاية اقولك انا ريماس مراتك بريئة ومش خاينة
وسام : وانتي ايش عرفك
مايا : لاني انا اللي كنت مع عمر لما خطفها وكمان انا اللي صورتهم لان ريماس كانت متخدرة بس والله العظيم ملمسهاش خالص وحب بس يعمل كده عشان يوقع بينكم
وسام بعصبية : ايييية بقي انتو شياطين انتو استحالة تكونوا ابني ادمين عملت اية ريماس عشان ده كله وانا عملتلكوا اية عشان تخلوني اشك فيها كده وكنت هطلقها بس الحمدلله اني لحقت نفسي وعرفت الحقيقة
مايا بدموع : انا عارفة ان انا عملت حاجات غلط كتيير واذيت ناس كتير بس والله انا اتغيرت بعد عملة عمر دي وكمان بدعي ربنا انو يغفرلي وطالبة منك يا وسام انك تسامحيني انت وريماس
ومشيت مايا و وسام قعد ع الكرسي بتاع المكتب وقعد يفكر في ريماس ويقول : ياااه يا ريماس اد كده ظلمتك سامحيني يا اغلي انسانة ع قلبي
وغمض عينيه ونزل منها دمعة ومسعة بسرعة وشوية ودخل عليه خالد ولقاه سرحان كده نده عليه
خالد : وسام وسام وساااااام
فاق وسام ع نداء خالد : اية في اية
خالد : اية يا عم في اية انت مالك سرحان ليية
وسام : بفكر في ريماس ومش هتعرف ميين جالي هنا
خالد بتركيز : ميين
وسام : مايا زميلتنا في الجامعة
خالد : مش معقوول اللي خرجت من شوية من عدك المحجبة دي
وسام : ااه يا سيدي شوفت لربنا هداها بس مش هتصدق قالت لي اية
خالد : قالت اية يعني
وسام : حكتلي كانت عاملة علاقة مع الزفت عمر وهيا اللي صورتهم وان ريماس كانت متخدرة وملمسهاش
خالد بصدمة : اييييية هما الاتنين طب ولية كل ده
وسام بسخرية : قال اية عملت كل ده عشان بتحبني
خالد : ياااه يا ريماس صعبانة عليا والله وكمان معرفش تكون راحت فيين
وسام : اية قصدك اية بالكلمة دي هي ريماس مش الفيلا عندهم
خالد بتوتر وارتباك : ااا ريماس ااا ريماس يا وسام
وسام : اية يا خالد انت لسة هتتهته
خالد : بصراحة بقي ريماس سابت الفيلا وسافرت واخدت شنطة هدومها
وسام بصدمة : يعني اية سابت الفيلا وسافرت من نفسها يعني
خالد : شكلها كده محدش حس بيها
وسام وقام : ماشي انا هروح ادور عليها
خالد : ماشي وانا جاي معاك
ومشي وسام وخالد وراحوا الفيلا عند وسام يشوفوا منة يمكن تكون عارفة
****************************************************************
نرووووح عند ريماس وهي في شقة صاحبتها ملك في اسكندرية (ملحوظة هي بيت ملك في القاهرة بس هي قافلته وجاءت اسكندرية ) كانت ريماس حزينة اووي ع حالها ونفسها تسمع صوت وسام اووي جاءت عليها ملك ببتسامة : اية يا ريموو قاعدة سرحانة ليية
ريماس ببتسامة حزن : مفييش يا ملك انا بجد تعبتك معايا اووي بس انا ماليش حد اروحله
ملك وهي تلكزها في دراعها : انتي عبيطة يا بت انتي اختي وبالعكس نورتيني بدل الزهق اللي انا فيه
ريماس : ربنا يخليكي ليا يارب
ملك : يارب يا اوختشي يلا بقي تعالي ننزل نقعد شوية ع البحر
رفضت ريماس بس بعد الحاح من ملك نزلت معاها وقعدوا يتمشوا شوية ع الشط ويتكلموا شوية
**************************************************************************
نروووح عند وسام وخالد لما وصلوا الفيلا بتاعة وسام لقي وسام منة قاعدة وبتعيط راح ليها وقال
وسام : منة متعرفيش ريماس راحت فيين
منة بعياط : والله ما قالت لي حاجة دانا دايما سرها معايا
وسام وهو ينفخ : اوووووف طب تكون راحت عند حد من اصحابها
منة : ريماس اصلا معندها حد غيري
وسام : ياربي طب وهنعمل اية دلوقتي انا هاروح ادور عليها
خالد : ياعم اهدي بقي هدور فيين يعني عليها
وسام :معرفش اي حتة بقي وخلاص
خالد : اهدي بس وخلينا نفكر بالعقل
وسام : هو انا بقي فيا عقل خلاص
منة بعياط : يا حبيبتي يا ريماس وحشتيني اووي
***************************************
وبعد مروور شهر كمان ومحدش لحد دلوقتي عارف مكان ريماس فين لغاية ما وسام بقي هيتجنن لغاية ما قال
وسام : انا هتجنن بقالنا شهر مش عارفين عنها حاجة هتكون راحت فيين
خالد : انا كمان مستغرب تكون راحت فيين
وسام : انا هاروح اسكندرية يمكن تكون في الشاليه بتاعنا
خالد ومنة بتفكير : ممكن والله لية لا انا مجاش في دماغنا خلاص طب احنا هنيجي معاك
وبالفعل راحو منة وخالد و وسام وبعد ساعات وصلوا اسكندرية وراحوا ع الشاليه لكن للأسف مكنتش هناك
وسام بعصبية : اوووووف هتكون راحت فيين بس
خالد : مش عارف والله
وسام قال ليهم يفضلوا هما في الشاليه و هو هيخرج يدور وهما وافقوا واستنوا في الشاليه و وسام قعد يدور لغاية اما وقف قدام محل اكسورات وشاف سلسلة رقيقة اوي بقلب بيتفتح اشتراها وحط فيها صورته و صورة ريماس
وبعدين قعد يبوس فيها كتيير وحطاها في جيبه وبعدين و هو رايح للعربية كان في عربية جاية سريعة و كان فيها واحد طلع مسدس وضرب وسام بس الضربة جات في دراعه و وقع وقعد ينزف لغاية ما في واحد شاله وداه المستشفي وبعدين كلم خالد ورن موبايل خالد لقي رقم وسام رد بسرعة : ها يا وسام لقيتها
رد الشخص : حضرتك صاحب الموبايل ده في المستشفي
قام خالد وبصدمة : مستشفي مستشفي ليية
منة اتخضت اووي وكانت عايوة تفهم في اية الشخص رد ع خالد : اضرب بالنار في كتفه و هو في مستشفي (………….)
خالد : ماشي ماشي شكرا ليك انا جاي حالا وقفل معاه الخط ومنة سألته : في اية يا خالد وسام ماله
خالد : وسام اضرب بالنار في كتفه
منة بصدمة وحطت ايديها ع بوقها : اية اضرب بالنار ميين اللي عمل كده
خالد : معرفش يا منة يلا احنا لازم نروحله دلوقتي
ومشي منة وخالد وراحوا لوسام المستشفي واطمنوا انا الرصاصة كانت في الكتف وخرجوها ولفو كتفه وقال الدكتور ان لازم يفضل قاعد يوميين في المستشفي وبعدين منة قاعدت تتصل كتيير ع ريماس وهيا مش بترد
*********************************************************************************
نرووح عند ريماس وهيا قاعدة سرحانة وبترسم وسام ودموعها نازلة جاءت اليها ملك وهيا ماسكة موبايل ريماس وبتقول لها
ملك : ريماس منة عمالة تتصل بيكي كتيير شوفي في اية ليكون في حاجة حصلت
ريماس مسحت دموعها وردت : الو
منة بعياط : ريماس الحقيني وسام
ريماس قلبها انقبض عند سماع اسم وسام : ما ماله وسام يا منة
منة : اضرب بالنار وفي المستشفي (……..) احنا في اسكندرية
ريماس : ماشي يا منة انا جاية حالا
وبالفعل راحت ريماس لوسام المستشفي و اما شافتها منة جريت عليها حضنتها وقالت : وسام يا ريماس وسام وبعياط بقي
ريماس وهيا كمان دموعها نازلة : معلش يا منة ان شاء الله هيقوم بالسلامة ينفع ادخله
طلبت ريماس من الدكتور انها تدخل لوسام وهو قالها ماشي ودخلت وكان نايم وكان في اجهزة كتيير محطوطة ليه وريماس قاعدت جمبه ع الكرسي ومسكت ايده وباستها وقاعدت تعيط وشوية وكانت هتقوم بس فجأة مسك ايديها
وقال بصوت ضعيف : ريماس انا مش قادر اصدق انك معايا دلوقتي
ريماس حاولت تتماسك قدامه : لا صدق يا وسام والف سلامة عليك انا لازم امشي
وسام مسك ايديها وقال : عشان خاطري خليكي معايا
شالت ريماس ايده براحة وقالت : انا هنادي الدكتور
ومشيت ريماس وندت الدكتور وقاله خلاص انه هينقله اوضة عادية وبعد ما نقلوه فضلت قاعدة معاه ريماس
****************************************************************************************
تاني يوووم الصبح عند وسام في المستشفي صحي ولقي ريماس جمبه وشوية جت منة وخالد وقالت منة
منة : اية يا ويسوو عامل اية النهارده
وسام : الحمدلله احسن يا منة
خالد : خلاص ابسط يا عم هتخرج انهارده
ريماس وقفت وقالت : طيب يا جماعة انا همشي بقي
منة : عشان خاطري خليكي يا ريموو انتي وحشاني اووي
ريماس : معلش يا منة ووجهت نظرها لوسام : وياريت يا وسام بهدوء وبدون شوشرة تتطلقني
ومشيت ريماس ودموعها مغرقة وشها وراحت عند ملك البيت ودخلت وراحت اوضتها وقعدت ع السرير تعيط
قلقت عليها ملك دخلت عليها واخدتها في حضنها تهديها : اهدي بس يا ريماس اهدي عشان خاطري
ريماس بعد ان اتعدلت في جلستها وبعياط : بحبه بحبه اووي يا ملك
ملك بحيرة : طالما بتحبيه كده ما ترجعيله ليية العذاب اللي انتي فيه ده
ريماس : مش قادرة يا ملك انسي انه شك فيا واتهمني بالخيانة
ملك : عشان خاطري اهدي حاولي تسمعيه وتفهمي منه
ريماس بصراخ : وانا ليية مسمعنيش وخلاني ادافع عن نفسي ومرضاش يسمعني
ملك : خلاص يا قلبي اهدي خلاص متزعليش نفسك
ريماس : خلاص يا ملك انا عايزة انام لوسمحتي ممكن تيسبيني لوحدي شوية
ملك : حاضر يا حبيبتي ربنا يهديكوا
وخرجت ملك واترمت ريماس تعيط وبعديها تعبت نامت من كتر الارهاق لما كانت مع وسام في المستشفي ومن كتر التعب
**************************************************************************************************
نرووح عند وسام كان خلاص خرج من المستشفي وراح ع الشاليه ومنة وخالد كانوا معاه وقال ليهم : انا عايز بقي خطة اقولها لكم كده و واثق انها هترجعنا انا وريماس ان شاء الله وابتدي يحكي ليهم الخطة اللي هو عايز يعملها في ريماس
وفي يوم كانت ريماس قاعدة سرحانة وزعلانة وحطت ايديها ع بطنها لانها اكتشفت انها حامل الصبح اغمي عليها وملك جابت لها الدكتور وطلعت حامل لقت موابيلها بيرن جت تشوف لقتها منة فردت : الو يا منة في حاجة
منة بعياط مصطنع : الحقي وسام تعبان اووي
ريماس اتخضت اوي عليه وقامت وقفت : انتي بتقولي اية طب هو فيين
منة : هو في الشاليه انا كنت نزلت انا وخالد وسبيناه يرتاح جينا لقيناه تعبان اووي تعالي يا ريماس بسرعة
لبست ريماس بسرعة وراحت بسرعة ع الشاليه لقيته هادي مفييش اي صوت ولقت الباب مفتوح دخلت وقاعدت تنادي ع منة بس مفييش حاجة دخلت ع الاوضة لقت الارض منثور عليها ورد بطريقة جميلة والسرير كمان وع شكل قلب كبير ولقت ترابيزة عليها عشا رومانسي وشموع والاضاءة خفيفة وفجأة ظهر قدامها وسام وكان في كامل أناقته وهي معرفتش تتكلم من الصدمة وفجأة فاقت وقالت : وسام انت مش تعبان
وسام ببتسامة وبمرح : ما انا قدامك اهو زي القرد
ريماس : يعني كنت بتمثل عليا انت وست منة
وسام : بصراحة ااه بس متظلميهاش انا اللي طلبت منها
ريماس : طيب بقي طالما انت كويس كده انا ماشية
كانت هتمشي ريماس اوقفها وسام وبأس ايديها وركع ع ركبة واحدة قدامها وقال : انا بجد اسف ع اني ظلمتك وشكيت فيكي سامحيني وخلينا ننبدأ صفحة جديدة والله اوعدك اني عمري ما هزعلك
ريماس : ولو شكيت تاني فيا قام وسام و وقف قدامها وقال
ابتسم وسام : مقدرش امووت لو عملتها
حطت ايديها ع بوقه : بعد الشر عليك
بأس ايديها وطلع من جيبه السلسلة اللي اشتراها ولبسهلها وهي فرحت بيها اووي وقال : خلاص صافي يا لبن
ضحكت ريماس : هههههههههههه حليب يا قشطة
وبعدين قالتله : انا كمان عندي مفجأة ليك
وسام باستغراب : اية هي
مسكت ايده وحطتها ع بطنها وقالت : هنا المفجأة
وسام بصدمة وفرحة في نفس الوقت : انتي بتتكلمي صح انتي حامل
ضحكت ريماس وهزت رأسها راح وسام بأسها وشالها وقعد يلف بيها وكانوا مبسطويين اوي وقضوا اجمل ليلة بعد العذاب اللي شافوه
****************************************************************************************
وبعد عدة أشهرر كانت والادة ريماس وكانت في المستشفي وبتصرخ جامد وبعدين دخلت اوضة العمليات وبعد مروور ساعات عدت سنوات ع وسام وكان اهله واهل ريماس معاه وخالد ومنة وبعدين خرج الدكتور وبارك ليهم وجابت ريماس بنوتة قمر سموها نادين والكل فرح بيها لانها غيرت حايتهم كتيير
النهاااااااية
ان لازم متسلمش ودنك للشيطان وتسيبه يزرع الشك جواك ناحية الشخص اللي بتحبه وبعدين تيجي تندم ع فراقه لازم يكون في عقل وتخلي ايمانك كبيير اووي في ربنا ودايما تعرف ان ربنا بيكتب لنا دايما الخير ( وعسي أن تكره شئ وهو خير لك و أن تحب شئ وهو شرا لك
وبكده تكون خلصت قصة انا لست خائنة

إرسال تعليق

0 تعليقات