رواية عندما يعشق القاسي


رواية عندما يعشق القاسي للكاتبة رقية إبراهيم


قاسي لم يعرف ماهو الحب لايوجد لديه قلب مكان قلبه فارغ لديه ماضيٍ شنيع جعله بلا رحمه يعمل فى شبكه المافيا يفعل كل ماحرمه الله ستدلف هى على حياته بعيونها الخضراء فهل ستحطم غروره وكبريائه وتردهُ عن الخطأ ام ماذا سيحدث؟!
#الفصل_الاول
#عندما_يعشق_القاسي
#وجع
#بقلم_رقيه_ابراهيم_روگـــــــا
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فى أحد المنازل المتهالك بعض الشئ كانت تقف تحضر الفطور لوالدها الحبيب ذلك الاب الذي نفي حياته لتربيتها يفعل المستحيل لمجرد ان يري تلك البسمه على شفاتيها ذهب الى خارج المطبخ متجهه الى غرفه والدها دقت الى بابا الغرفه الى ان سمح لها بالدخول ودلفت الى الداخل لتجدة يمشط شعرة على استعداد للذهاب الى عمله البسيط
أريج بإبتسامه صافيه”بابا حبيبتى يلا الفطار جاهز”
محمد والدها بأبتسامه حنونه لتلك التى عوضته بحنيها عن زوجته الراحله”حاضر ياقلب بابا يلا نروح نفطر”
أريج”تمام خلص انت عقبال مااحط الاكل ع السفرة بسرعه”
خرجت أريج وقفلت ورإئها بابا الغرفه وتركته
جلس محمد بحزن بادي على وجهه يفكر ماذا تفعل تلك الفتاة ان حصل له شئ مَن بعدهُ سيهتم بها ولأمرها انهم لايمتلكون اى شئ غير ذلك المنزل البسيط المتهالك ومنزل والده كتبه قبل ان يتوفاه الله لأبنته أريج لحبه الشديد لها فأخواته لكل واحد منهم حياته وغير ذلك انهم لايهتمون لاى شئ غير انفسهم فقط هم اعماهم الطمع طيله الوقت قطع صوت تفكيرة وحزنه أريج التى تُدخل الفرح والسعادة الى قلب أى شخص بطيبه قلبها وبساطتها كانت تُناديه لاجل الفطور ذهب الى الخارج ليراها تنتظرهُ
أريج بضحك”يلا يابابا بقا بطنى بتصوصو”
محمد بضحك”يلا يالمضه كُلى”
أريج”هتروح الشغل دلوقتى صح”
محمد بتعب يظهر على ملامحه”ايوة عايزة حاجه اجبهالك”
أريج بحزن”يابابا انت تعبان كام مرة قولتلك اشتغل واساعدك شويا على المصاريف ماانا خريجه تجارة يعني هلاقى شغل ب…..”
قطه حديثها حديثه الصارم والحاد”لما اموت ابقى اعملى اللى عايزاة انا ابوكي يعني مسؤل منك لو قصرت معاكى فى حاجه قوليلي لكن شغل لا والف لا”
أريج بلهفه”بعد الشر عليك يابابا متقولش كدا ماليش غيرك”
محمد بحنيه”طيب ياحبيبتى يلا انا نازل الشغل عايزة حاجه”
أريج بحب”تسلملى ياحبيبى”
ذهب محمد الى عمله البسيطه وتركها بالمنزل وحدها فوالدتها متوفاه ولا يوجد لديها اى اخ
أريج لنفسها”لما اروح اكلم البت سارة ع الفون”
(سارة فى نفس سن أريج من عائله متيسرة بعض الشئ تعمل فى اكبر شركات العالم خريجه تجارة مثل أريج وصديقتها منذ سنوات أسرارهم مع بعضهم دائما ويحبون بعضهما لبعض بشدة انهم ليسُ أصدقاء بل اخوه)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
*سلسله شركات الجارحي*
ـــــــــــــــــــــ
توقفت السيارة بصوت صدح يفزع الجميع فأسرع السائق بفتح بابا السيارة
وضع قدماه على الارض بتثاقل ثم هبط بجسدة الممشوق ودلف للداخل بخطاة متعاليه…عيناه الرماديه المحاطه بتلك الرموش لتحميها شعرة البني…دلف الى الداخل تحت نظرات الاعجاب من جميع الفتيات وهمساتهم التى تزيد من غروره لنفسه ولما لا فهو أشهد الجارحي ذلك الاسم النار على علم.. فهو الموت لاى شخص يتحداه.. يحترمه صغير قبل كبير..كلمته سيف على أى شخص
أتجهه إلي غرفه مكتبه وجلس على ذلك الكرسي الضخم بكبرياء وتعالى..أستدعى أحمد وريان فهم أصدقاءه منذ سنوات عديدة يعملون معه فى كل شئ ولكنهم يُهابون منه كتيرآ
إشهد بهدوء”مين اللى وصل المعلومات”
أحمد بتوتر”طلع واحد من الشركه هنا كان تبع الشرطه وهو اللى بلغ”
ريان بتوتر أكبر”دا عسكري يا أشهد وغلبان وعنده عيال”
أشهد بهدوء ماقبل العاصفه”أبعته الجحيم وقوله عشان تبقا تلعب مع أشهد الجارحي”(قصدة يموت)
أحمد بتلعثم”أشهد بلاش اص…”
قطع حديثه صوت أشهد الحاد “خلص الكلام وانت ياريان ظبط صفقه السلاح الجديدة واستلمها انت بنفسك”
(نعم فهو أحد اعضاء المافيا خارج وداخل البلد فهو اساس المافيا فى مصر بأكملها ويسمي فى شبكه المافيا ب ذئب المافيا)
احمد وريان بأستسلام”حاضر”
ذهبوا الى الخارج وتركوه يجلس مغمض عيناه بتعب يُفكر فى ذلك الماضي الشنيع الذي لا يتركهُ أبدآ ذلك الماضي الذي جعله بلا قلب.. عديم الرحمه ثطع افكارة صوت هاتفه يصدح افتح عيناه وهى باللون الاسود القاتم وذلك يدل على غضبه الشديد نظر الى الهاتف وجدها أحدي فتياته اجاب الى الهاتف
أشهد بهدوء”عايزة ايه مش قولتلك متتصليش”
زوزو بدلع وضحكه خليعه”انت مش قولت هتيجي امبارح مجتش ليه انت وحشتني اوى”
أشهد بحده”لما انا اعوزك هجيلك غير كدا متتصليش تانى”
لم ينتظر جوابها واغلق الهاتف فى وجهها وأخذ هاتفه ومفاتيحه وذهب الى الخارج بل خارج الشركه بأكملها ليذهب الى ذلك المكان الذي يفعل به كُل ماحرمه الله
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
أريج بتوتر وخوف على والدها الذي تأخر عن موعده”ياربي هيكون راح فين بس لو راح حته كام قالى ياارب استرها”
عادت تتصل بوالدها لعله يُجيب “ياارب يرد بقا ياارب”
أستجاب الله لدعائها وأجاب الى الهاتف
أريج بلهفه”حرام عليك يابابا كل دا تأخير انت…”
قطع حديثها صوت رجل غليظ”انتي بنته”
أريج بخوف”أيوة بنته فين بابا ومين انت”
الرجل بأسف”انا اسف يابنتى بس ابوكي خبطته عربيه وهو دلوقتى فى مستشفى الحياة فى العنايه بين الحياة والموت ربنا يتولاه”
سقط الهاتف من يداها وسقط هى الاخري بصدمه على الارض لا انه يكذب والدها بين الحياه والموت لا مستحيل فوالدها وعدها انه سيبقي معها الى ان يُسلمها لمن يستحقها لالل مستحيل ان يحدث ذلك كذبت نفسها وسمعها وذهبت بأقصي سرعه تُبدل ملابسها وتذهب الى والدها الحبيب على يقين انه سيبقي بخير ولن يُصيبه اى مكروه
يتبع….
ماذا سيحدث هل والدها سيتوفاه الله ام لا؟
ماهو ماضي أشهد الذى حوله كُليآ الى ذلك الوحش بلا القلب؟!
أين عائله أشهد!
#الفصل_الثاني
#عندما_يعشق_القاسي
#تائهه
#بقلم_رقيه_ابراهيم
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فى الملهي الليلى ذلك المكان الذي يفعلون به كل ماحرمه الله
كان أشهد جالس فى ذلك المكان وبيده كاس من الخمر وبجانبه احمد وريان
احمد بغمزة”الحق يا أشهد سوسو جايه علينا”
أشهد بجمود”أعمل ايه يعني”
(سوسو راقصه فى ذلك الملاهى وتعشق أشهد حد الموت ولما لا ف أشهد الجارحي جميع الفتيات يتمنون نظرة منه فقط)
سوسو وهى تضع يداها على كتف أشهد”عامله ايه يابرنس وحشتني والله ثم اطلقت ضحكه خالعه”
أشهد بسخريه”احسن منك”
سوسو بغمزة قد فهم معناها أشهد”مش هتيجي ولا ايه”
أشهد ببرود”اجي ماجيش ليه”
سوسو بدلع”عندك ولا عندي”
أشهد وهو يقوم من مكانه ويأخذ مفاتيحه”عندي”
امسكت سوسو بيده بدلع واطلقت ضحكه”وماله”
ذهب أشهد وسوسو ليفعلوا ماحرمه الله وهم غافلون عن ذلك الجزاء الذي سيلقوه حتمآ
احمد بضحك”ابن المحظوظه أشهد خد اجمد بت لا وايه تقلان عليها كمان”
ريان بقرف”انتوا مقرفين اووى بجد سواء انت او هو”
احمد وهو ينظر خلف ريان بخوف مصطنع “أشهد”
ريان قام من مكانه بفزع”ايه دا هو فين”
احمد بضحك هستيري”ياتي بيضه بتخااف”
ريان بضجر”انت متخلف يلا انا ماشي احسن”
احمد بضحك”ياعم استني بس شوفلك موزة خدها معاك”
ريان بقرف وسخريه”ليه هو انا زيك”
وبالفعل خرج ريان من المكان بأكمله
احمد لنفسه “لما اقوم اشوف موزة انا بقا”
(ملحوظه أشهد ليه شقه بيعمل فيها اللى عايزة وعندة القصر دا مفيش اى بنت بتتدخله وهنعرف ليه بعدين)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فى المستشفى كانت تقف تلك المسكينه وحدها امام العنايه منتظرة مصير والدها الحبيب ماذا ستفعل ان مات الى من ستلجئ بعد الان فهو امانها وسندها وكل ماتملك فى تلك الحياه قطع حبل افكارها الطبيب
الدكتور بأسف”احنا مفيش فى ايدينا حاجه نعملها ادعيله وادخلى هو عايز يشوفك”
لم تنتظر وانما دلفت الى الداخل لوالدها الحبيب…. يالله والدها الحبيب راقد على ذلك السرير اللعين لا حول له ولا قوة
اقتربت منه والى هنا وكفى تماسك انهارت من العياط وهى تمسك يد والدها
“بابا قوم عشان خاطري انت عارف انا ناليش غيرك طيب هعمل ايه من غيرك مين هحكيله اللى مدايقنى مين قوله على كل حاجه مزعلانى من هبوسه من هدة قبل ما انام مين هعمله الفطار وانزله للشغل بابا قوم عشان عشان انا انا من غيرك تايهه انا من غيرك هضيع صدقنى هضيع”
ربط على يداها وقال بصوت ضعيف تعبان”انا دا وقتى خلاص يا أريج اسمعيني كويس خليكي قويه مفيش حاجه تهزك ابدا اوعى تعملى حاجه غلط افتكريني دايمآ انى معاكى واهم حاجه مالكيش دعوة بعمامك محدش هيقف معاكى منهم لو عملولك حاجه سبيهم وروحى البلد فى بيت جدك الله يرحمه البيت كان كتبه بأسمك عيشي فيه ومالكيش دعوة بحد يا أريج واختاري جوزك صح يكون كويس ويتقى ربنا فيكي يابــ نـ تي”
سمعت صوت صفير القلب الى هنا ولا
إريج بصراخ هستيري “باباااااااااا لااااااا اصحييييي انت قولت هتفضل معايااااا لاااااا انا انا لااا لااا لااا”
دخل على صراخها الدكتور
الدكتور بحزن وهو يمسكها”يابنتى حرام عليكي كدا بتعذبيه حرام”
نظرت له أريج بعيون تائه وسكتت
الدكتور بحزن واسف”مين قرايبك يابنتى اكلمهم يجوا يستلموا الجثه”
نظرت له بهستريه “جثه انت قولت جثه حثه مين انا ابوياا عايششش انت بتتكلم ازااااى لاااااااااا”
الى هنا وسقطت أريج مغشياً عليها
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد 4 ساعات فى المستشفي
تستيقظ أريج لتجد امامها اعمامها عمها الاكبر طارق وابنه هيثم وعمها الاصغر ناصر وابنه حاتم
أريج وهى تعتدل فى جلستها وتوجه كلامها لطارق”فين بابا ياعمى”
طارق بضيق”مات ياحبيبتي ربنا يرحمه ودفناه كمان ومستنينك عشان نروح يلا”
أريج بعياط شديد”عمى ارجوك بلاش تهزر معايا فين بابا هو قالى مش هسيبك “
هيثم بحزن حقيقي”أريج اتماسكى امال هو دلوقتى عند الاحسن من اى حد ربنا يرحمه ادعيله”
لم يستمع منها رد بل كانت تبكى بشدة فقط على فقدان والدها ذلك السند والامان
حاتم بخبث”متعيطش يابت عمى انا جمبك”
ناصر بضيق”يلا يابت اخويا يلا نوديكي بيتك يلا”
وبالفعل اخذوها الى البيت
دلفت الى البيت وقال لها عمها الاكبر طارق بخبث “هنجيلك بكرا ارتاحى عشان عايزينك فى موضوع مهم”
مشوا اعمامها من البيت وظلت هى وحدها بالبيت كل تتجول فى البيت تتذكر كل كلمه قالها والدها تتذكر كل مشهد اتجهت الى غرفته ومسكت ملابسه التي بها رائحته
إريج بعياط شديد”ليه يابابا ليه تسبنى كدا مفيش حد هيقف جمبى من بعدك انتى كنت كل حياتى مين هيقف جمبي مين هيبقا حنين عليا زيك ربنا يرحمك يابابا ربنا يرحمك”
افاقت ع صوت هاتفها نظرت لشاشه الهاتف وجدتها سارة صديقتها فأجابت فهى تحتاج لها بشدة
أريج بصوت مكتوم”ايه ياسارة”
سارة بعتاب”ايه ياأريج بقالى 5 ساعات برن عليكي وقلقت عليكي وجيتلك البيت خبطت محدش رد”
أريج بعياط”بابا مات ياسارة بابا مات”
سارة بفزع”انتى بتهزري ياأريج استني انت هجيلك دلوقتى اهدى انتى بس مسافه السكه”
وبالفعل كان نصف ساعه وسارة بالمنزل معها
سارة بحزن شديد وهى تحتضن أريج الذي لم تتوقف عن البكاء قط” اهدي ياحبيبتى ادعيله هو كدا هيبقا زعلان منك اوى عشان هتتعبي من العياط دا وهو مش بيحبك تتعبي يرضيكي يزعل منك ياأريج؟”
مسحت أريج دموعها”عارفه ياسارة انا ماليش حد من بعدة هو كان كل حياتى عارفه رغم اننا مش معانا فلوس كتير وكدا بس كنت فى قمه السعادة وانا معاه كان حنين عليا اوى ياسارة بعد لما ماما ماتت مراضاش يتجوز قالى عمري ماهتجوز مش هجبلك واحدة تعذبك ولو بكلمه فى اليوم اللى ماما ماتت فيه هو بقا كل حياتي وقف حمبي دايمآ كنت بروح بقوله اللى بيزعلنى علطول كان بيحسسني انه هو الام والاب كنت فعلا حاسه انى ماما مش ميته كان بيذاكرلى كان بيحبنى فوق ماتتخيلى كان دايما يقولى اتى نور عيونى انتى اللى محسسانى ان فعلا امك ماماتتش انا تايهه ياسارة تايهه بمعنى الكلمه من غيرة حاسه بخوف من اللى جاى كان هو دايما محسسني بأمان دلوقتى حاسه بخوف بخوف وبس “
نزلت دموع سارة على أثر ذلك الكلام “حاسه بيكي ياحبيبتى حاسه بيكي والله انت جمبك ومش هسيبك هفضل معاكى انتى اختى قبل ما تكونى صحبتي ادعيله بالرحمه ياأريج ومتعيطيش تانى كل ما يوحشك ادعيله واقريله قرأن هو دا اللى هينفعه وبس”
أريج بدموع”حاضر ربنا يخليكي ليا ياسارة”
سارة بتذكر”صحيح فين اعمامك”
أريج بسخريه”اعمام!اعمام ايه بس ياسارة اعمامى اللى مش فارق معاهم حاجه اللى همهم الوحيد الفلوس وبس حتى مش زعلانين على بابا ولا عيال عمى هيثم بشهادة منى راحل محترم وبيخاف ربنا مش طالع زيهم ربنا يحميه لمراته وعياله وابن عمى التانى حاتم الصايع اللى موراهوش حاجه غير انه يفضل يبصلى بنظراته الحقيرة وابوة اللى مقويه على كدا كمان ثم اردفت بحزن والنبي اسكتى ياسارة”
سارة بحزن عليها” يابنتى مالكيش دعوة بيهم خليكي فى نفسك وأنا معاكى ربنا يصلح حالهم”
سارة “انتى هتعملى ايه ف حياتك ياأريج”
أريج بتنهيده صعبه”ولا حاجه انا معايا معاش بابا مش هيكفى هنزل اشتغل فى اى شركه انا متخرجه وهعرف اشتغل”
سارة بلهفه”طيب ايه رأيك تشتغلى فى الشركه اللى بشتغل فيها من يومين كانوا طالبين موظفين”
أريج “هشتغل ايه يعني هناك”
سارة “يابنتى انتى مليه تجارة يعني محاسبه فى الشركه او سكرتيرة”
أريج بحزن”ماشي ربنا يسهل”
سارة بلهفه”ماشي انا هتصل بالبت صحبتى تسجل اسمك فى القائمه واهو نبقا مع بعض”
أريج بحب”ماشي ياحبيبتى روحى انتى بقا روحى عشان طنط متقلقش عليكي”
سارة بضحك”اروح مين ياماما دا انا هبات معاكى…انتى مفكرانى هسيبك دقيقه ولا ايه”
أريج بأبتسامه خفيفه”ربنا يخليكي ليا ياسارة”
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فى شقه اشهد
فى صباح يوم جديد يستيقظ أشهد وينظر بجانبه ليجد سوسو على نائمه بجوارة على الفراش
قام من على الفراش واتجهه الى المرحاض ليُبدل ملابسه وخرج امسك كوب ماء وأفرغه على وجهه سوسو
سوسو بفزع”ايهه مينن ليه”
أشهد ببرود”قومى غيري ويلا امشي وألقى لها رزمه فلوس فى وجهها”خدي دول ويلا”
سوسو بضيق”ليه يا أشهد ماتخلينا شويا”
هجم عليها بقوة وامسكها من خصلات شعرها”انا لما اقول كلمه تتنفذ مفهوم وانا لما يجيلي مزاج ابقا اكلمك “
سوسو بعياط ووجع”طيب حاضر حاضر سيب شعري طيب”
ازال يده من على شعرها واتجهه الى التسريحه ليضع برفانه الذي يُسحر جميع الفتيات واتجهه الى باب الغرفه”خمس دقايق وتسيبي الشقه مفهوم”
سوسو بدموع”حاضر ماشي”
وخرج من الغرفه بل من المنزل بأكمله ليركب سيارة الاحدث طراز ليتجه الى الشركه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فى منزل أريج تستيقظ هى وسارة على صوت دقات الباب القويه ليفتحوا بابا الشقه لتجد اعمامها وحاتم الخبيث
طارق بضيق”ايه كل دا عقبال ماتفتحى واشار الى سارة ومين دي”
أريج”كنت نايمه ودي صحبتي”
ناصر بضيق”طيب عايزين نتكلم على انفراد”
أريج بقوة”اتكلم فى وجودها سارة مش غريبه عني”
طارق ” بصي يابنت اخويا البيت اللى انتى قاعدة فيه دا من حقنا ابوكى دلوقتى ومات واحنا عايزين الشقه “
أريج بأستفهام”ازاى يعني من حقكوا دا شقه بابا ومكتوبه بأسمه”
ناصر بخبث”لا ماهي بتاعت ابونا اصلا ولما ابوكى اتجوز عطهاله وكتبها بأسمه ف ياتطلعى منها بالزوق ياهتطلعى منها بالعافيه او تتجوزى حاتم ابنى وتبقي قاعدة مُعززة مُكرمه فى بيتك اختاري انتى بقا “
يتبع………..
أريج هتتجوز حاتم فعلا ولا ايه اللى هيحصل؟!
لو متجوزتش حاتم هتروح فين؟!
هل أشهد ليه علاقه بموت محمد والد أريج؟!!!!
#الفصل_الرابع
#عندما_يعشق_القاسي
#اجبار
#بقلم_رقيه_ابراهيم_روگا
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد
استغفر اللة العظيم واتوب اليه
اللهم لك الحمد كما ينبغي لجلال وجهك وعظيم سلطانك
الا اله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فى منزل اعمام أريج
ناصر”هتحيب امتى الورق ياطارق عايزين البت تيجي تمضي عليه “
طارق”هجيبه بكرا ونشوف هى هتيجي امتى الشملوله دي “
هيثم بضيق شديد”ياابويا انت وعمى اتقوا الله البنت ملهاش غيرنا بدل ماتقعدوها فى بيتها وتجبولها طلباتها طردتوها من البيت حرام عليكوا يانااس”
طارق بحدة”ماشي ياتقى انت خليك ف حالك ياخويا وروح يلا شوف مراتك”
نظر لهم هيثم بسخريه وذهب الى زوجته
حاتم بضيق”مش عارفه ياعمى الولا دا مش طالع زيك ليه “
طارق بضيق اكبر”طالع شبه امه كل شويا يديني فى مواعظ” ثم ادرف بضحك”بس البركه فيك بقا”
حاتم بخبث”هتشوف ياعمى النهاردة هعمل ايه هتجيلنا راكعه هتشوف”
ناصر”ناوي على ايه ياحاتم”
حاتم بغموض وخبث”ناوي على كل خير “
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فى شركه الجارحي تحديدآ مكتب احمد
أشهد بسخريه”ايه دا انتى جايه عشان الوظيفه بقا”
أريج بضيق”اه هو انت استاذ احمد! “
أشهد بهدؤء”لا انا محمد”
أريج بسخريه”ايوة مين يعني”
أشهد بهدؤء مصطنع”موظف هنا احمد قالى استلم مكانه واعمل المقابله هاتي ورقك”
أريج بضيق وهى تمد يداها بالورق”اتفضل”
أخذ أشهد الورق ونظر إليه نظرة عابرة وقال”تمام ورقك كويس اتعينتي سكرتيرة اشهد الجارحي”
أريج “طيب مين أشهد وانا اصلا جايه على اساس اشتغل محاسبه”
أشهد بنفاذ صبر”أشهد الجارحي صاحب سلسله شركات الجارحي وهو محتاج سكرتيرة”
أريج بتوتر”طيب ماشي”
أشهد بتوعد”ماشي هجبلك بقا ورق الشغل تمضي عليه”
أريج بخنقه “تمام”
أتصل أشهد بالسكرتيرة لتأتى له بالورق
أشهد وهو يتوعد لها”اهو امضي هنا وهنا”
أريج بضيق”طيب اصبر اقرأ العقد حتي”
أشهد بسخريه”تقري ايه دا عقد شغل اخلصي “
مضت أريج بسرعه على ذلك الورق الذي سيُحدد مصيرها
أشهد بهدؤء وانتصار “تمام كدا روحى وبكرا الساعه ٧ بالدقيقه تكونى هنا ثم اردف بسخريه”الا استاذ اشهد يعاقبك ياحلوة”
أريج بضيق”ماشي”ثم اردفت بصوت منخفض”جتك القرف فى شكلك”ثم اتجهت الى بابا المكتب
أشهد بسخريه”سمعتك علفكرة”
أريج وهى تخرج من المكتب”تسمع الرعد فى ودانك يابعيد”
أشهد بأنتصار”هتشوفى ياأريج اللى يمد ايدة عليا بيحصل فيه ايه استلقى وعدك بقا”
ثم نظر امامه وجد هاتفها قد نسته اخدة وخرج الى الخارج لكى يعطيه لها
أشهد بضيق”هى ناقصه ثم ادرف بس كله يهون عشانها دي عليها عيون مش على حد ثم فاق من كلامه “ايه اللى انا بقوله دا ستات تانى ياأشهد انت نسيت ولا ايه *
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ذهبت أريج خارج الشركه وجدت امامها تاكسي وواقف بجوارة حاتم ابن عمها
حاتم بسخريه”اهلا بالسنيورة”
أريج بضيق وصوت عالى نسبياً “عايز ايه ياحاتم اخلص مش خدتوا اللى انتوا عايزينه عايز ايه تانى بقا”
حاتم بهيام مجنون”عايزك انتى وهاخدك يعني هاخدك”
ثم امسك يداها ليأخذه معه بالغصب الى التاكسي
أريج بصراخ”سيبني ياحيوان سبني”
أشهد من بعيد نظر وجد شاب يأخذ معه أريج بالغصب وهى تصرخ بشدة
أشهد بصراخ”أريييج”
نظر حاتم الى ذلك الشاب ثم امسك يد اريج بسرعه اكبر وركبها التاكسي وانطلق بها الى مكان غير معروف
أريج بصرااخ”محمد الحقنييي”
ركب أشهد سيارته وانطلق وراء التاكسي وقلبه ينتفض خوفا عليه ولا يدري لماذا
أشهد اتصل بريان بصراخ “ريان اتبع عربيتي ب Gps وتعالى ورايا حالا من الحراس مفهوووم
لم ينتظر رد ريان وقفل الهاتف
نظر امامه وجد التاكسي يسير بسرعه كبيرة وكاد ان يضيع منه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عند إريج
أريج بعياط وصراخ”يااخى انت ايه عايز منى ايه دا انا بنت عمك من لحمك ودمك صحيح دا الغريب احسن منك اتفو عليك”
امسكها حاتم من خصلات شعرها وهو يمسح وجهه “انا هوريكي تتفى عليا ازاى كل دا هيطلع عليكي”
وصل بها الى مكان مهجور بعض الشئ وقام بحملها على يديه وسط صراخها وصعد بها الى شقه فى تلك العمارة الذي لو رأها احد اقسم انه لا يوجد اى شخص يعيش بها
صعد بها وفتح الباب وسط سبابها الدائم له وضربها له وادخلها الى غرفه ورماها على الفراش بشدة
أريج بوجع”منك لله يابعيد حسبي الله ونعم الوكيل فيك وف ابوك اللى معرفش يربيك”
حاتم بسخريه”انا هخليكي بقا تيجي تبوسي ايدي وايد ابويا عشان اتجوزك “
أريج وهى تفهم كلامه ثم قالت بصراخ”انت هتعمل فيا ايه ياحيوان ثمقامتمن على الفراش متجهه الى بابا الغرفه
امسد حاتم يداها وقربها له بشدة
حاتم بجنون وهو ينظر لعيناها “ايه انتى مفكرة اني هسيبك من غير ماانفذ اللى ف دماغى ولا ايه”
ثم رماها على الفراش مرة اخري وامسك يداها بيد واحد وباليد الاخري مزق ملابسها وسط صراخها
أريج معافرة وصراخ”حد يلحقنيي ينااس منك لله يابعيد…ابعد يا حيوان انت ابعد يا***”
دا نموذج من الحقيقه علفكرة الناس بقت وحشه جدا حتى القريب منك اوحش من الغريب مليون مرة الاهل عامل اساسي على التربيه دي لو كان ناصر ربه ابنه تربيه صالحه مكانش دا هيحصل لو ربه ابنه على ان بنت عمه من لحمه ودمه لازم يحافظ عليها ويحميها من كلاب السكك مكنش دا هيحصل دلوقتى هو اللى عايز ينهش فى لحمها بدل مايحميها
يتبع……
هل أشهد حب أريج من اول نظرة؟!
ليه بيكرة الستات هل واحدة ضحكت عليه ولا ايه بالظبط!!!
هل أشهد هيلحق أريج ولا ايه اللى هيحصل؟!
أشهد ليه قالها ان اسمه محمد؟!
العقد كان فى ايه؟!
حاتم مصيرة هيبقا ايه؟!
#الفصل_الخامس_والسادس
#عندما_يعشق_القاسي
#زواج
#بقلم_رقيه_ابراهيم_روگا

أريج بصراخ”ابعد عنى ياحيوان يازباله انت ايه اتقى ربنا … الحقووونييييي”
حاتم بضحكه شريرة”لو صوتى من هنا بكرا مفيش حد هيلحقك”تخذ يقترب منها اكتر وقام بتمزيق ثيابها وسط صراخها وضربها له
اقترب منها وكاد ان يُقبلها واغمضت هى عيونها واخذت تصرخ الا ان سمعت صوت ارتطام قوى فتحت عيناها وجدت أشهد وبيدة حاتم ويُبرحه ضرب
أشهد بغضب شديد”حيوان زباله والله ماانا سايبك غير لما اقتلك يازباله “
قامت أريج بتعب شديد من على الفراش ونظرت الى ملابسها وجدت الجزء العلوى ممزق بكت بشدة على ذلك ابن العم الذي من المفترض ان يكون لها اخ وسند بعد والدها الراحل لعنت فى سرها تربيه عمها له
وقامت مسكت يد أشهد “محمد خلاص عشان خاطري اوعى خلاص”
أشهد بغضب ناري وصوت جهوري “ابعدى ياأريج احسنلك”
قطع حديثهم دلوف الحرس و ريان المصدوم من ذلك المنظر كان المنظر هكذا أريج تقف وهى تتمسك بملابسها الممزقه وتبكى بشدة وأشهد يمسك حاتك ويُبرحه ضرب لما لا ف أشهد يفوق جسديآ على ذلك الحاتم الذي لحظه وسيفقد الوعى من ذلك الضرب
ريان بصراخ وهو يبعد أشهد عن حاتم”بس هيموت ف ايدك اوعى “
وبالفعل استكاع ريان ان ياخد حاتم من براثين أشهد
ريان للحرس “خدوة من هنا واشار على حاتم”
أشهد بأنفاس متقطعه”خدوة على المخزن”
اماء الحرس وبالفعل اخذوا حاتم الى المخزن ولم يتبقي سوي ريان وأشهد وأريج
أشهد بغضب لأريج”مييين داا وكاان عاايز يعمل كدا لييه”
بم يستمع منها رد كانت تبكي بشدة وتمسك ملابسها بأحكام عليها
نظر لها أشهد فوجد ملابسها ممزقه قلع الجاكت الخاص بالبدله ووضع عليها واحكم غلقه نظر الى عيناها وجدها باللون الاحمر من كثرة البكاء دق قلبه للحظه وهدأ
أشهد بهدوء”ممكن توقفى عياط بقا وتقوليلى مين دا “
ريان بصدمه من أشهد فهو لم يتعامل مع أمراء بذلك اللطف من قبل”ميين دي يا أشهد “
أشهد بصوت جهوري”انت لسه هنا بتعمل ايه روح شوف انت رايح فين “
ريان بتوتر من غضب أشهد”طيب طيب انا ماشي”
وبالفعل ذهب ريان من تلك العمارة المهجورة
نظر أشهد الى أريج زجدها تنظر إليه نظرات غير مفهومه
أشهد”فى ايه بتبصيلى كدا ليه”
أريج بعدم فهم”انت ميين “
فهم انها سمعت اسم أشهد من ريان (عشان قالها يعني ان اسمه محمد)
أشهد بتنهيدة”انا أشهد الجارحي ياأريج”
أريح ببكاء”وقولتلى أنك محمد ليه”
أشهد بحدة خفيفه”خلاص المهم مين دا واخدك ليه وكان عايز يعمل كدا ليه”
أريج “مالكش دعوة اللى طالباه منك بس توصلنى للبيت وشكرا”
أشهد وهو يُحاول ان يهدأ”أريج قوليلى مين دا واخر مرة هقولك يلا يااحبيبتى قولى “
أريج بضيق”حبك برص يابعيد وقولتلك مالكش دعوة بيا ثم تكلمت بسخريه يا أستاذ أشهد”
خبط أشهد يدة بشدة على المكتب الذي كان بالغرفه وتكلم بعصبيه شديدة وصوت جهوري”قولتلك ميين داا وكان عايز منك كدا ليه “
انتفضت أريج من مكانها وقالت ببكاء وعصبيه “اقولك ايه هاا اقولك ان دا ابن عمى…. ابن عمى اللى النفروض يحميني هو اللى عايز يغتصبني عشان ابوس ايدة يتجوزنى اقولك ان اعمامى كردومى من البيت عشان الفلوس وبس اقولك انى ابويا مات من يومين وهو مات من هنا واخدوا منى الشقه اللى قاعدة فيها وقال ايه لو عايزة تقعدى ف الشقه اتجوزى حاتم… حاتم ابن عمى اللى كل يزم يبصلى بنظرات حقير شبهه اللى كل يوم يعرف واحدة واتنين عايزنى اتجوزة لمجرد بس انى عجباة ثم قالت بصوت عااالى وبكاء عايزنى اقولك ايه ولا ايه”
رق قلب ذلك القاسي لمجرد سماعها بُكائها كان يحرق قلبه كان يقسم قلبه الى اشلاء فهى عانت كتيرآ اقسم بداخله ان يُريهم الجحيم على زعل صغيرته نعم فهو اعترف لنفسه بحبها من للنظرة الاول… اقترب منها وامسك وجهها بين كفيه “ماتزعليش ياأريج طول ما انت جمبك محدش هيلمسك تانى”
أبعدت أريج يديه ومسحت دموعها بقوة “روحنى دلوقتى لو سمحت”
أشهد بهدوء”تعالى ننزل يلا”
وبالفعل ذهبوا الى الاسفل وركبت سيارته وقام بالقيادة متجهه الى مصيرها
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عند سارة
سارة بخوف على أريج”مش بتردى ليه بس ياارب استرها لاودي بقالها ساعه ونص متأخرة واتصلن بمدام الاء قالتلى طلعت من بدري الا يكون حصلها حاجه….. لا انا هروح الشركه تانى اشوفها بقا “
وبالفعل قامت لتُغير ملابسها متوجهه الى الشركه
نص ساعه وكانت امام الشركه ذهب الى الاعلى وسألت عليها وبالفعل قالوا انها ذهبت منذ ساعتين كانت تمشي فى الطرقه للذهاب خارج الشركه
سارة بخوف “يارب راحت فين بس يارب ااااااه”
اصدمت فى ذلك الحائط البشري
سارة “ايه يااخى مش شايف اتعميت”
سارة لنفسها(ايه الولا دا طول بعرض ايه العبل دا ياسارة فوقى وغضي البصر”

ريان “انتى بتكلمينى اناا كداا”

سارة بغضب”امال بكلم امى ومين انت يعنى مش تفتح يااعمى وانت زاي الدبابه كدا”
ريان لنفسه”يخربيت حلاوة امك ايه البت القمر دي شكلك وقعت ولا ايه ياريان”

ريان بهدوء يحاول ان يستفزها “اه سوري معلش اصلك مش باينه من الارض”

سارة بعصبيه”انا برضو اللى مش باينه ولا انت اللى شبه الدبابه اللى عايزة تتفجر”
ريان بضحك”بس ياماما دا انا فكرتك طفله روحى العبي بعيد “
سارة بعصبيه”انا غلطانه اصلا انى بتكلم مع واحد زيك “
ثم ذهبت من امامه تاركه ورائها ذلك المحب الذي ينظر لها
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فى العربيه عند أشهد
أريج بهدوء “العنوان……”
لم تستمع رد من أشهد ونظرت الى الطريق وجدته غير طريق منزل سارة
أريج”أشهد انت واخدنى على فين مش دا الطريق”
أشهد بهدوء”هاخدك على بيتي”
أريج بعصبيه”انت ايه يااخى هو عشان لقيت ابن عمى بينهش ف لحمى فكرتنى واحدة زباله زاى اللى تعرفهم لا بقولك اييه انا غير اى حد ونزلنى بقا بدل ما اصوت والم عليك الناس”
أشهد بعصبيه شديدة لم تراها من قبل “قسمآ بااله لو قولتى كلمه تانى قبل مانوصل لكون قاتلك وانا دا اسهل حاجه عندى”
فضلت أريج السكوت فى ذلك الوقت بسبب عصبيته الشديدة
تذكرت أريج سارة وضربت على رأسها
أشهد بهدوء”فى ايه”
أريج”نسيت اتصل بسارة والفون مش معايا مش عارفه راح فين”
تعكى لها تليفونها”امسكى انا نزلت من الشركه اصلا اديهولك عشان نسيتيه فى المكتب”
إريج”شكرا”
امسكت الهاتف وهاتفت سارة
(المحادثه)
سارة بلهفه:انتى فين يابنتى حرام عليكى قلقتيني عليكي
أريج:اهدى بس انا حصلت معايا مشكله وممكن اتأخر بصي انا مع أشهد الجارحي ومش عارفه هرجع امتي
سارة بصدمه:أشهد الجارحي مرة واحدة ومعاه ليييه ثم قالت بلهفه اوعييي ياا أيح يكون غواكى على حاجه دا دنجوان كل يوم واحدة شكل معاه
(لا تعرف أريج لما قلبها آلمها عند سماع كلمه كل يوم واحدة شكل معاه ولكنها تغاضت عن الامر)
أريج بضحك: يابنتى لا اهدي بقا لما اجي ابقا افهمك كل حاجه هقفل دلوقتى ماشي
سارة:ماشي سلام
أشهد بهدوء”احنا وصلنا هندخل البوابه اياكى ياأريج اياكى تتكلمى مع حد غيري انا بحذرك”
سكتت أريج ونظرت بصدمه الى البوابه دخل اول بوابه وجدت حراس كثيرون ومعهم أسلحه تخطت البوابه الثانيه والثالثه وكانوا بنفس الشكل
(عشان تفهموا بس القصر من برا ليه ٣ بوابات كل بوابه بتفصل بجنينه كبيرة وبعد كدا البوابه التانيه والثالثه وهكذا وبعد ٣ بوابات بوابه القصر الاساسيه)
أريج بصوت مسموع”ايه كل البوابات والحرس دول انت تاجر سلاح ولا ايه”
أشهد بهدوء”ايوة”
أريج بصدمه”ايوة ايه “
أشهد على نفس هدوءه”تاجر سلاح زاى ماقولتى زيلا انزلى من العربيه”
تغاضت أريج عن كلامه لانها ظنت انه يمزح
نزلت من العربيه ونظرت الى القصر بصدمه من جماله وضخامته
أريج بصدمه واعجاب”الله دا جمييل اووى”
ابتسم أشهد على برائتها
أشهد امسك يداها وادخلها للقصر “دادة امل دادة امل”
أمل بأستغراب من تلك الفتاة”نعم يابيه”
أشهد”دي أريج خديها على اوضه وجهزيلها اكل واديها هدوم تغير “
آمل بأستغراب”حاضر بس مين دي “
أشهد وهو يصعد الى الاعلى”مراتي”
أريج بصدمه”م م ايه ياعنياا تعالي هناا “
لم يستمع لها أشهد وصعد الى غرفته ليُبدل ملابسه
امل “تعالى معايا يابنتى”
صعدت معها أريج وهى لا تفهم شئ غيرت ملابسها واعطت لها امل اكل كى تأكل ولكنها لم تأكل شئ ورفضت
أريج “معلش يادادة قوليلى فين اوضته أشهد”
امل بهدوء”يابنتى انتى ايه اللى وقعك فى ايد اللى مابيرحمش”
أريج بأستغراب “ليه ماله يادادة دا ساعدنى “
وحكت لها إريج عن كل شئ
أمل بأستغراب”اول مرة أشهد يساعد حد”
أريج”هو وحش اوى كدا يا دادة”
امل بتنهيدة صعبه”يابنتى اللى شافه مش قليل منهم لله اللى خلوا كدا ومشوا فى السكه دي”
أريج”مين دول يادادة وسكه ايه”
امل’مين دول هو لو عايز يحكيلك هيقولك سكه ايه قصدى على سكه الحرام اللى ماشي فيها يابنتى أشهد تبع المافيا دا هو الاساسي فى مصر”
أريج بصدمه ألجمت لسانها”ي يعنى دا بجد”
أريج بعصبيه”دادة فين اوضته”

امل “بعد اوضتك يابنتى ب ٣ غرف”
ذهبت أريج بعصبيه الى غرفه أشهد وفتحت الباب وجدته قد غير ملابسه ويؤدي فرض الله نظرت ليه بأستغراب ومرت دقائق وخلص صلاه
أريج بعصبيه”انت ازاااى تقول انى مراااتك هااا بقا انا اتجوز واحد سفاح تبع مااافيا لا وايه عاملى فيها ملاك برئ وبتصلى وانت كل يزم مع واحدة شكل وكل يوم بتقتل واحد شكل”
أشهد بهدوء”اقعدى ونتكلم بهدوء”
أريج بضيق”اديني قعد اتفصل قول”
أشهد بهدوء”بصي ياأريج انا ليا اسبابي الخاصه انى بقيت واحد من المافيا دى اسباب مالكيش دعوة انتى بيها دا اولا ثانيا انتى دلوقتى مراتى طبعا هتقولى ازاى عادى بسيطه مش هتصعب عليا خدت توقيعك ونسخته على عقد زواج ولسه متسجل دلوقتى حالا يعني انتى مراتي شرعاا وقانونا تالت حاجه بقا انا منكرش انى اعجبت بيكي طبعا هتقولى بتتسلى بيا هقولك مش محتاج اتسلى بيكي لانك زاى ماقولتى انا اعرف بنات بعدد شعر راسي والاحلى منك مليون مرة بس انتى… انتى مختلفه عن الباقى انى اول واحدة تدخل القصر دا مفيش ولا بمت دخلت ولا هتدخل القصر دا غير انتى هتعيشي معايا لحد مااخلص موضوع اهلك وابعدهم نهائي عنك هتقولى ليه هقولك عشان عايز ابعد عنك اى أذي هخلص الموضوع وتعيشي معايا فترة لو عايزة تكملى معايا انا معنديش مانع للنى عايز كدا عايزة تطلقى بعد كدا هطلقك معنديش مانع”
أشهد لنفسه”هحميكي منهم يعنى هحميكي مش هخليهم يأذوكى زاي ماأذوني زمان “
#الفصل_السابع_والثامن
#عندما_يعشق_القاسي
#لغز
#بقلم_رقيه_ابراهيم_روگا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فى صباح يوم جديد تحديداً فى قصر الجارحي
أستيقظ أشهد وبدل ملابسه وأدي فريضته وذهب الى الاسفل
أشهد بهدوء “دادة فين أريج
أمل”فى اوضتها”
أشهد”ماشي”
وصعد اليها ودق الباب لم يجد رد دخل وجد السرير فارغ ولا توجد فى الغرفه دب القلق فيه قلق ان يكون أصابوها بمكروه واخذ يتوعد لهم بالهلاك قطع تفكيرة دلوف أريج الى الغرفه
أشهد بغضب وهو يمسك يداها بشدة”كنتى فين هاا ردي”
أريج بوجع”كنت تحت فى ايه”
أشهد وهو يحاول الهدوء”كنتي بتعملى ايه تحت”
أريج بضيق”كنت بساعدهم ف المطبخ”
أشهد بأستغراب”وتساعديهم ليه الخدم متعودين على كدا”
أريج بضيق كبير”والخدم دول انسان زاينا علفكرة وبيتعبوا برضو الفرق الوحيد اللى بينك وبينهم انهم أتجهوا لطريق الحلال وادرفت بسخريه وانت اتجهت للمافيا ياأشهد باشا”
لم يتمالك أشهد اعصابه فهى لم ولن تفهمه أبدا امسكها من يداها وألقاها على الفراش
أشهد بغضب”مفيش خروج من الاوضه دي غير بأذني مفهوم”
لم يحد منها رد كانت تنظر له بأستغراب من ذلك هذا أريج الذي من امس فقط كان يتكلم معاها بكل رقه وحنان اعترف لها بأعجابه بها لا يمكن ان يكون هذا…فهذا مريض!!!
أشهد مكرراً بغضب”مفهووووم”
أريج بدموع متحجرة فى عيناها”مفهوم”
خرج من الغرفه واغلق عليها الباب بالمفتاح
سمعت صوت قفل الباب بالمفتاح وأخذت تبكى وتبكي على حالها فى ذلك الوقت أشتاقت لوالدها الراحل فلو كان هنا كان سيحميها من الوغد حاتم ومن ذلك الأشهد كانت تتذكر حياتها بالسابق قبل وفاه والدها اينعم كانت بسيطه ولكنها كانت مليئه بالحب والسعادة فالمال لا يُعنى شئ امام لحظه من السعادة
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ذهب أشهد الى الاسفل وهو غاضب من تلك الأريج فهو لا يستطيع ان يقول لها الحقيقه فهى بخطر كبيير!!!
أشهد بغضب وهو يعطى المفتاح لامل”دادة دا مفتاح اوضه أريج تطلعها الاكل دلوقتى وتقفلى بالمفتاح برضو انا خارج وهاجي لو لقيت أريج برا الاوضه هحاسبك انتى مش هي”
أمل بقله حيله”حاضر يابيه”
اخذت منه أمل المفتاح لتأخذ الافطار لأريج وذهب أشهد لشركات الجارحي
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فى بيت اعمام أريج
ناضر بضب لطارق”شوفت الولد مجاش من امبارح ثم اردف بسخريه وقال ايه هجبلكوا أريج تبوس ايديكوا”
طارق بضحك وهو يغمز له”تلاقيه هيجبها ماانت عارفه هو هيعمل ايه اصبر بقا متبقاش حمقي كدا”
ناصر بضحك”تصدق عندك حق خليه يخلص براحته”
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فى شركات الجارحي تحديدا مكتب أشهد
كان يجلس بكل شموخ وهدوء على كرسيه ذالك الكرسي المخصص خصيصآ له فقط
ريان بتوتر”أشهد هتعمل ايه مع فيكتور كدا تخكى حدودة دا اخد اخر صفقه مننا وطلع برجالته على الشحنه وسرقوها واخدها لحسابه”
أشهد بثقه وهدوء”خليه يستمتع شويا بنصرة لانه قريبا جدا الملك هيقتله بأيدة من غير مااتعب نفسي”
احمد بلهفه”اهو انا هموت واعرف بقا ازااى “
ضحك أشهد ثم اردف بسخريه”ايه رأيك لما يعرف ان فيكتور على علاقه بأخته الوحيدة سيلين”
ريان بضحك” يخربيت دماغك يا أخي هموت واعرف بتجيب المعلومات دي ازاى “
ضربه أشهد ضربه خفيفه على رأسه”دا انا ذئب المافيا ياحيوان”
احمد بتوتر”أشهد هتعمل ايه مع حسام”
عند ذكر ذلك الاسم تحولت عيون أشهد للون الدم دليل على غضبه الشديد لذلك الاسم تحول الى وحش كاسر
أشهد بغضب وغموض”دا تسيبهولى اناا ونش عايز اسم الاسم دا تانى ابداا”
احمد بتوتر”حاضر حاضر “
أشهد “اطلعوا دلوقتى”
خرج احمد وريان قبل ان يثور اكتر من ذلك فهم يعرفون جيدا غضب الذئب
جلس أشهد على كرسيه بغضب جامح “مهما حصل هقتلك يعنى هقتلك وابقا اشوف اشرف هيعملك ايه ولا هينقذك ازاى من الذئب”
نظر أشهدالى المكتب وحد صورة أريج عليه سرعان ما هدأ ولام نفسه على عصبيته معها فى الصباح
أشهد بضيق لنفسه”يعنى انتى غبي بتقولها كدا وبتتعصب عليها وعايزها تحبك “
ونوي على مصالحتها فى مساءً
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
صعدت أمل الى أريج وفتحت الباب ودلفت وجدت طعام الافطار لم تمسه أريج او تأكل منه ووجدتها تبكى بصمت على فراشها
أمل بطيبه وهى تُربت على شعرها”مالك ياحبيبتى بتعيطى ليه وبعدين ماكلتيش ليه “
أريج بدموع “انا تعبت يادادة من بعد ما بابا مات ولا حاسه بوحدة حاسه انى ولا حاجه بقست من غير سند واجهشت فى البكاء”
آمل بحزن على حالها” ياحبيبتى ليه بس انا معاكى وجوزك معاكى اكيد هتحبيه وهو هيحبك”
أريج بسخريه”جوزى…جوزى اللى بيعاملنى كل ثانيه بمزاج شكل اللى مش عارفه اصلا بيحبنى ولا لا “
وسردت لها أريج ما بدر من أشهد فى الصباح
أمل بحزن”بصي يأريج اللى أشهد شافه مش قليل أشهد أتعذب فى حياته من صغرة محدش عارف أشهد ادى انا اشهد طيبه بمعنى الكلمه بس منهم لله اللى حولوا بالطريقه دي وبقا وحَش مابيرحمش حد بس أشهد مش بيعترف لحد بسهوله وطالما قالك انه معحب بيكي يبقا فعلا معجب بيكى وممكن اصلا يكون بيحبك بس غرورة وكبريائه منعوة يقولك انه بيحب بس اكيد هيقولك فى الوقت المناسب”
مسحت أريج دموعها وقالت بلهفه”حصل معاه ايه يا دادة عايزة اعرف”
امل بحزن”انا مقدرش اقولك ياأيج أشهد محلفنى انى مقولش لحد على ماضيه هو اكيد هيجي فى الوقت المناسب ويقول ليكي على كل حاجه بس اللى واثقه فيه واللى شوفته فى عين أشهد انه عمرة ماهيأذيكي “
أريج”ماشي يادادة”
امل بحب”طيب بقا ممكن تاكلى بقا عشان مكلتيش حاجه من الصبح”
أريج بهدوء “حاضر يادادة”
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ذهب أشهد الى المخزن الذي به حاتم اللعين
دلف أشهد بهيبته المعتادة الى المخزن ووحد حاتم على الارض بادى عليه التعب
أشهد بهدوء”ها عجبتك ضيافتى ولا ايه!”
حاتم بغضب وصوت عالى “انت ازاى تعمل فيا كدا والله لهوريك”
كان أشهد فى لمح البصر يمسك رقبه حاتم بشدة ويخنقه
أشهد بهدوء”توء توء توء كدا أزعل وانا زعلى وحش صوتك يوطي وانت بتكلمنى “ثم تركه على الارض بالكاد يستنشق انفاسه ووجه كلامه للحرس
أشهد بهدوء”ولا يوصله اكل ولا مياه ويفضل مربوط زاى الكلب كدا مفهوم”
الحرس بأحترام”مفهوم ياباشا”
وتركه واتجهه الى القصر ليري حبيبته
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عند سارة فى المنزل كانت تُهاتف أريج وفهمت ماذا حدث لقد سردت لها أريج كل شئ
سارة بأستغراب”بقا ابن عمك يعمل فيكي كدا والغريب ينقذك دا معجزة ان أشهد يعجب بحد ولا ينقذ حد “
أريج بضحك”ليه يعنى هو مش انسان يابت”
سارة بتصحيح”انسان ايه بس دا معندهوش قلب ولا رحمه معروف عنه اسم الذئب يابنتى انا اشك اصلا ان عنه قلب زينا “
أريج”وبتشتغلى عندة ليه طالما معندوش قلب”
سارة “انتى عايزانى اسيب شركات الجارحي اكبر شركه على المستوى العالمى ياماما دي احسن شركه فى العالم”
أريج فى سرها”اكيد لازم تكون احسن شركه مش تبع مافيا “
أريج”ماشي يختى انا هقفل دلوقتى بقا”
سارة بضحك”ايوة ياعم من حقكك تتكبري ما انتى بقيتي حرم أشهد الجارحي”
اريج بضحك”بس ياهبله يلا سلام”
سارة بضحك”سلام”
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عن أريج فى الغرفه وجدت من يفتح الباب عليها
نظرت الى الباب وجدته أشهد نظرت له بعتاب وضيق فهى زعلانه منه واعترفت لنفسها هى الاخري انها معجبه به
أريج بسخريه”جيت ليه هتكمل عصبيه عليا ولا ايه”
أشهد بهدوء”انا اس.. بصي متزعليش “نعم انه أشهد لا يتأسف لاى شخص أبداً
أريج بضيق”لا زعلانه طبعا لما تعمل كدا وتتعصب عليا من حقى ازعل”
أشهد بخبث وهو يقترب لها”خلاص اصالحك”
أريج بتوتر”بقولك ايه ابعد شويا كدا “
كاد ان يُقبلها ف صرخت فى وجهه
أريج بصراخ”لالا حراام ابعد “
الى هنا وضحك أشهد بشدة
نظرت له أريج وتاهت فى تلك الضحكه الساحرة التى تخطف قلبها
أشهد وهو مازال يضحك”حرام ايه ياهبله..حرام لو انا مش جوزك لكن انا حوزك يعنى مش حرام “اقترب منها مرة اخري وقبلها قبله يبث فيها حبه لها فصل قبلته وقال”متزعليش مني”
أريج وهى تنظر لعيونه وكأنها بعالم آخر”مش زعلانه”
أشهد بحب”طيب يلا ننزل للعشاء يلا ونظر لها نظرة متفحصه بقولك ايه شكلك حلو فى الهدوم دى غيري هدومك وانزلى تحن احمد وريان تحت”
أريج بأستغراب فهى لا تعرف من ريان او احمد”ماشي”
أشهد”هنزل انا وغيري وانزلى يلا”
بالفعل ١٠ دقائق ونزلت للاسفل وجدت أشهد يشير على كرسي بجانبه لتجلس عليه
جلست بجانبه وهى تنظر بأستغراب لاحمد وريان
أشهد لاريج”أيج دول مش صحابى دول اخواتى وعايشين معايا فى القصر اى حاجه تحتاجيها وانا مش موجود قوللهم فورا “
ريان واحمد مكانوش مستغربين لان أشهد قال لهم انها زوجته وسرد لهم ماذا حدث
كانوا يأكلون الطعام الى ان صدح صوت شديد لطلقات نار يملئ القصر وسط صرخات أريج
يتبع……
ايه ماشي اشهد ومين اللى عملوا فيه كدا وحولوا لوحش؟!
مين حسام واشرف اللى اشهد بيكرهم!؟
دادة امل ازاى تعرف ماضي اشهد!؟
اشهد بيضحك على أريج ولا فعلا بيحبها؟!
واخيرا ايه طلقات النار دي ومين سببها وهل حد هيتأذي؟!!
#الفصل_التاسع
#عندما_يعشق_القاسي
#بقلمى_رقيه_ابراهيم_روكا
ــــــــــــــــــــــــ
صدح صوت طلقات النار فى أرجاء القصر فهم قد تخطوا تلك البوابات وقتلوا جميع الحرس على غفله انتفض أشهد من مكانه واخذ بيده أريج التى لا تكف عن الصراخ وصعد بها الى مكتبه فى الاعلى نظرت اليه أريج ببكاء وجدته بفتح المكتبه من مكان معين والمكتبه تفتح كأنها بابا ادخلها الى للداخل وجدت انه مخبأ سري
أشهد بخوف على أريج “مهما حصل ياأريج متطلعيش من هنا الا لو سمعتى صوتى انا او ريان او احمد او دادة امل غير كدا اوعى ياأريج تطلعى اوعى مهما سمعتى”
أريج ببكاء”خليك معايا ياأشهد متسبنيش لوحدي انا خايفه”
أشهد بحنيه وهو يأخذها فى حضنه لما لا فهى زوجته “متخافيش طول ما انا معاكى بس لازم اروح عشان احمد وريان ميحصلهمش حاجه ماشي ياأريجي”
أريج بخوف عليه”ماشي بس خلى بالك على نفسك وتعالالى بسرعه”
أشهد وهو يتجه الى الباب”حاضر ياحبيبتى “
ذهب الى الخارج وفتح درج مكتبه واخرج منه سلاحين وذهب الى الاسفل وجد احمد وريان اخرجا سلاحهم ومستعدين لاى هجوم
إشهد بصوت خفيض”مين اللى برا وكام عددهم”
ريان”منعرفش مين اللى برا بس اول مرة نشوفهم عددهم حوالى ١٥”
أشهد”تمام هطلع انا برا من الجنينه الخلفيه وانت وريان واطلعوا من هنا بعد ما اطلع بشويا تمام”
احمد وريان”تمام”
وبالفعل ذهب أشهد الى البوابه الخلفيه وقتل كل من بها بلمحه البصر لما لا فهو أشهد الجارحي او لنقول انه الذئب
ذهب الى احمد وريان وجدهم قضوا على الكل معادا رئيسهم
امسك أشهد رأيسهم من ملابسه بشدة وضربه ضربه قاضيه”مين اللى بعتك”
الرجل بخوف شديد فهو يعرف الذئب”معرفش مفيش حد باعتنى”
أشهد بهدوء لاحمد”اقتله”
احمد “حاضر”
وبالفعل امسك سلاحه ورفعه فى وجهه الرجل الذي كاد ان يموت من الخوف
الرجل بسرعه”خلاص هقول هقول”
أشهد بسخريه”ما كان من الاول ميين اللى بعتك”
الرجل بخوف”ف فيكتوور”
أشهد بأبتسامه”كنت متأكد “
وهو متجه الى الداخل عند أريج قال بهدوء”خلصوا عليه”
وبالفعل قضوا على ذلك الرجل وطلبوا حرس الخاص بهم يأتوا ليتخلصوا من تلك الجثث
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
صعد أشهد الى أريج وقام بفتح المكتبه ودخل
هرولت إليه أريج ببكاء وتشبثت به بشدة
أريج ببكاء”ان..انت كوويس كنت خايفه عليك”
أشهد بخبث”وخايفه عليا ليه بقا بتحبيني مثلا يعني!”
أدركت أريج انها بأحضانه فبعدت بسرعه وقالت بتلعثم”انا وانا هخاف عليك ليه انا اقصد كنت خايفه على نفسي ما انت لو مت انا هموت”
أشهد بضيق”مااشي ياختى يلا نطلع”
أريج “انا هنزل تحت عند دادة امل”
أشهد بهدوء”أريج مش هتنزلى تحت دلوقتى خاالص روحى على اوضتك دلوقتى “
أشهد لنفسه”مش عايزك تشوفى منظر الجثث دى وهى تحت هتكرهيني أكتر انا عارف”
أريج بضيق”لا عايزة انزل عند دادة امل”
أشهد بصوت عالي”أريج اسمعى الكلام “
لم يستمع منها رد بل خرجت والدموع متحجرة فى مقلتيها وذهب الى غرفتها تبكى
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عند سارة ف البيت
سارة بقلق”البت مش بترد ليه لما ارن تانى”
وبالفعل هاتفت سارة أريج ورت أريج بصوت مكتوم من البكاء”الو عامله ايه ياسارة “
سارة بقلق”ايه دا مال صوتك فى ايه وبرن عليكي كتير مش بتردي ليه”
اجهشت أريج فى البكاء وسردت على سارة كل شئ وطلق النار وكل شئ فهى اخت لها وليست صديقه
سارة بشهقه”ينهاري يعنى أشهد تبع المافيا مش باين عليه خاالص ولا حتىوحد فى الشركه عارف اى حاجه من دي.. أريج انا بجد مش عارفه اقولك بس اعملى اللى دينك وقلبك يقولك عليه”
أريج ببكاء”المشكله أنى حبيته ياسارة مش عارفه أمتي وازاى بس بجد حبيته حاسه انى اعرفه من زمان مش من ٣ ايام لا انا حاسه انه حته مني”
سارة بأستغراب”والله انت مستغربه حدا ازاى هو حبك من اول يوم وانت خبتيه من يومين انا مش فاهمه ازاى بصراحه”
أريج “سارة انا محتجالك ممكن اقولك العنوان وتجيلى بكرا حقيقي محتجاكى جمبي”
سارة بحنيه”حاضر ياحبيبتى ابعتيلى العنوان فى مسج وانا هجيلك ان شاء الله “
أريج”حاضر هبعتلك دلوقتى يلا باى”
سارة”باى”
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ذهب أشهد الى الاسفل وجد الحرس قد تخلصوا من الجثث
ريان لأشهد”هتعمل ايه مع فيكتور”
احمد”وبعدين هو بيعمل كدا ليه”
أشهد بثقه”هعمل أيه هروح للملك مش بعد عشر ايام لا احجزلى طيارة خاصه بعد بكرا ثم وجهه كلامه لاحمد بيعمل كدا عشان احسن منه انت عارف فيكتور قعد اد ايه يتقرب من الملك 10 سنين وانا دخلت بقالى 7 سنين ومن اول مادخلت والملك معتبرني ايدة اليمين وغير كدا وكدا اخت الملك بتحبنى انا اصلا عشان كدا فيكتور مغلول مني
ريان بضحك”وماتحبكش ليه دا انت البنات كلها تتمنى نظرة منك”
أشهد فى سرة”مش عايز اى بنت غيرها هى..هى وبس”
أشهد”المهم بعد بكرا هسافر لندن احمد انت وريان هتتولوا المسؤليه كامله والشحنه بتاعت بكرا احمد انت هتستلمها وريان هيوزعها تمام”
احمد وريان”تمام”
أشهد بهدوء وهو يصعد الى الاعلى”يلا كل واحد على اوضته”
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
صعد أشهد الى غرفته وقد سمع محدثتها هى وسارة
أشهد لنفسه بتنهيدة صعبه”هتعرفى بعدين ياأريجي ان انتى فعلا حته مني”
دق الى الباب ودلف وجدها تنظر له بعتاب ودموع
اقترب منها وامسك وجهها بيداه “حبيبتى اللى زعلانه منى زعلانه ليه ياقلبى”
أريج بضيق”يعنى مش عارف”
أشهد بخبث”لا عارف واحب جدا أني اصالحك”
اقترب منها وقبلها من وجنتيها “متزغليش منى ياحبيبتى انا كنت خايف عليكي من المنظر اللى تحت”
اقتنعت أريج بكلامه وقالت”ماشي خلاص”
أريج”عايزنى اصالحك بكرا سارة جيالى وبحيث ان انت مش بتدخل حد القصر ف هتدخلها”
أشهد بضحك”حاضر عشان خاطرك انتى بس “
أريج وهى تنظر الى عيناة”أشهد انت ايه ماضيك وحصل ايه وصلك لكل دا”
أحمر عين أشهد بغضب وقال وهو يُحاول ان يتماسك”صدقيني يأريج لما احس انى مستعد احكيلك هاجى من نفسي واحكيلك”
أريج بضيق”انت مش واثق فيا”
أشهد بهدوء”صدقيني انا واثق فيكي انتى اكتر حاجه الحاجه الوحيدة اللى عايزك تعرفيها انى بحميكي وعايزك تعرفي انى بعمل كدا عشان بحبك..المهم بقا بعد بكرا انا مسافر لندن”
أريج بطفوله”الله لندن أشهد خدنى معاك بليز عايزة اشوف الاماكن هناك”
أشهد بمعارضه”لالا دا شغل مستحيل اخدك هناك”
أريج بدموع وهى تُدبدب فى لارض بطفوله”أشهد بليز ياأشهد عايزة اروح عشان خاطري”
أشهد بخوف عليها”أريج عشان دموعك دي بس هاخدك بس والله لو ماسمعتى كلامى هناك لقتلك هناك مش هزار نهائي ولا تضحكى مع حد ولا تبصي حتى لاى مخلوق غيري انا وبس”
أريج بفرحه”حاضر”
أشهد “طيب يلا ننام بقا ثم قال بأمر”وهتنامى فى حضني”
أريج بمعارضه”انت اهبل ولا ايه انا ف حضنك ايه بس”
أشهد بمزاح”اهو لسانك الطويل دا عايز قطعه ثم قال بخبث”وبعدين لو مش هتنامى فى حضني مش هتروحى معايا لندن”
أريج بضيق”انتى بتساومني”
أشهد بأبتسامه”اينعم”
أريج بضيق شديد”يلا اهو انت جوزى برضو وبعطف عليك “
وبالفعل نصف ساعه وكانت بحضنه ليخلدوا الى النوم
أريج بنعاس”أشهد هو انا ليه بحس انى عرفاك من زمان”
أشهد بأبتسامه”هتعرفى بعدين يلا نامي “
نظر اليها وجدها قد نامت
أشهد بأبتسامه حب”والله طفله وملكتى قلب القاسي”
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#الفصل_العاشر
#عندما_يعشق_القاسي
#بقلمي_رقيه_ابراهيم_روكا

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فى صباح يوم جديد فى قصر الجارحي
استيقط أشهد ووجد بجانبه أريج تغط فى سبات عميق نظر اليها بحب واقترب منها وقبلها من رأسها”هتعرفى كل حاجه قريب ياأريجي”
تململت أريج أثر القبله وفتحت عيونها وجدت أشهد ينظر لها بحب
إريج بصوت نعسان”صباح الخير… بتبصلى كدا ليه”
أشهد بحب”ببص لمراتى عندك مانع”
أريج بخجل”طيب انا هقوم بقا عشان اصلى”
أمسكها من يداها وقربها اليه”مصبحتيش عليا يعني”
أريج بعدم فهم”منا قولتلك صباح الخير”
أشهد بخبث”لا انا عايز الصباح يكون كدا”ثم اقترب منها بسرعه وقام بتقبيلها
ابتعد عنها وقال”هو دا الصباح المظبوظ”
أريج بتوتر وحمرة تكسوا وجهها”انت قليل الادب ومش محترم”
أشهد بضحك”قليل الادب معاكى انتى بس”
أريج بضيق وهى تنظر لعيناه”انت ليه محسسنى انىزاول واحدة تلمسها دا معرف عنك انك بتاع ستات”
أشهد بصدق”عايزة اقولك انى عمري مالمست بنت غيرك خليكي واثقه ف كدا”
أريج بعدم فهم”ازااى يعني هاا والبنات اللى بتاخدها الشقه التانيه متفكرنيش مش عارفه كل حاجه”نعم ف سارة قد سردت لها كل شئ يُقال عنه
أشهد بغموض”هتعرفى بعدين… دلوقتى قومى نصلى هكون الامام بتاعك يلا “
قامت أريج بضيق وتوضأت وغيرت ملابسها لملابس فضفاضه وبالفعل صلوا
أريج بهدوء”ماتنساش سارة جايه النهاردة”
أشهد”عارف ومبلغ الحرس تحت”
أشهد بتذكر”اة صحيح بصي بقا البيت دا كله مليان رجاله مش عايزك ياأريج تنزلى تحت بهدوم البيت ابداا تلبسي هدوم. محتشمه وتنزلى غير كدا هكسرلك رقبتك”
أريج بضيق”هو انت عمرك ماتكمل حاجه عدله ابدا لازم دبش فى الموضوع”
أشهد بأبتسامه “اة.. ويلا سلام انا رايح الشركه”
اريج”سلام”
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فى بين طارق دخل عليه ناصر وهو يصوت
ناصر”الحقنى ياخوياا حاتم ممسوك من راجل كببيير اووى فى البلد”
طارق بهدوء”اهدى وفهمنى كل حاجه”
ناصر بخوف على ابنه الفاسد”جاتلى مكالمه من شويا قالولى ابنك عن واحد اسمه أشهد الجارحى وقالى حابسه من يوميها فى مخزن عندة ومش بياكل ولا يشرب يااخويا ابنى هيمووت “
طارق”مين اللى كلمك “
ناصر”معرفش واحد قالى انا فاعل خير وبعتلى عنوان الراجل دا فى رساله بس قالى خلى بالك دا راجل كبير قووى ووممكن يقتل ابنك ف لحظه من غير رحمه”
طارق “هو احنا قليلين ولا ايه يلا بينا على الراجل دا نشوف عايز ايه من حاتم وليه مسكه”
ناصر بهلع”يلا ياخويا “
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فى حته تانيه خاالص
مجهول 1″ها عملت اللى قولتلك عليه”
مجهول 2 بضحك”متقلقش كل حاجه تمام وكمان اللى عرفته هيروح للملك بكرا”
مجهول 1 بغموض”جهز نفسك هنسافر بكرا وهنبقا من بعيد لبعيد”
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
امام قصر الجارحي كانت واقفه سارة
سارة للحرس”انا سارة صديقه أريج ممكن ادخل”
الحرس بأحترام”طبعا اتفضلى”
وبالفعل دلفت سارة الى الداخل
سارة بضيق”فعلا تبع المافيا ماهو مايبقاش عامل ٥ بوابات ويبقا راجل عادى “
ريان “انتى بتكلمى نفسك ولا ايه يا انسه”
نظرت له سارة “انت تانيي”
ريان بضحك”يابركه دعاكى ياما”
سارة بضيق “بيئه”
ريان بضحك”الله يرحم امك”
سارة بأستغراب”انا ماما عايشه علفكرة”
ريان بضحك شديد”خلاص خلاص اسكتى انت مين وجايه ليه”
سارة بضيق”جايه لصحبتى أريج”
ريان بغمزة”الا قوليلى القمر مرتبط”
سارة بصوت عالى”نعممممم”
ريان وهو يقترب منها ويكتم فمها “الله يخربيتك هتفضحينا”
نظرت له سارة وقالت ف سرها”لالا كداا كتتير علياا ايه العيون القمر دي والله هروح جهنم حدف على اللى بقوله دا”
نظر لها ريان بحب”والله شكلى وقعت”
سارة”بتقول اييه”
ريان بمزاح”شيبسي وكراتيه”
سارة بضحك”دا انت مشكله اوعى بقا عايزة اروح لأريج”
ريان بحب”اصبري هوصلك”
سارة بأستغراب “بس انت بتعمل ايه هنا”
ريان “اناا عايش هناا انا اخوا اشهد”
سارة ف سرها”لا ياسارة طالما اخوا اشهد يبقا اكيد تبع المافيا زايوا انتى مش ناقصه مشاكل ابعدى عنه وخلاص “
سارة بجمود”طسب تمام ممكن اروح عند أريج بقا”
ريان بأستغراب”انتى بتتحولى ولا ايه”
سارة بضيق”انت هتهزر معايا لو سمحت عايزة أريج”
شاور لها ريان على غرفته أريج بصمت وذهب بضيق من كلامها
سارة بوجع فهى احبته”انا اسفه بس مستحيل يحصل”
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
دلفت سارة الى غرفه أريج
أريج بلهفه وهى تحتضن سارة”سارة وخشتيني وحشتيني اووى بجد”
سارة وهى سرحانه ف ريان”الحمدلله وانتى والله”
أريج بأستغراب”مالك ياسارة فى ايه”
بكت سارة بشدة
أريج بهلع”ايه دا فى ايه ماالك”
سارة “هقولك”وسردت لها كل شئ لها وعن ريان وانها خايفه عشان تبع المافيا
أيج بهدوء”انا مقدرش اقولك حاجه بصراحه بسوانا عشت هنا ياسارة انا مش شايفه نهائي انهم تبع المافيا انا بقيت متشتته جداا ومش فاهمه حاحه وبكرا كمان مسافرة مع اشهد لندن”
سارة بضحك تحاول ان تنسي”ايوة ياعم لندن مرة واحدة”
أريج”اتنيلى”
أريج”بقولك ايه تعالى ننزل تحت ناكل “
سارة بضحك”لاا طالما اكل يبقا ناكل بقاا”
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فى شركه الجارحي تحديدا مكتب أشهد
دق الباب ودلفت السكرتيرة
السكرتيرة”فى ناس برا يافندم وعايزن يقابلوا حضرتك”
أشهد بهدوء “مين ياداليا”
داليا “اولومرة اشوفهم يافندم واحد اسمه ناصر والتانى طارق”
أشهد بضحك”هما لحقوا يوصلولوا المعلومات ماشي انا وهما والزمن طويل”
ثم نظر لداليا”دخليهم”
داليا”حاضر يافندم”
دخلوا ناصر وطارق وهم ينظرون بأنبهار على ذلك المكام الفخم
طارق بجمود”مين انت وعايز حاتم فى ايه وليه مسكته”
أشهد بسخريه”لاا خاالص كان عايز بيتعدى على بنت عمه بس”
ناصر بضيق”وانت ماالك انت تقربلها اييه هاا كنت عارفه هى بنت *** ودايرة على حل شعرها تلاقيك واحد منهم”
قام أشهد من على كرسيه كالوحش الكاسر وامسك ناصر من تلابيبه وقام بضربه فى وجهه
أشهد بغضب”اللى بتتكلم عنها دي اشرف منك مليون مرة..فاضل ايه من واحد وس* زيك بيقول وفيها ايه لما يتعدى على بنت عمه من لحمه ودمه “
ابتعد أشهدعنه وقتم باتصال بالحرس واتوا فى الحال
اشهد للحرس”تاخدوهم على المخزن جمب المحروس التانى”
طلرق بصوت عالى”انتى مين ومالك اصلا ب أريج ثم قال بسخربه ايه كنت حوزها واحنا منعرفش”
أشهد بقوة”اديك قولتك حوزها على سنه الله ورسوله وقبل ماتقول كلمه عليه افتكر انها حرم أشهد الجارحي “
اشهد للحرس”يلاا خدوم”
اخذوهم الحرس وسط صراخهم وحثهم على الابتعاد عنهم
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عند سارة وأريج
سارة بضيق”عايزة تعملى كيك دلوقتى مفيش دقيق ولا فى حاجه ياهبله هتعمليها ازاى”
أريج بتفكير وهى تنظر الى ريان الذي يجلس على هاتفه فى الصالون
أريج بصوت عالى”رياان ريااان “
ريان بأستغراب”نعم أريج “
اقتربت منه أريج “بقولك معلش ممكن تبعت حد يجبلى حجات”
ريان بهدوء”قوليلى عايزة ايه وانا بنفسي اروح اجبلك”
أريج بهدوء”عايزة دقيق وبيكنج بودر وفانيلياا وألخ”
ريان بصدمه”لالل اكتبى الحجات ديي ف ورقه واديهالى…بس قوليلى انتى هتعملى ايه “
أريج بضحك” حااضر..هعمل ياسيدى كيك بالشكولاته”
ريان بضحك”طيب مااجبهالك جاهزة وخلاص ليه التعب”
أريج بضيق” من ساعت لما جيت هنا ومشوفتش اكل معمول ف البيت كله جاهز ثم قالت بجوع”مفيش كدا ملوخيه والاكل المصري بتاعنا داا وقالت بسخريه”مش بلاقى غير اكل ايطالى واكل سوري وحاجه يعع كدا”
رياان بضحكك”انتى عندك حقك ف كدا واله ونبى لو تعرفى تعملى ملوخيه اعملى الا انا هموت واكل الاكل بتاعنا دا “
أريج بهمه”طيب هكتلك كل حاجه ف ورقه وتجيب كله وانا هعمل انا وسارة”
ريان بضيق عند ذكر اسم سارة”ماشي هاتى”
وبالفعل اعطت أريج له ورقه مدون عليها جميع الطلبات
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#الفصل_الحادي_والثاني_والثالث_عشر
#عندما_يعشق_القاسي
#بقلمي_رقيه_ابرهيم_روكا،
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فى قصر الجارحي دلف أشهد من الخارج وجد أريج تجهز السفرة للغداء وريان يُساعدها فى ذلك ويضحكون اشتعلت نار الغيرة عند أشهد
نظرت أريج امامهت وجدت أشهد ونظراته لاتُبشر بالخير ابدا
أريج بتوتر من نظراته”ايه جيت امتي يا أشهد”
أشهد بهدوء”لسه جاي”
ريان بضحك”أريج عملالك أكل هتاكل صوابعك وراه”
خرجت سارة من المطبخ وجدت أشهد
سارة لأريج بصوت منخفض”بقولك ايه انا هطير انا الا أشهد لحظه وهيطلع نار من عنيه”
أريج بتوتر”بقولك ايه خدينى معاكى انا مش عارفه ماله”
سارة بنفاذ صبر”بذمتك مش عارفه غيران ياهبله عماله تضحكى مع ريان وتهزري معاه عايزاة يكون ايه”
أشهد بنظرات لأريج وسارة وقال بصوت عالى نسبيآ”انتوا بتتكلموا ف ايه “
سارة بتوتر”لا ابدا يافندم انا بقولها همشي الا اتاخرت”
أشهد بهدوء وهو يتجه الى مقعد السفرة”اقعدى اتغدى معانا الاول وبعد كدا امشي”
سارة بمعارضه”لا مش هينفع اص… “
قطع أشهد حديثها بصرامه”أقعدى اتغدى معانا مش هعيد كلامى مرة تانيه”
أريج بهمس لأشهد”مابراحه ع البت فى ايه”
أشهد بنفس الهمس لأريج”انتى تسكتى خالص حسابك معايا فوق “
فضلت أريج السكوت فى ذلك الوقت
جلسوا جميعا وبدأوا فى الغداء
أشهد لريان”امال فين احمدومش شايفه بقالى يومين”
ريان بنظرة فهمها أشهد”انت كنت باعته مشوار بيخلصه”
أشهد بفهم”تمام قوله يجي النهاردة “
ريان بهدوء”تمام”
سارة بهدوء”الحمدلله انا كدا لازم امشي بجد عشان هتأخر على ماما”
أشهد بهدوء”تمام روحى ريان وصلها”
سارة بمعارضه “لالا انا هروح لوحدي”
ريان بسخريه”حوش حوش انا اللى هموت واوصلك”
أشهد بصرامه”ريان كلمه واحدة وصلها وانتى ياسارة كلمه واحدة ريان هيوصلك”
ريان وسارة بأستسلام”ماشي”
وبالفعل خرجت سارة مع ريان
أريج بهدوء”الا قولى الاكل مش حلو ولا ايه”
أشهد بهدوء”لا حلو “
أريج بفرحه”بزمتك مش احلى من الاكل الايطالى دا….ايه مش هتقولى جبتى الحجات دي ازاى”
أشهد بسخريه”اة وجبتى الحجات دي ازاى يافيلسوفه”
أريج متغاضه عن نبرة السخريه التى فى حديثه”قولت لريان وكتبتله الحجات فى ورقه وطلع جبهالى وعملت الملوخيه اللى كان عايزاها”
إشهد بسخريه”والملوخيه اللى عايزاها كمان ياماشاء الله”
قام أشهد من على مقعدة متجهه الى الاعلى لغرفته”تعالي ورايا”
أريج بأستغراب”ماشي”
صعدت أريج خلفه ودلفت الى الغرفه وفجأة بدون سابق انظار امسك وجهها وقبلها بشدة ثم ابتعد
أشهد بصرامه”دا عقابك على اللى عملتيه عارفه يأريج لو لمحتك كدا لمحتك بس بتضحكى مع حد غيري هعمل فيكي ايه “
أريج بخجل”حاضر بس ريان زاى اخويا والله وبعدين انت مش واثق فينا يعني”
أشهد بثقه”اريج انا مش بثق فى حد غير فيكي انتى وريان واحمد غير كدا لا “
أريج بعدم فهم”امال مش عايزنى اضحك معاه ليه”
أقترب منها أشهد امام وجهها”عشان انتى ملكى… ملكى انا وبس ضحكتك دى ليا انا وبس”
أريج بضيق”يعنى عشان مراتك وملكك وبس”
أشهد بأقتراب أكتر وانفاس تلفح فى وجه أريج “لا عشان بحبك او بالاصح مفيش حد ف حياتى غيرك ولا هيكون”
أريج بضيق وشتات”أشهد انا عايزة اعرف كل حاجه عنك انا متشتته بجد انت مش بتاع مافيا وقتل انت اطيب من كدا بكتير انت مش كدا…. وكمان انت ليه قاسي مع الكل الا انا والاهم ليه حاسه انى اعرفك من زمان فى حجات كتير بتيجي فى دماغى بس انا مش قادرة اجمع”
أشهد بتنهيدة صعبه” صدقيني ياأريجي هتعرفى بعدين…قاسي مع الكل مش من شويا ياأريج انا شوفت ايام سودة محدش يتحملها “
أريج بلهفه”ايه هيا بقا انا عايزة اعرف عشان خاطري”
أشهد بتنهيدة” هقولك……”
قطع حديثه صوت رنه الهاتف وجدة احمد فأجاب
احمد”أشهد خلى بالك هيسافروا بكرا لندن لما عرفوا انك هتسافر خلى بالك كويس جدا”
أشهد بسخريه”كنت متأكد انهم رايحين بس انا مش رايح ليهم اصلا انا رايح اصفى حساب مع فيكتور لسه وقتهم مجاش…..المهم خلص وتعالى متباتش تانى برة القصر مفهوم”
احمد”ماشي هسهر شويا كدا وهاجي”
أشهد”تمام برة يااحمد مش فى الديسكوا “
احمد”لا والله دا انا هتصل لسه على ريان ونروح نسهر سوا ف اى حته”
أشهد”ماشي سلام”
أريج بلهفه”هاا احكيلى”
أشهد بمداعبه”لا ويلا نجهز شنط السفر”
أريج بضيق” منك لله ياللى ف بالى”
أشهد بضحكه مكتومه”بتقولى حاجه ياأريجى”
أريج بأبتسامه سمجه”لا وانا اقدر”
وذهبت لتحضر شنط السفر
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فى السيارة عند ريان كان يعم الصمت بينهم الا ان قاطعه ريان
ريان بهدوء”هو انتى ليه بتعامليني كدا “
سارة بجمود”بعاملك ازاى يعني”
ريان بأستغراب منها”يعني كنا بنضحك ونهزر فجأة اتحولتى وبقيتي بتتكلمى ببرود كدا”
سارة ببرود”عادي”
ريان بعصبيه من برودها”عادي ازاى بعد ما اخدت قرار اجى اتقدملك لانى فعلا حبيتك تعاملينى كداا لييه عملتلك ايه”
سارة بنفس العصبيه” انا منكرش انى بتشدلك وانا مش عايزة كدا مش عايزة احب واحد شغال فى المافيا عايزانى احب واحد قتال قتله!!!”
ريان بهدوء وقد فهم انها تعرف طريقه عمله “انزلى وصلنا”
نزلت سارة بضيق وهرولت الى منزلها
ريان فى نفسه”صدقيني كل دا هيتصلح وهتعرفى كل حاجه قريب..قريب جدا”
قطع تفكيرة صوت هاتفه وجدة احمد فأجاب
احمد”ايه ياعم انت فين”
ريان بهدوء”انت اللى فين واجيلك”
احمد”انا فى كافيه…….”
ريان “تمام انا قريب منك ١٠ دقايق وهتلاقينى عندك”
احمد بهدوء”تمام سلام”
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فى المخزن نجد حاتم وناصر وطارق مُقيدين من ايديهم وجالسين على الارضيه بتعب شديد نعم ف حراس أشهد ابرحوهم ضرباً
ناصر بتعب “لو مكنتش عملت كدا ياابن الكلب مكانش كل دا نبقا فيه”
حاتم بضيق”هو انا كنت اعرف منين انه جوزها ولا انه راجل كبير كدا”
طارق”انا كان مالى بيكوا منكوا لله من هنا ورايح انا ماليش دعوة بيكوا”
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عند احمد كان قاعد فى كافيه منتظر ريان سمع صوت صراخ طلع برا لقوا بنت وشباب حواليها بيضايقوها وهى قاعدة بتبكى بصمت وقف يشوف ايه اللى بيحصل
الاول بغمزة”ماتيجي ياموزة معانا بدل ما انتى لوحدك كدا”
الثاني بضحك للاول” دي شكلها هتبقا ليله عنب”
البنت بدموع”لو سمحتوا عدوني”
امسك الاول يداها”لا نعديكي ايه انتى هتيجي معانا يااقمر “
البنت بصراخ”سيب ايدي ياحيواان سيب ايدي”
الثاني بضحك”اصرخى براحتك ياقمر الحته دي مش بتبقا فيها ناس كتير محدش هيسمعك”
احمد بهدوء”بس انا سمعتها سيب ايدها بقا ياحلو ويلا من هنا”
الاول بسخريه”بجد والله طيب يلا انت من هنا بدل ما اخلى وشك شوارع”واخرج من بنطاله سكينه حاده
احمد بسخريه”دي اللى هتخوفنى يعنى “
ثم اخرج من بنطاله مسدس
الثاني بتوتر”يلا من هنا ياصاحبي مش عايزين مشاكل”
الاول بعند “لا مش همشي الا والبنت معايا”
احمد بصرامه”سيب ايدها بدل ماتندم”
الاول بعند اكبر”مش هسيب ومش همشي من غيرها”
احمد وهو يوجه المسدس الى يد الرجل التى يمسك بها يد الفتاة “قولتلك هتندم انت حر بقا” ثم اطلق رصاصه على يدة
الاول بصراخ”الله يخربيتك الله يخربيتك”
الثانى يأخذ الاول بسرعه الى المستشفى
نظر احمد الى البنت وجدها تبكي بشدة اتجهه اليها ورفع وجهها له يالله ماهذا الجمال انها آيه ف الجمال بتلك العيون بلون الغابه الخضراء وتلك البشرة البيضاء والشعر الغجري
انزل احمد نظرة من عليها وقال”انتى ليه ماشيه فى حته مافيهاش ناس ليه”
البنت ببكاء”اناا..انا كنت جايه اجيب علاج لماما من الصيدليه لان العلاج مفيش منه غير هنا”
احمد بقلب ينفطر من اجلها”طيب ممكن تهدى انتى اسمك ايه وبيتك فين واوصلك”
البنت بدموع”اسمي شدا وساكنه فى……”
احمد بهيام”اسمك جميل اووى ثم فاق على نفسه وقال”طيب تعالى معايا هوصلك”
شدا بتوتر”لالا انا هروح لوحدى”
احمد “يابنتى تعالى هوصلك عشان محدش يتعرض ليكي وبالمرة اعرف مكان بيتك”
شدا بتوتر اكبر”صدقنى مش هينفع مش بركب مع حد “
احمد بأستغراب من تلك الفتاة البريئه”طيب ياستى بصي اعتبريني السواق بتاعك واركبي ورا وانا قدام وهوصلك بس”
شدا بأستسلام”ماشي “
وبالفعل اخذها احمد الى السيارة وانطلق بها الى مكان بيتها
احمد وهو ف العربيه اتصل بريان
احمد”ريان بقولك ايه روحت مشوار كدا روح ع الكافيه وربع ساعه وتلاقيني عندك”
ريان”ماشي”
احمد”سلام”
وبعد فترة من الزمن
شدا”بس هناا”
نزلت شدا من السيارة “شكرا جداا ياا……. “
احمد بأبتسامه”احمد اسمى احمد”
شدا بأبتسامه”ماشي شكرا يااحمد”
احمد””انتى بيتك هنا فى العمارة دي”
شدا”ايوة يلا سلام وشكرا مرة تانيه”
احمد “العفو “
ونظر اليها الا ان اختفت عن انظارة وابتسم وهو ينوى على شئ وانطلق الى ريان
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فى بيت عم أريج الكبير طارق
ام هيثم بخوف”يابنى زاى ماقولتلك عمك جه واخد ابوك وبقاله بتاع ٤ ولا ٥ ساعات لسه مجاش وبرن عليهم تليفوناتهم مقفوله”
هيثم “ياامى اصبري وهما هيجوا وهى اول مرة يخرجوا فيها ويتأخروا كدا”
ام هيثم”لا دا مش تأخير عادى وبعدين كنت سمعاهم بيقولى مش عارفه هيرحوا شركه اسمها الجارحي حاجه كدا “
هيثم بأستغراب” وهيروح شركه الجارحي ليه دى اكبر شركه على المستوي العالمى هيروحوا هناك ليه”
ام هيثم بضيق”واناواعرف منين بس ياهيثم”
هيثم”طيب ياامى اهدى انتى بس وانا هنزل ادور عليهم “
ام هيثم”ماشي يابنى ربنا يريح قلبك زاي مابتريحنى كدا”
هيثم بأبتسامه”متشي ياامى يلا انا نازل”
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فى قصر الجارحي فى غرفه أشهد وأريج
أشهد”أريج انا هروح مشوار مهم دلوقتى لازم اخلصه قبل ما اسافر “
أريج”تمام متتأخرش انا هلصت الشنط خلاص شوف لو عايز حاجه تانى تحطها فى شنطتك”
أشهد”تمام لما اجي يلا سلام”
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ذهب أشهد الى المخزن ودلف بهيبته المعتادة
أشهد بشموخ”ها عرفتوا مين أشهد الجارحي ولا لسه”
طارق بتعب”يابنى سيبنا بقا انت عايز مننا ايه”
أشهد بهدوء “عايز منكوا دا”ثم اخرج ورق عقد بيع وشراء منهم لأريج لبيت محمد وبيت جدها فى البلد
أشهد”دا عقد بيع وشراء منكم لأريج لبيت عم محمد الله يرحمه وبيت جدها فى البلد تمضوا على دا تطلعوا غير كدا هتفضلوا هنا وبرضو هتمضوا غصب عنكوا”
ناصر بضيق”انت عرفت الحجات دي منين دا انت يدوبك لسه متجوزها”
أشهد بثقه”انا اعرف كل حاجه عنكم “
حاتم “انت مين”
أشهد ببرود”قولتلك أشهد الجارحي… وها هتمضوا ولا امشي”
طارق بتعب”انا همضي”
ناضر بضيق شديد”وانا كمان”
أقترب اشهد منهم “شاطرين عارفين مصلحتكوا ثم قال بفحيح الافعى”خليكوا دايما فاكرين أشهد الجارحي قبل ماتفكروا تعملوا اى حاجه”
أشهد للحرس”خليهم يمضوا واعملوا مع داا ثم اشار على حاتم الواجب الصح وطلعوهم “
ثم دهب بكامل هيبتهُ
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فى صباح يوم جديد أستعدت أريج للسفر مع أشهد
أشهد لأريج”تعالى اربطيلى الكرافته “
أريج بضيق”وانت مش عارف تربطتها”
أشهد بخبث”لا عايزك انتى تربطيها”
اتجهت إليه أريج بضيق ووقفت على كرسي صغير لكى تصل الى طوله
أريج بضيق”ما توطى كدا شويا”
أشهد بضحك شديد”يعنى واقفه على كرسي وكمان مش وصلالى”
أريج بضيق”ما انت اللى طويل قوى “
أشهد بحب”طيب يلا بقا عشان نطلع ع المطار الا اتأخرنا”
أشهد بتذكر”أريج تبقى جمبى دايما واوعى تتكلمى مع اى حد تمام”
أريج”حاضر”
أشهد “طيب يلا”
ثم اخذها واتجه بها الى المطار
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فى الطائرة الخاصه بأشهد
كانت تمسك أريج يد أشهد بشدة وتغمض عيناها
أشهد”أريج متخافيش افتحى عينك وخدى نفس كبير وتعالى فى حضنى ومتخافيش مفيش حاجه هتحصل”
انصاعت الى كلامه وبالفعل هدأت
اشهد”أريج نامي احنا لسه بدري عقبال مانوصل نامى وانا هصحيكي”
إريج”ماشي”
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وبالفعل كان فى الصباح التالى وصلوا واخذها أشهد الي فيلا ملكه
أريج بأنبهار بالفيلا”جميله وجداا ياأشهد”
أشهد بحب”ماشي انا رايح مشوار دلوقتى وهاجى لما اخلص عندك بريتي المسؤله عن الفيلا ف غيابى لو عايزة اى حاجه اطلبيه منها”
أريج”ماشي متتأخرش”
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وبالفعل اتجهه أشهد الى قصر الملك
الملك بترحاب”اهلا ياأشهد نورت لندن ثم اضاف”انت والسنيورة “
أشهد بقوة”السنيورة دي تبقى حرم أشهم الجارحي”
الملك”مراتك مرة واحدة ماشى المهم جاي ليه”
أشهد”فيكتور هاجم قصري فى مصر”
الملك “ازاى يهاجم وهو عارف انها فيها تصفيه من المافيا”
أشهد بثقه”لانى عارف حجات هتوديه فى داهيه”
الملك بسخريه”وايه بقا الحجات اللى معرفهاش انا “
أشهد بقوة وهو يضع رجل على الاخري”مثلا تنه فى علاقه كامله مع سيلين (اخت الملك)”
الملك وهو يمسك أشهد من تلابيبه”انت بتقولى ايه”
أشهد وهو يخفض يد الملك”طبعا مش هيصعب عليك انك تعرف”
الملك بغموض”تمام امشي دلوقتى ومتنساش انا عازمك على حفله فى القصر هنا بكرا ثم قال بتأكيد “ومتنساش تجيب معاك أريج ومتستغربش عرفت اسمها منين انا اعرف كل حاجه”
أشهد “تمام سلام”
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فى الفيلا عند أريج
كانت تنتظر أشهد الى ان وجدته يدلف للفيلا هرولت اليه مسرعه وحضنته
أريج بدموع”اتأخرت ليه انا خايفه معرفش حاجه هنا’
أشهد بحنيه”ياحبيبتى متخافيش انا معاكى… بريتي قالتلى انك مكالتيش يلا ناكل “
أريج وهى تتجه معه الى السفرة”مكالتش عشان انت مش موجود”
أشهد بحب”طيب يلا كلى بقا”
بعد انهاء الطعام صعد أشهد وأريج الى غرفتهم
أشهد بتوتر”أريج بكرا فى حفله الملك عاملها وعايزك فيها”
أريج”مين الملك دا”
أشهد”الملك دا اللى ماسك شغل المافيا كله يعنى اكبر واحد فينا انا اسف عارف انك هتشوفى حجات عمرك ماشوفتيها بس استحملى عشان خاطري لان دا بالذات ماينفعش ارفضله طلب حاليا”
أريج بتوتر”ماشي حاضر بس خليك جمبى علطول”
أخذها أشهد بين احضانه “انا جمبك علطول ياأريجي”
أريج بسرحان”أريجي!!!”
أشهد بخبث”مش بتفكرك بحاجه”
أريج”بتفكرني بس مش قادرة اجمع”
أشهد بهدوء”ماشي يلا ننام بقا عشان بكرا يوم صعب”
أريج “أشهد لسه مش عايز تقولى ماضيك”
أشهد بحب”هقولك كل حاجه بس مش دلوقتى بس عايزك تعرفى انك تعرفيني وتعرفيني كويس جداا كمان”
أريج بسرحان”فعلا حاسه انى اعرفك”
ونامت بحضن أشهد للصباح المحمل بالكتير من المجهول
#الفصل_الرابع_عشر
#عندما_يعشق_القاسي
#بقلمي_رقيه_ابراهيم_روكا
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فى لندن
فى صباح يوم جديد فى فيلا الحارجي تحديدا غرفه أشهد و أريج
استيقظ اشهد على صوت رنه هاتفه فأجاب
مجهول”خلى بالك لسه واصلين حالا لندن”
أشهد بغموض”طيب تمام خلى بالك من نفسك ولما انزل مصر هبقا اكلمك وخليك انت من بعيد لبعيد”
مجهول بحب”سيبها على الله”
أشهد بحب”ونعم بالله… سلام”
مجهول”سلام”
تململت اريج على الفراش واستيقظت على صوت أشهد
أريج بنعاس”بتكلم مين”
أشهد بغموض”تبع شغل”
أشهد بحب”صباح الخير ياقمر “
أريج بخجل”صباح النور”
أشهد بحماس”طيب يلا بقا قومى نفطر وننزل الففك لندن شويا ونجيب هدوم عشان الحفله بليل”
أريج بحماس اكبر”طيب لحظه وهتلاقيني لابسه”
وهرولت مسرعه تجاه المرحاض
أشهد بأبتسامه”بحب طفله والله”
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عند الملك تحديدا فى غرفته
الخادم بأحترام للملك” فيكتور فى انتظار حضرتك تحت”
الملك بغموض”تمام هنزل استدعى يونس يجي حالا”
الخادم بطاعه”اوامرك ياملك”
وبالفعل ذهب الملك الى الاسفل وجد فيكتور جالس بتوتر
فيكتور بأحترام”حضرتك طلبتنى بأستعجال فى شئ مهم”
الملك بغموض”كنت فين امبارح بليل يافيكتور”
فيكتور بتوتر شديد لانه كان عند سيلين فى فى غرفه فى الفندق”كنت فى الفيلا بتاعتى”
الملك بسخريه”فيكتور هو انا بالنسبالك ايه..غبي مثلا مش هعرف حاجه!”
فيكتور وقد ترف انه كُشف امرة”العفو يا ملك انتى كبيرنا كلنا”
قطع حديثهم دلوف ذلك الشاب القوى البنيه بعيون رمادي وشعر بنى
يونس “طلبتنى ياملك”
الملك “الا قولى يايونس اللى بيتعدى على حد يخص الملك وبيهاجم بيت زميله فى المافيا بيحصله ايه”
يونس بجمود”بيتصفى”
نظر الملك الى فيكتور نظرة سهريه وقال الى يونس وهو يصعد الى الاعلى”يبقا اعمل شغلك”
اخرج يونس مسدس واقترب منه نحت صراخه الشديد وتوسله
يونس وهو يوجهه المسدس فى وجهه فيكتور”دي نهايه اللى بيتعدى على اوامر الملك”واطلق رصاصه توسطت رأس فيكتور
(يونس الدراع اليمين للملك)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فى مصر حديدا فى قصر الجارحي
ريان بتوتر”انا خايف على أشهد”
احمد بهدوء”انتى يعني مش عارف أشهد متخافش عليه يابنى دا ذئب المافيا متخافش”
ريان”طيب ماشي الا صحيح كنت فين امبارح طلعت مرة واحدة كدا من الكافيه”
احمد بهيام”كنت فى احلى مشوار ف حياتى”
ريان بسخريه”احكيلى وقعت ازاى ياخويا احكيلى”
احمد وقد سرد له كل شئ عن مقابلته ب شدا”بس ياسيدى وبصراحه انا فعلا وقعت من اول نظرة”
ريان “طيب الحمدلله لقيت حد مش زاى اخوك موجوع قلبه ع الفاضي”
احمد بجديه”مالك ياريان احكيلى”
سرد له ريان كل شئ ولما لا فهم اخوه”بس ياسيدى وطبعا مش هتوافق عليا”
احمد “طيب ماتحكيلها الحقيقه”
ريان”مستحيل يااحمد قبل ما اشهد يعمل اللى هو عايزة مستحيل اقول لاى حد حتى لو هيأثر على حياتى متنساش أشهد عمل ايه عشانا يااحمد”
احمد بحب”فاكر كبعا وعارف كويس”
ريان”طيب المهم ماتروح تتقدملها طالما بتحبها”
احمد بجديه”هروح اول ما اشهد يرجع ان شاء الله “
ريان بنعاس”طيب يلا هروح انام انا تصبح على خير”
احمد”وان من اهله”
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فى لندن فى مول كبير جداا نجد أشهد وأريج
أشهد”بصي الفستان دا جميل جدا”
أريج بتعب”انا تعبت لف لا وبعدين انت جبتلى هدوم كتير جداا كفايه كدا”
أشهد بحب”لا الفستان دا هيبقا حلو عليكي نجيبه ونمشي لان فعلا ميعاد الحفله قرب”
وبالفعل كان نصف ساعه وكانوا بالفيلا
أريج ف الغرفه
أريج “أشهد خلصت لبس”
خرج أشهد من المرحاض نظرت اليه أريج بهيام على جماله
أشهد بخبث”ايه حلو للدرجادي”
أريج بأدراك وخجل”ها لا اصل بقولك ايه اطلع عشان البس”
أشهد بضحك”طيب هستناكي تحت”
بعد نصف ساعه نزلت أريج الى الاسفل وكانت ترتدي فستان باللون الاحمر الناري طويل الى الاسفل وتركت لشعرها العنان
أشهد بهيام”يخربيت حلاوتك”
أريج بضحك “طول عمري يابابا”
أشهد بحب”فعلا طول عمرك”
نشهد بتذكر”المهم بقا مهما شوفتى ومهما اتقال قدامك تثقى فيا تثقى انى عمري ماهعمل حاجه غلط تمام”

أريج”تمام”
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فى القصر عند الملك دلف أشهد وأريج الى الداخل تحت نظرات الجميع وتحديدا نظرات الملك الثاقبه
أتجه أشهد الى الملك ومعه أريج
أشهد “اهلا ياملك اعرفك أريج مراتي”
الملك بنظرات اعجاب شديد لأريج”اهلا بأميرة مصر”
أريج بتوتر”اهلا بيك”
الملك بأعجاب”مكنتش اعرف ان ذوقك حلو كدا يا أشهد”
أشهد بقوة” عملت ايه ف فيكتور”
الملك بسخريه”انت متخيل اللى بيلعب مع الملك نهايته ايه “
أشهد بضحك”الموت طبعا”ثم قال بأستفسار”وسيلين عملت معاها ايه”
الملك”ولا حاجه سيلين اختى مقدرش اعمل معاها حاجه حبستها بس”
قطع حديثهم دلوف حسام واشرف!!
حسام بسخريه لأشهد”اهلا”
أريج بصدمه”حساام!!!!”
حسام “اة يقلب حسام”
أشهد بقوة”ماتلم ابنك يا اشرف ولا المهولك انا”
أريج لأشهد”انتوا تعرفوا بعض ازاى “نظر لها أشهد نظرة اخرستها
أشرف بسخريه”ايه دا انت مقولتلهاش ولا ايه يأشهد”
حسام بخبث”تؤتؤتؤ مقولتلهاش ليه دا احنا نعتبر اخوات حتي”
الملك بقوة”ايه مش عاملين حساب لياا ولا ايه”
أشهد بقوة”انا همشي ياملك وبعد كدا لما تعمل حفله ياريت ماتعزمش ناس زباله بعد كدا “
ثم امسك يد أريج واتجه بها الى السيارة
فى السيارة
أريج بقوة”انا عايزة افهم فى ايه بقا “
أشهد “اصبري نوصل وهفهمك كل حاجه”
قطع حديثهم صوت هاتف أشهد فأجاب
المجهول”لازم ترجع مصر حاالا الملك مش ناوي خير وخلى بالك من حسام واشرف مش ساهلين وناوين شر”
أشهد”جهزلى طيارة حالا لمصر”
المجهول”اطلع ع المطار كله جاهز”
قفل أشهد الهاتف
أشهد للسائق”أتجهه الى المطار”
وبالفعل كانوا ١٠ دقائق وف الطائرة وانطلقت بهم الطائرة الى مصر الحبيبه
فى الطائرة
أريج بجمود”انا كل دا ساكته ممكن افهم بقا “
أشهد بهدوء”ما نوصل مينفعش نتكلم هنا صدقيني لما نوصل هقولك كل حاجه بس اهدي”
أريج”تمام”
#الفصل_الخامس_عشر
#عندما_يعشق_القاسي
#بقلمي_رقيه_ابراهيم_روكا
#ماضي

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فى قصر الجارحي تحديدا غرفه أشهد وأريج
أريج بجمود”ادينا وصلنا ها احكيلى بقا”
أشهد بهدوء وهو يجلس على الفراش”احكيلك ايه”
أريج بهدوء” نبتدى من الاول مين انت ياأشهد وانا ليه حاسه انى عرفاك”
أشهد بأبتسامه”مش فاكرة اى حاجه ياأريجي”
أريج بصوت عالى”ماتقوليش أريجي”
أشهد بأبتسامه”ليه عشان بتفكرك بحاجه صح”
أريج بسرحان”هو الوحيد اللى كان بيقولى أريجي”
أشهد بحماس”ايوة مين بقا اللى كان بيقولك كدا”
أريج بتفكير”أميري هو كان بيقولى أريجي وانا بقوله أميري”
اقترب منها أشهد بأبتسامه”ولو قولتلك ان أميري اسمه الحقيقي أشهد الجارحي”
ابتعدت عنه أريج فى صدمه”انت..انت اميري ازاااى انت مش سافرت ازااى”
أشهد بحب”والله أميرك فاكرة اخر حاجه قولتلهالك…قولتلك هرجعلك وعمري ماهنساكى واديني رجعتك لياا ودلوقتى مراتي وحبيبتى “
أريج بأستغراب”وانتى ازاى اسمك أشهد”
أشهد”متنسيش انك اول مانديتك أريجي قولتلى أميري من غير ماتعرفى اسمى الحقيقي حتي وفضلت انا أميرك وانتى أريجي”
أريج وهى تقترب منه وأردفت بإبتسامه”وحشتني اووى علفكرة ثم قابت بعصبيه ومقولتليش ليه من الاول هاا وايه بقا اللى حصل معاك وباباك فين احنا من ساعت لما نقلنا من العمارة زمان وانا معرفش حاجه وفين صُحابنا وعرفت حسام منين وليه اتجوزتني كدا انا مش فاهمه حاجه”
أشهد بضحك”حيلك حيلك ايه واحدة واحدة” ثم أردف بوجع”بابا مات ياأريج”
أريج بحزن”ربنا يرحمه ويجعل مثواة الجنه كان نفسي اشوفه”
أشهد بغل”وحياتك عندى ياأيج لاخد حقه تالت ومتلت”
أريج بإستغراب”أشهد ايه اللى حصل من زمان وايه ماضيك وليه دخلت المافيا انت عاقل وعارف ربنا كويس”
امسك أشهد يد أريج واجلسها على الفراش وجلس بجانبها
أشهد بوجع”بصي ياستى ماما ماتت وانا عندى 5 سنين بمرض السرطان وكنا ساعتها عايشين فى قصر بتاعنا فى البلد بابا مقدرش يعيش فيه بعد ماما نقلنا عندكوا فى الشارع وزاى ما انتى عارفه اتعرفنا على بعض واحنا صغيرين ومعانا ٢ صحابنا كمان بعدها بسنه انتوا نقلتوا من الشارع وبابا قرر يتجوز وفعلا اتجوز واحدة معندهاش ضمير واحدة واحدة كانت بتعذبنى بكل معنى الكلمه ثم اردف بسخريه كانت بتعاملنى كويس جداا قدام بابا غير كدا لا كانت بتمنعنى من الاكل وكانت بتحبسني فى اوضه فاضيه وضلمه كنت ممكن اقعد فيها يومين تلاته من غير اكل طبعا دى الفترة اللى بابا بيبقا مسافر فيها برة وف يوم اكتشفت انها بتخونه كان بابا بيسافر وتجيب واحد البيت وسمعتهم انهم طماعنين فى فلوس بابا ومستنين يموت وهى تتجوز عشيقها ويعيشوا مع بعض بفلوس ابويا كنت مش فاهم حاجه ساعتها ومن يومها وبقت بتعذبنى اضعاف مضاعفه غضلت السكوت عشان بابا ميتعبش فى مرة كان بابا قايل انه هيسافر اسبوع وكالعادة جابت عشيقها بس بابا رجع بدري وحب يعملهالها مفجأة دخل الاوضه لقاها بتخونه وقع على الارض ودنا المستشفى وبعدها بيوم مات بذبحه صدريه اردف بوجع”تخيلى واحد يشوف مراته بتخونه فى بيته كمان كانت القاضيه بالنسباله هما اللى قتلوا ابويا يأريج”
أريج بحزن ودموع”دى واحدة معندهاش دم وضمير ربنا يحاسبها”
أشهد “فعلا حاسبها ماتت بعدها بشهرين”
أريج بصدمه”ازااى”
أشهد “بابا كان كاتبلى كل حاجه من املاك وشركات وكله بعد لما مات كله اتحول ليا بس العقبه كانت سنى لازم يبقى فى وصي عليا لحد السن القانونى وطبعا الوصي بقا ليلي مرات بابا عاشت معايا وكانت بتسحب من الفلوس وقت ماتحب كانت الفترة دى متجاهلانى تماما بعد موت بابا بشهر واحد لقتها اتجوزت عشقها واللى هو اشرف يا أريج ابو حسام اتحوزته وسكت وقتها لانى كنت ضعيف طفل عندة ١٣ سنه مش عارف هو هيعمل ايه ولا يتصرف ازاى فى مرة كنت ف اوضتي سمعت صوت صراخ ليلى طلعت برا لقيت أشرف خانقها وماتت ف ايدة فعلا مش عارف ايه السبب اللى يخليه يعمل كدا ساعتها هرب بأقصي سرعه لما شافنى انى شوفت كل الجريمه ساعتها البوليس جه طبعا وقولتلهم كل حاجه واثبتوا فعلا ان اشرف هو اللى قتلها اتجاب واتحبس بس طبعا بنفوذة لانه كان شغال تبع شبكه المافيا اخد ٧سنين بس بس يوميها اتعودلى انه مش هيسبنى فى حالي نسيت وسيبت الشقه ورجعت للفيلا تانى وكانت هناك الدادة بتاعتنا دادة امل خكتلها كل حاجه وربتني لحد ما كملت تعليمي وكبرت وبقيت مقدم اد الدنيا استقلت بعدها بفترة واكتفيت بشركات بابا وكبرتها فعلا لحد من ٥ سنين بس ظهر أشرف تانى وكان بينافسنى ف كا حاجه بس مش لوحدة كان معاه حسام اللى اكتشفت انه ابنه من واحدة تانيه واكبر مني تقريبا بسنتين مكانش هاممنى حاجه مكنش عندى حد غالى ف حياتى اخاف عليه غير ريان واحمد اللى وقفوا جمبى هما فعلا اخواتى لحد ماف يوم كانت رجالتى بتراقب حسام عشان اعرغ كل تحركاته جه حد من الحرس وقالى انه كان واقف مع بنت ومتعصب عليها وهى بتزعق روحت المكان فورا ولقيت فعلا انتى واقفه بتزعقيله وبعد لما مشيتي اتوعد ليكي انه مش هيسيبك يحكم انى كنت مقدم بحمى الناس كنت براقبك وعرفت كل حاجه عنك ماضيك كله من ساعت لما كنتى طفله عرفت وقتها انك أريجي كنت بحميكي بقلب عاشق لحد ما عرفت ان والدك اتوفى وللاسف فى حاجت ماينفعش تعرفيها ياأريجي”
أريج بحزن”عايزة اعرف كل حاجه يا أشهد عشان خاطري”
أشهد بحزن”مش هتقدري ياأريج…المهم قوليلى انتى وحسام كنتوا بتزعقوا ليه ساعتها”
أريج بضيق من ذلك الحسام”انا معرفهوش اصلا بس كان مشهور ف الجامعه بأنه صايع وانا كنت ف حالى وكنت بصدة دايما لحد ما ف يوم جه وقالى انا بحبك ومسك ايدى روحت ضربته بالقلم عشان لمسنى وشتمته واتعصبت عليه وسيبته ومشيت وبعدها بفترة جه اتقدملى رسمي وعرفت زقتها انه عايز يتسلى وبس بابا رفض طبعا والموضوع خلص على كدا”
أشهد”يبقا هو اليوم دا اللى شوفتكوا فيه”
أريج بتفكير”بس انت دخلت ف المافيا ليه”
أشهد بغموض”دخلت عشان احاسبهم عن كل حد قتلوة احاسبهم على كل دمعه نزلت منك”
أريج”أشهد انتى مخبى عليا ايه مش مرتحالك”
أشهد”مش مخبى “
أريج”وحياتى عندك مخبى عليا ايه”
أشهد بتنهيدة “بلاش عشان انتى اللى هتزعلى بلاش نفتح فى حجات فاتت”
أريج بعند”وانا بقا عايزة اعرف”
أشهد بتنهيدة صعبه”بابامى اتقتل عن عمد واللى قتله حسام عشان ميبقاش فى عقبه فى جوازك منه بعدها قولت هتجوزك غصب عنك وهبقى اقولك انا مين بس سبقتيني لما شوفتك عن الشركه بتاعتى وعينتك سكرتيرة ليا تبقى معايا علطول واحميكى منه بس حه موضوع حاتم وكان لازم اتجوزك بأسرع وقت اخدت امضتك من على العقد وخليت احمد يعملى عقد جواز واتجوزنا فعلا”
أريج ببكاء شديد على والدها الراحل”هو قتل بابا بسببى انا ياريتنى كنت اتجوزته بس مكانش يقتل بابا هو كان سندى كان كل حاجه ليا ثم نظرت لأشهد بعيون باكيه”جبلى حق بابا ياأشهد جبلى حق بابا”
أشهد بحنيه وهو يمسح دموعها”وحيات كل دمعه نزلت منك لاجبلك حقه بس بطلى عياط انتى”
أريج بحب ونعاس اقتربت منه ونامت على صدرة”أميري انت وحشتني اووى”
أشهد بحب”انتى وحشتيني اكتر والله يقلب أميرك”
لم يجد منها رد نظر اليها وجدها قد غفلت من التعب
#الفصل_السادس_والسابع_عشر
#عندما_يعشق_القاسي
#بقلمي_رقيه_ابراهيم_روگا

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فى صباح يوم جديد فى قصر الجارحي تحديدا غرفه أشهد
كانت أريج نائمه على الفراش وبجانبها أشهد ينظر اليها بكل حب ف هو أخير اعترف لها بكل شئ احس انه كان بلا روح والان ردت اليه الروح
أشهد بحب”أريجي قومى يلا ياجوجو”
أريج بنعاس”أميري هضربك سبنى نايمه”
أشهد بخبث”وانا اللى كنت هخرجك انا غلطانه يلا اروح اخرج مع اى واحدة تانيه”
قامت أريج بهروله من على الفراش ونظرت اليه نظرات شرسه”ابقا اعملها وانا اقتلك واحطك ف كياس سودا وارميك”
أشهد بضحك”ليه بس ياقلبى انا قولت حاجه”
أريج بتذكر’تعالالى هناا بقا ازاى بتصلى وازاى تعرف ستات وكل يوم مع واحدة”
أشهد بأستفزاز”مش هقولك”
أريج بغضب”أشهد انت كنت بتلمسهم صح”
أشهد وهو يضربها على رأسها”ياعبيطه المس مين هو انا بتاع كدا “
أريج بهدوء”امال ازاى والشقه اللى عندك هاا”
أشهد”هو انتى مفكرة اللى ف المافيا دول ازاى لازم يكونوا بيعملوا كل حاجه وحشه تتخيليها الملك بيراقب كل واحد فينا بيبعت رحاله مصر وبيراقبه كل فترة انا بقا ف الفترة دي بجيب ستات معايا عشان يتأكدوا انى معاهم باخدهم معايا الشقه عمري مادخلت حد القصر ابدااا بخدهم كلهم ع الشقه “
أريج بنار غيرة”ايوة يعنى وبتعمل ايه”
أشهد بهدوء”بعمل زاى الناس اسألتك غريبه”
أريج بصرااخ”متعصبنيش يأشهد”
أشهد بضحك شديد”يابنتى اهمدى بقا عادى كنت بحطلهم منوم وبحسسهم ان حصل حاجه فعلا مابينا عشان لو حد سألها بس انا فعلا عمري ما لمست حد ثم اضاف بغمزة” غيرك ياقمر”
أريج بخجل”بقولك ايه لم نفسك كدا واتعدل”
أشهد وهو يقترب منها بحب”بقولك ايه هو احنا لازم ننزل”
أريج بضحك وهى تبتعد عنه”ايوون اناا عايزة اخرج النهاردة واجى عشان هعزم سارة ع الغداء عشان وحشتني”
أشهد بضيق”ماشي يختى قومى البسي بقا وصلى ويلا نفطر برا”
أريج بتذكر”أشهد زمان كان فى معانا اصحااب انا مش فاكرة اساميهم بس فاكرة انوكان معانا صحاب ولاد وبنات”
أشهد”ايون دول هتعرفيهم بعدين بقا”
أريج”ليه عايزة اشوفهم بحد.دلوقتى بقوا عاملين ازاى ولسه فاكرني ولا لا”
أشهد”فاكرينك طبعا وانا على تواصل دايما معاهم دول اخواتى بس هتعرفى بعدين وياريت بلاش نقاش”
أريج بلهفه”طيب اخر سؤال بقاا عرفت ريان واحمد منين”
إشهد بنفاذ صبر”من ايام ما كنت ف اعدادى كنت بتعارك مع واحد برا المدرسه ولقتهم جم صربوا الولا دا معايا لانى اضربت وعرفت انهم ملاهمش اهل اطفال شوارع يعنى اخدتهم من ساعتها القصر وبقوا اخواتى ودادة امل ربتنا كلنا واشتغلوا معايا وعرفين كل حاحه عني والحمدلله طلعت ريان مهندس واحمد محامى “
أريج بحب”ربنا يجازيك خير ياحبيبي”
إشهد بحب”طيب يلا عشان كلمه ووالله لحبسك ف الاوضه هنا ومفيش نزول “
هرولت أريج بصراخ نحو المرحاض
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فى مكان اخر فى قصر حسام
أشرف بغموض”قولتلها هتعمل ايه”
حسام بشر”طبعا قولتلها وهتنفذ بالحرف الواحد “
أشرف بغضب”لازم اقتله واشرب من دمه زاى ما رماني ف السجن 7 سنين انا هوريه ابن الجارحي”
حسام ف سرة”غبى لو تفكر انى بساعدك انت انا بساعد نفسي”
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عند سارة ف البيت
كانت جالسه تقرأ فى كتاب الا ان قاطعها صوت الهاتف وجدته رقم فأجابت
سارة بهدوء”السلام عليكم مين”
“انزلى دلوقتى انا تحت البيت”
سارة بتوتر”رياان عايز ايه”
ريان بهدوء” هتنزلى انتى ولا اطلع انا”
سارة بتوتر”لالا هنزل سوانى”
وبالفعل بدلت ملابسها ونزلت الى الاسفل وجدت ردذلك الريان الذي يخطف قلبها يستند على السيارة ويلعب ع الهاتف
سارة”احمم احمم نعمين”
ريان بهدوء”اركبى هنروح مكتم هادي نتكلم”
سارة بتوتر”لال مكان هادى ايه نتكلم هنا احسن”
ريان بسخريه”اكيد مش هخطفك يعنى ولا اقولك هحطلك حاجه اصفرة فى العصير”ثم أردف بجديه”اركبي ياسارة لازم نتكلم”
صعدت سارة الى السيارة بصمت وهدوء
ريان بهدوء”انزلى وصلنا”
نظرت امامها وجدت نفسها امام مطعم هادي نزلت من السيارة ودلفت هى وريان الى الداخل
النادل”تحب تطلبوا ايه يافندم”
ريان بهدوء”تشربي ايه ولا نفطر الاول”
سارة “احنا جايين نتكلم مش ناكل ولا نشرب”
ريان بضيق للنادل”هات واحد قهوة مظبوطه وعصير فراوله”
ذهب انادل لجلب الطلبات
سارة بأستغراب”انت ازاى عرفت انى بحب الفرواله”
ريان بحب”انا اعرف كل حاجه عنك”
سارة بتوتر من نظراته”كنت عايز تتكلم ف ايه”
ريان بهدوء”هتكلم وياريت متقاطعنيش غير لما اخلص واتكلمى براحتك”
سارة بهدوء”تمام”
ريان بهدوء”اولا كدا انا مش اخوا أشهد انا واحد أشهد لاقنى ف الشارع ايوا زاى ما كل الناس بتقول طفل شوارع لاقنى انا واحمد وحكلنا على ماضيه كله وبقينا اخوات صرف علينا واشتغلنا معاه لحد ما انتى شايفه انا مهندس اد الدنيا واحمد أشطر محمامى ف مصر احنا التلاته عمرنا مانتفرق ابداا احنا ايد واحدة دايمت بنساعد بعض ع الخير عمرنا ماعملنا اى حاجه وحشه تغضب ربنا وربنا اللى يعلم انا واحمد دخلنا المافيا بنساعد أشهد انا واحمد عاهدنا بعض نساعدة ولو نردله حاجه من اللى هو عملاها معنا هتقوليلى اى ماضيه وتساعدة ف ايه هقولك دا مالكيش دخل بيه الا لو أريح حكتلك هى حرة لكن انا مش هقول حاجه صحبي واخويا مأمنى عليها… انا عمري ما قولت على واحدة حلوة ولا كلمت واحدة غيرك صدقيني اول ماشوفتك حبيتك معرفش ازاى بس فعلا حبيتك من نظرة واحدة والى يأكدلك كدا انى عايز اتقدملك واتجوزك على سنه الله ورسوله انا قولتلك ماضيه وقولتلك انا كنت ايه عايزك تتأكدى ان كل حاجه هتتكشف قريب اووى وهتعرفى انا دخلت ف السكه دى ليه بس انا بحبك وعايزك ولو كنت بلعب بيكي مكنتش حكيتلك ابدا انا كنت ايه القرار ف ايدك ياترفضي وهبعد عندك للابد ياتوافقى تكملى معايا حياتك للابد وهيبقى وعد منى ليكي عمرى ما ازعلك “
نظر اليها وجدها عيناها بها دموع وصامته
ريان”مش عايزة تقولى حاجه”
سارة بدموع”انا ماليش دعوة بماضيك انت قدامى احسن راجل ف الدنيا ثم اكملت بضحك وانا للاسف بحبك ومش عارفه ابعد عنك هوافق وامري لله وانت احمد ربنا انك لقيت واحدة زيي”
نهض ريان من جلسته واخرج من جيب بنطاله علبه حمراء بها خاتم الماظ ونزلت بمستواة الى الارض وسط نظرات من بالمطعم
ريان بحب”تقبلى تتجوزيني وتكملى معايا حياتك ياست البنات”
سارة بدموع وحب”موافقه طبعا”
قام ريان من جلسته ولبسها الخاتم وسط تصفيق الجميع وخرج بها من المطعم وصعدوا الى السيارة
ريان بحب”حددى ميعاد مع مامتك اجى اطلبك رسمي ثم نظر اليها بحب “بحبك يامنورة حياتى”
سارة بخجل”ماشي يلا بس بسرعه الا انا نزلت من غير ما اقول لماما”
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فى بيت عم أريج طارق
ام هيثم”مالك ياابو هيثم من ساعت لما كنت عند الدكتور وانت مش متظبط كدا”
طارق بحزن”سامحيني ياام هيثم على اى حاجه عملتها معاكى سامحيني”
قطع حديثهم دلوف هيثم الى المنزل
هيثم “عاملين ايه”
ام هيثم بخوف على زوجها”مش كويسين ابوك مش كويس من امبارح كان عند الدكتور كان عندة صداع جامد وراح للدكتور ومش عارفه ماله من ساعتها”
هيثم بأستغراب”مالك يابابا”
طارق بدموع”سامحنى يابنى ياسمحنى على اى حاجه غلط عملتها معاك”
هيثم بخوف على والدة”ماالك يابابا فى ايه”
طارق بدموع”انا عندى سرطان على المخ والحاله متأخرة لسه عارف امبارح حاسس ان ربنا بيعاقبني”
هيثم بحزن”متقولش كدا يابابا ان شاء الله خير وربنا زاى ماعطاك هيشفيك بس خليك دايما فاكر ان دا عقاب فعلا من ربنا على اللى انت عملته فى لحمك وعرضك بنت اخوك أريج اللى النفروض تكون سند ليها بعد ابوها خليتها تسبلكوا البيت وطردتوها من البيت انت وعمى ربنا بيفكرك وبيقولك دا عقاب لحمك وعرضك اللى هليتوا واكد زاى حاتم ينهش فى لحمها ياما اتكلمت معاكوا وكان اخرتها انتى ليه مش طالع زينا عارف ليه مش طالع زيكوا عشان ربنا منور بصيرتى عشان حافظ كتاب ربنا وعارف الحرام والحلال عشان مش بعمل حاجه تغضب ربنا منى بتجهه للى يرضاه وبس غير كدا ببعد علفكرة عمى كمان هيأخد جزاءة على اللى عمله دا “
طارق ببكاء”عندك حق عندك حق ربنا يسامحنى”
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فى القصر عند الجارحى دلف هو وأريج الى الداخل هم يضحكون وجد أحمد فى انتظارة
احمد بهدوء”أشهد عايزك ف موضوع”
أشهد بضحك”قول ياوش المصايب عايز ايه”
احمد بضحك”كل خير متقلقش “
أحمد بجديه”انا عايز اتجوز”
#الفصل١٨_١٩
#عندما_يعشق_القاسي
#بقلمى_رقيه_ابراهيم

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد أسبوعين
ـــــــــــــــــــــــــ
دلف الى الغرفه أشهد وهو يستعجل أريج
أشهد بنفاذ صبر: أريج بقالك ساعتين بلبسي اخلصي احمد مستنى تحت والعروسه جهزت تحت
أريج بضيق: حد قالك تعمل خطوبه احمد وريان كمان هنا ف الفيلا وانا اللى ادبس ف التحضيرات يبقا استنانى بقا
أشهد بحب: حبيبتى يلا عشان احمد مايزعلش
أريج بسرعه: خصلت اهو
ثم وقفت امامه: ها ايه رأيك
أشهد بهيام: دا سؤال ماينفعش تسأليه لانك هتفصلى طول عمرك قمر ف عيني وست البنات كمان
أريج بضحك وحب: أشهد انتى ممكن تبطل تقولى كلام حلو كدا لما نكبر
أشهد وهو يقترب منها ويعانقها: انا ممكن ابطل اتنفس ومابطلش اقولك كلام حلو لانه فعلا الكلام دا طالع من قلبى
قطع حديثهم هاتف أشهد فأجاب بسرعه
اشهد بهدوء: ايه
مجهول: الملك قرر هتبقا اكبر شحنه سلاح ومخدرات هتيجي مصر مش هتروح روسيا هتروح مصر فى خلال شهر كدا جهز نفسك ياأشهد وبعدين حسام واشرف من ساعت اخر مرة وهما مش باينين خاالص اكيد بيجهزوا لحاجه خلى بالك ع نفسك وع أيج
أشهد بضحك: ياعم خلى بالك على نفسك انت بس
المجهول بضحك: سلملى على احمد وقوله انى بسلم عليه لغايه لما اجى
أشهد بهدوء وحب: ترجع بالسلامه ياارب اخواتك جننونى كل شويا يسألوا عليك بالذات القردة
آلمجهول: هرجع ف اقرب وقت وانت عارف امتى يلا هقفل دلوقتى انا
أشهد: متنساش تكسر الخط
المحهول: متخافش سلام
أريج بأستغراب شديد: مين دا ياأشهد
أشهد بهدوء: هتعرفى بعدين ويلا ننزل ريان راح يجيب سارة من الكوافير
أريج: مش عارفه البت شدا دى مرضتش تروح الكوافير ليه
أشهد بأستغراب: مش عارف فكك المهم انها كويسه وطيبه وتسعد احمد
اريج: طب يلا ننزل بقا
أشهد بحب: يلا ياموزة
أريج:يلا عشان لما نطلع عندى خبر بمليون جنيه ليك
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فى الاسفل كان يجلس احمد بحب بحانب شدا تلك الفتاة التى خطفت قلبه من الوهله الاولى
احمد بهدوء:مالك ياحبيبتى حاسك مدليقه
شدا بدموع: كان نفسي اكون زاى اى حد يااحمد يكونوا اهلى معايا ماما وتعبانه ومحجوزة ف المستشفى وماليش حد يقف جمبي
سمعت حديثها أريج: ايه دا ايه دا اومال احنا فين يابت انا وسارة روحنا فين ها وبعدين ما انا ماليش حد برضو ومامت سارة امنا كلنا دا كفايه دادة امل السكرة
أمل بحب: حبايبي ربنا يسعدك واشوف عيالكوا قريب ياارب
أريج بحب وضحك: ايوة احلى دعوة دى والله عايزة ولد شبه اميري السكر دا
شدا بحب:ربنا يخليكوا ليا وان شاء الله يأيج قريب نسمع خبر حلو
اريج بحب:ان شاء الله يقمر ربنا يسعدك
أشهد بممل لاحمد:ريان فين كل دا
احمد:جاي ف الس…

لم يكمل الكمل ودلف ريان وسارة ومامتها الى القصر
سارة بضحك:ها ايه رأيكوا
أريج بحب:قمر يااحلى اخت ربنا يسعدك
سارة بزهول واعجاب:قمر ايه بس اومال انتى ايهه دا انتى قمرين الله اكبر عليكي الا قوليلى هو الجواز بيحلى ونبى لو كدا نتجوز بسرعه
ضربتها أيج بضحك على رأسها:يابت اتلمى دا امك واقفه حتى
حنان بضحك:قولللها يأريج
ريان بضحك:طب ايه مش هنتجوز احنا ولا ايه
سارة بأستغراب: حواز ايه دى خطوبه ياحبيبي انى عندك زهايمر ولا ايه
ريان بضحك:ايه دا ونبي انا ماقولتلك
سارة بنفاذ صبر:لا ونبى ماقولتلى
ريان بضحك:يبقا اقولك اصلى بعيد عنك اتفقت مع طنط حنان القمر دى وخليناها كتب متاب والجواز بعد شهر واحند كمان النهاردة كتب كتاب
شدا بتوتر شديد:احمد كتب كتاب ايه لا هى خطوبه بس
احمد:لا ياحبيبتى ايه اللى يمنع انا وانتى وبنحب بعض يبقا نخليها كتب كتاب والمأذون جاى خلاص
شدا بهمس: سامحنى يا احمد سامحنى على اى حاجه هعملها
احمد:بتقولى حاجه
شدا:لا مش بقول
وبالفعل كانت نصف ساعه واتكتب كتاب سارة على ريان وشدا على احمد وموكلهم كان أشهد
أريج بحب:مبروك ياريان مبروك ياسارة، مبروك يااحمد مبروك ياشدت ربنا يسعدكوا ياارب
ريان بحب اخوي لتلك اللتى عوضت مكان الاخت والام فهم اصبحوا اصدقاء احمد وريان وأريج:حبيبتى عقبال ما اشوف عيالك انتى واشهد ياارب
احمد بحب اخوي:ربنا يسعدك ياأيج زاى ماحيتي البيت دا وخلتيه مليان سعادة
أيج بصحك وحب لأشهد:شايف الكلام العسل دا اتعلم منهم ها
أشهد بزهول:وانا مش بقولك كلام حلو
أريج بضحك:لا خاالص
قطع حديثهم دلوف طارق العم الاكبر لأريج ويحاوطه حرس أشهد وسط أستغراب الجميع
أشهد بحدة:مين اللى سمحلكوا تدخلوا هنا
الحرس بتوتر:والله يافندم اصر انه يدخل ووقف برا ساعه ف قولت ادخله
طارق بحزن:معلش ياأشهد بيه عايز اتكلم مع بنت اخويا شويا
أشهد بسخريه:بنت ايه… انت بتضحك عليا ولا بتضحك على نفسك مفيش كلام
نظرت أريج لعمها وجدته حزين غير العاده
أريج بهدوء:معلش ياأشهد عايزة اتكلم معاه اتكلم ياعمى
طارق بحزن ودموع:لحددلوقتى بتقولى ياعمى تصدقى انا فعلا مستاهلش الكلمه دي ربنا حابلك حقك مننا ياأريج انا من اسبوعين بس عرفت ان عندى كانسر ع المخ وحالتى متأخرة وممكن اموت ف اى لحظه وربنا برضو جابلك حقكك من عمك ناصر ومن حاتم…حاتم مات من اسبوع…. من اسبوع كان برضو خاطف بنت واغتصابها فى نفس المكان اللى كنتى فيه وخرج وسبها خبطته عربيه وقعد فى العنايه يومين ومات وعمك من حزنه عليه وان سندة ف الدنيا راح اتجنن وراح مستشفى الامراض النفسيه انا عايزك تسمحيني يابنتى ربنا واخد حقكك من كل واحد ظلمك سامحينى قبل ما اقابل وجهه كريم انا عارف انك طيبه زاى ابوكي وهتسمحينا ثم اكمل ببكاء سامحيني يابنتى انا ف اخر ايامى مش عايز اموت وانتى مش مسماحنى انا ظلمتك كتتير خاولى تسامحيني
هرولت اليه أريج ببكاء وعانقته:مهما كان انت عمى يعنى ابويا مسمحاك والله مسمحاك ثم ابتعدت عنه ومسحت دموعها وبعدين انت هتبقا كويس والله وأريج معاه فلوس كتير ممكن يسفرك برا تتعالج وتبقى كويس
طارق ببكاء على تلك الطفله التى عرف ثمنها الان فقط بعد فوات الاوان:لا ياحبيبتى انا كدا مستعد اقابل وجهه كريم طول ما انتى مسمحانى ربنا يسعدك ياحبيبتى مع أشهد هو راجل واخد حقكك مننا وعارف انه هيحافظ عليكي دايما انا همشي دلوقتى متنسيش تدعيلى ياملاكى
أيج ببكاء:حاضر ياعمى حاضر
وبالفعل ذهب طارق وسط دموع الجميع على ذلك المشهد المؤثر
ارتمت أريج ببكاء فى احضان أشهد
أشهد بحزن على كارق وحزن على طفلته:حبيبتى ادعيله انه يبقا كويس والله لو ف ايدي حاجه اعملها بس بلاش عياط
أريج بدموع:حاضر
وبالفعل عدى اليوم على الجميع فى سعادة
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد شهر
فات شهر على جميع ابطالنا فى هدوء وحب وخبر حمل اريج الذي أسعد الجميع وفى يوم كان أشهد واحمد وريان فى الشركه وأريج ف القصر تلقت مكالمه من شدا
شدا ببكاء مصطنع:أريج الحقى أشهد عمل حادثه كبيرة
أريج ببكاء ولهفه:شدا حصل ايه فين هو فين
شدا بنفس البكاء المصطنع:فى طريق(…..) وعايزك بسرعه قبل ما يموت تعالى بسرعه
أريج قفلت الهاتف وبدلت ملابسها ونزلت بأقصي سرعه وركبت تاكسي وذهب اللى المكان الذي به الحادث ولم تفكر فى ذلك المكان المهجور التى تذهب إليه
نزلت من التاكسي وجدت شدا تبكى
أريج ببكاء:هو فين ياشدا هو فين
نظرت شدا خلف أريج وجدت حسام خدرها بمنديل ابيض به مخدر
شدا بتوهان:اناااا شداااا
وفقدت الوعى
شدا ببكاء حقيقي:حسام ارجوك ارجع عن اللى انت هتعمله دا ربنا هيحاسبك
حسام بصرامه:شغلك خلص ياشدا يلا من هنا
شدا:طيب هتعمل فيها ايه
حسام بجمود:مالكيش دعوة والا انتى عارفه هعملك ايه
فضلت شدا السكوت لانها تعرف شر حسام وذهبت وقررت قرار ستندم عليه طوال حياتها
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ذهب حسام بأريج الى قصرة وادخلها الى غرفه وقفل عليها
وذهب الى أشرف والدة
اشرف بضحك:عفارم عليك ابنى بصحيح
حسام بهمس وسخريه:ايوة ابنك فعلا نفس التربيه الوس….
أشرف:خليه بقا يدوخ عليها كدا ومش هيلاقيها بس بقولك ايه ماننقلها من هنا ممكن يجي يدور عليها هنا
حسام بسخريه:انت كبرت وبقا عندك زهايمر ولا ايه القصر دا أشهد مايعرفش حاجه عندة كان يعرف الفيلا وبس
أشرف بضحك:تصدق عندك حق عمرة ما هيعرف
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
خرج أشهد من غرفه مكتبه وخلفه شدا التى تبكى بشدة وذهب بأقصي سرعه وركب سيارته وبجانبه شدا
فى العربيه هاتف أشهد ريان واحمد مكالمه جماعيه
أشهد بهدوء ما قبل العاصفه:ريان انت واحمد اتبعوا عربيتي وتعالوا انتوا وجميع الحرس
ريان:فى ايه يا أشهد
أشهد:أريج حسام خطفها
احمد بأستغراب:وعرفت ازاى
أشهد:من شدا هى معايا
احمد:وايه علاقه شدا وهى عرفت منين
أشهد بصوت جهورى:بعدين يااحمد يلا بسرعه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ذهب حسام الى الغرفه التى بها أريج وجدها تتململ بأستيقاظ على الفراش
سكب عليها قكرات من الماء وفاقت
أريج بتعب وزهول:حساااام اناا فين وانت ليه جايبني هنا ياحيوان
حساام بسخريه وهو يفتح ازرار قميصه:جبتك اوريكي مين الحيوان واخلى اشهد يتحسر عليكي عشان تبقى ترفضيني بعد.كدا انا حساام مش بترفض
أريج بتوسل:حسام انا حامل ارجوك حس بيا واعتبرني اختك ارجوك
حسام بسخريه:سبيني افجأك واقولك ان شدا اختى
أريج بزهول:شداا لا مستحيل
اقترب منها حسام وقام بتقبيلها وسط صرخات أريج بأسم أشهد
قطع حسام مايفعله صوت هاتفه ابتعد عنها وقام بالرد
حسان بزعيق لاشرف:انت بتتصل بيا ليه دلوقتى
أشرف بتوتر وخوف:الحق أشهد اخترق الحرس وداخل على جوة
قفل حسام السكه فى وجهه اشرف ولبس قميصه واخذ أريج التى كاد ان يتوقف قلبها من البكاء
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فى خارج القصر قضي أشهد وريات واحمد على جميع الحرس ف الخارج ودلفت الى الداخل وجد أشرف يُحاول الهروب هرول اليه مسرع وامسكه
أشهد بغضب:ايه مفكر نفسك هتهرب انت وابنك من العمله دى
اشرف بضحك هستيري:اقولك على سر ما انا كدا كدا ميت… اردف بضحك هستيري وكانه فى حاله جنون:انا اللى قتلت ابوك،ابوك كان عندة ذبحه صدريه وبقا كويس بس انا اتفقت مع دكتور يقتله وفعلا قتله بأتفاق منى ومن ليلى
لكمه أشهد مرات متعددة على وجهه بغضب جامح
ريان بصوت عالى: اشهد محتاجينه اشهد بس كفايه
بالفعل تذكر إشهد أريج واخذة ووجهه على رأسه سلاح
أشهد بصوت جهورى:انت فيين ياحساام اطلع بدل ما اقتل ابوك
نزل حسام اللى الاسفل وهو ممسك بأريج ويوجهه على رأسها سلاح
حسام بسخريه:تفتكر واحد زااى هيبقا مهتم بواحد زاى اشرف
أشرف بذهول:انت بتقول ايه ياحسام
حسام:بقول اللى النفروض اقوله من زمان انتى عارف انت بس عايش معايا عشان انتقم منك وف الاخر هقتلك برضو ايه نسيت لما بعتنى لواحد غنى زمان عشان الفلوس نسيت ولا افكرك هاا عيشتني فى عذاب دخلتى سكه انا مكنتش عايز ادخلها ودا وقت الانتقام يااشرف ثم وجهه السلاح امام وجهه واطلق رصاصه ولكنها لم تصيب اشرف بل اصابت اهم شخص وهو…..
#الخاتمه_الصحيحه_المعدله
#عندما_يعشق_القاسي
#بقلمي_رقيه_ابراهيم_روكا
#سعادة_ابديه


ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
انطلقت رصاصه توسطت رأس أشرف نعم ف حسام قد قتله بدم بارد
حسام بسخريه: وقتلته اهو اتشاهد على روح حبيبتك بقا
أشهد بأبتسامه: اقتلها
حسام بأستغراب: انت عايزنى اقتلها
أريج بخوف: أشهد انت عايزنى اموت أشهد هيقتلنى يا أشهد الحقنى
نظر اشهد خلف حسام وفى لمح البصر انطلقت رصاصه توسطت رأس حسام من الخلف ذعرت أريج من ذلك المنظر ودخلت فى نوبه عياط هستيري
هرول أشهد اليها واخذها فى عناق طويل
أشهد بحب: حبيبتى اهدى خلاص كل حاجه بخير خلاص
أشهد نظر امامه وجد الشرطه فى كل مكان وعلى رأسهم صديقه ادهم الذي قتل حسام
أشهد بشكر:شكرا ياادهم انك جيت فى الوقت المناسب
ادهم بأبتسامه:الشكر لله متقولش كدا انت اخويا
شدا بعياط هستيري: قتلته ليه دا كان الامل الوحيد انى اعرف مكان ماما حراام علييك منك لله
احمد بجمود:عايز اعرف بقا ايه اللى بيحصل هنا
إشهد:هتفهموا كل حاجه بس نروح القصر مش هينفع نقعد هنا اكتر من كدا
بالفعل كانت نصف ساعه والجميع فى قصر الجارحي وكانت سارة هناك لانها قلقه على أريج ولم تعرف ان حسام اختطفها
سارة بخوف:كنتي فين ياأريج برن عليكي مليون مرة مش بتردي
اشهد بهدوء:أريج كان مخطوفه وسرد لها كل شئ
سارة بدموع وهى تأخذ أريج بأحضانها:ياحبيبتى معلش اهو خد جزاءة
احمد:ايه اللى دخل شدا بالموضوع وايه مامتها هى مش يتيمه
شدا بدموع:انا هحكلكوا كل حاجه
ريان بفضول:ياااريت
شدا بدموع:اناا اخت حسام يعنى بنت اشرف زمانن خاالص بابا اتجوز ماما وكان فى خلافات كتير جداا بينهم اول طفل ليها كان حسام وبعدها انا بابا قرر يبيع طفل مننا اخد حسام وباعه لراجل كبير جداا تبع مافيا عشان كدا حسام كبر وهو ف المافيا المشاكل بين ماما وبابا متحلتش غير بالطلاق وقالها انه هيتجوز تانى ومن ساعتها معرفناش حاجه عنه
غير من سنتين بس ظهروا هما الاتنين فى حياتنا بابا وحسام بعدها قالى اضحك على احمد عشان اوصل ليكوا وبالاخص أريج طبعا رفضت رفض تام هددنى
بماما وفعلا اخدها وداها مكان انا معرفوش وبقا بيهددنى بيها انه هيقتلها وماما مريضه قلب مش هتستحمل وانا ماليش غيرها ف الدنيا وافقت فعلا بس اللى مكنتش عامله حسابه انى احب ايوة حبيت احمد من كل قلبى حبيتكوا كلكوا ثم اكملت ببكاء شديد انا غلطانه انا عارفه بس حطوا نفسكوا مكانى انا واحدة مالهاش غير امها تقولها الصح من الغلط مالهاش اب كويس ولا اخ كويس يحافظوا عليها كان املى الوحيد اعرف مكان ماما من حسام بس دلوقتى ماات وانا معرفش مكان ماما
أشهد بهدوء:ومين قالك انى مش عارف مكان مامتك
شدا بلهفه:انت بتهزر ولا بجد عارف ازااى
أشهد بأبتسامه:متنسيش انى براقب كل تحركات حسام وعارف مكانها بس مكنتش اعرف انها مامته
ريان بأستغراب:حكايه غريبه ايه كل دا انا حاسس انى ف فيلم
اتجهت شدا الى اريج بدموع:اتمنى انك تسامحيني انا غلطانه بعترف بس ارجوكي حطى نفسك مكانى
اريج بحنيه:حبيبتى خلاص انا مقدرة اللى كنتى فيه والحمدلله انها جت على قد كدا
نظرت شدا الى احمد:مش هتقول حاجه
احمد بجمود:هقول ايه يعنى شهر بالظبط ياشدا وهطلقك عشان الناس بس متتكلمش
شدا بعياط:قدر اللى انا كنت فيه حرام عليك انا حبيتك والله حبيتك بكل قلبى بس دى حاجه غصبن عنى انا اتولدت شوفت ماما بس قدامى عاشت معايا طول عمري كانت دايما واقفه جمبى متخيل انى اسيبها تضيع من ايدي كدا دى امى يااحمد امى
رق قلب احمد عندما وجدها تبكى احس بأن احد يغرز خنجر فى قلبه نعم فبُكائها يقسم قلبه الى اشلاء
احمد وهو يقترب منها ويأخذها فى احضانه:طيب خلاص اهدى عشان خاطري خلاص بس بعد كدا ياشدا اوعى تخبى عليا اى حاجه ماشي
شدا بدموع:والله حاضر اخر مرة
شدا لاشهد:فين ماما ياأشهد
أشهد:احمد روح مكان(…..)هتلاقى مامتها فيه هاتها وتعالى
احمد:ماشي
وبالفعل خرج احمد
وجد أشهد هاتفه يرن فأجاب
المجهول:خلى بالك وجهز نفسك بكرا الشحنه هتتسلم والملك بنفسه هيجي مصر دى اهم شحنه ممكن تحصل ياأشهد خلى بالك وانا مجهز كل حاجه
أشهد:انت هتبقى موجود اكيد
المجهول بضحك:اكيد انت بتهزر
أشهد بضحك:ماشي خلى بالك على نفسك بس
أشهد بنظرة غموض لريان:جهز نفسك
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فى صباح يوم جديد تجهز أشهد واحمد وريان
رن هاتف أشهد فأجاب
المجهول:قدامك نص ساعه ياأشهد هما فى الطريق للميناء جهز نفسك وجهز اكبر قدر من العساكر وانا مجهز
اشهد بهدوء:تمام متقلقش
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بالفعل كانوا هناك ف الميناء وقبضوا عليهم وسط تبادل طلقات النار حاول الملك الهروب ولكن امسكه يونس!!!
الملك بهلع ل يونس:يونس هربي يلا بس مفيش وقت
(يونس لو فكرينه الدراع اليمين لمملك فى لندن وهو ظابط واتزرع وسطهم من 5 سنين)
يونس بسخريه:من عنياا واخذا يدة فى لمح البصر وكلبشها بالحديد
الملك بصوت قوى:انت بتعمل ايه يامتخلف انت شغال معايا
اتى اشهد من الخلف:ومين قالك انه شغال معاك
الملك بصدمه:حتى انتى ياأشهد انتوا ظباط بقا ثم اردف بتوعد:والله ما هسيبكوا وهتشوفوا
وتم القبض على بعض من شبكه المافيا واتجه أشهد ويونس واحمد وريان الى قصر الجارحى
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فى قصر الجارحي ذهب اريج الى الاسفل فهى قلقه جداا على أشهد نزلت تحت وجدت أشهد بخير هرولت اليه بسرعه وأحتضنته غافله عن وجود يونس
أريج ببكاء:الحمدلله انك بخير الحمدلله
أشهد بحب:حبيبتى اهدى انت كويس والله صحيح أريج لسه عايزة تعرفى مين صُحابنا
أريج:اكيد عايزة اعرف
أشهد بهدوء:طيب اقدملك يونس فهد الياس سويلم!!!! وصحبتنا التانيه أسيل فهد الياس سويلم!!

اللى قرأ روايتي احببت طفله هو الوحيد اللى هيعرف مين يونس سويلم واسيل سويلم
(ادهم مجرد شخصيه عابرة صديق قديم لاشهد وظابط وهو اللى قتل حسام)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#اهداف_الروايه
سارة: بعدت عن اى حاجه كانت مفكرة انها حرام لدرجه انها كسرت قلبها وبعدت عن ريان عشان كدا ربنا عوضها واتجوزا وعاشوا احمل ايام حياتهم
احمد وريان: اطفال شوارع بس جدعين وقفوا جمب اشهد زمان عشان كدا ربنا عوضهم وبقا ليهم اسم ومركز فى البلد ربنا عوضه كبير اووى ياجماعه والله
نيجي بقا لحاتم: علفكرة كل اللى بيعمله دا مش غلطه دا غلط امه وابوة التربيه كانت من الاول فاسدة عشان كدا طلعت شاب فاسد واهو اخد جزاته ومات معندهوش ضمير حتى فى اقرب الناس ليه ومن هنا نقول ان التربيه اهم حاجه ممكن تعمليها لطفلك من وهو صغير تعلميه يعنى ايه عيله يعنى ايه بنت عمى ولا بنت خالتى تعلميه يبقا سند للبنات سواء قرايبه او الغريب
طارق: كان وحش جداا وسكت عن الحق ونهب بس ان الله غفور رحيم ربنا ابتلاة يمكن عشان يخفف من ذنوبه او ابتلاة عشان يرجع للحق ويعرف الحرام والحلال
ناصر: ربنا ابتلاة بأبن فاسد بسبب تربيته ليه واخرتها اتجنن
شدا: اتسحملت وصبرت عشان امها مهما كانت اللى عملته غلط بس دي امها تعمل المستحيل عشانها وربنا برضو عوضها بزوج بيحبها وبيخاف عليها وعلى دموعها وزاى ما قولت ربنا عوضه كبير اووى
نيجي للاهم أشهد: شاف كتير جداااا ف حياته كان ممكن يخليه راحل فاسد ويتجهه فعلا للشئ الغلط بس هو حافظ كتاب الله وبيصلى واتجهه للصح وربنا عوضه بحبه القديم برضو وكل فاسد اخد جزاءة
اهم حاجه عايزة اقولها مش كل اللى بنشوفه من برا غلط ممكن يكون صح بس لازم تدور وراه عشان تعرف الصح من الغلط ومش كل اللى بنشوفه من برا صح ممكن يكون غلط اهم حاجه نتجهه لربنا ونصبر وربنا بيعوض
(عايزة ريفيو بجد بقا عن الروايه عجبتكوا ولا ايه وياريت تحليل لكل شخصيه وايه اكتر كابل عجبكم)
تمت بحمد الله

إرسال تعليق

0 تعليقات